Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ny jagt hund???
#1
hej alle sammen jeg har gået på jagt i 6 år nu og brugt min labrador men har desværre begyndt at udvise skud angst er det noget der kan rettes op på jeg er meget i tvivl om jeg skal have ny hund jeg havde egentlig plan lagt der først skulle gå et år eller to mere men vil helst have en hund jeg kan have med når jeg evt selv går en tur udover stepperne er der nogen der har nogle gode råd til mig så fyr dem endelig af jeg kan sagtens bruge dem

mvh michael sørensen

ung jæger med jagt på hjernen
ung jæger med jagt på hjernen
Svar
#2
Ud på lerduebanen på stor afstand men hvor skuddene dog høres. Ikke noget med at trøste, bare ignorer hunden hvis den vil have tæt kontakt. En god ide er at lege med en bold, mens i nærmer jer stille og roligt. Der er en rigtig god artikel i jæger. Mener det er december 2009 nummer. Vedr. nytår. Hunden skal have tillid igen, men det kan bestemt blive svært. Go for it[Smile]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#3
oki det havde jeg slet ikke tænkt på jeg er oppasser på lerdue banen i herning jagt center så det er jo en fin chance at tage når jeg har fri aftener så tage der ud det er i hvertfald hammer ærgeligt men eer det normalt at en hund pludselig bliver skud ræd jeg syntes ikke der er givet nogle skud som kunne give anlæg for angst

mvh michael sørensen

ung jæger med jagt på hjernen
ung jæger med jagt på hjernen
Svar
#4
Lerduebanen bliver tit brugt til sådanne tilfælde. Har en god ven som også havde en hund som var blevet skudræd. Han brugte en masse papirposer som han pustede op og sprang i hundens nærvær derhjemme. Det virkede fint. Først efter at hunden var blevet ligeglad med poserne tog han den med på lerduebanen, hvor han parkerede et godt stykke fra banen og for hver gang lidt tættere på. Idag bliver den ikke generet mere af skud.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by michael sørensen

oki det havde jeg slet ikke tænkt på jeg er oppasser på lerdue banen i herning jagt center så det er jo en fin chance at tage når jeg har fri aftener så tage der ud det er i hvertfald hammer ærgeligt men eer det normalt at en hund pludselig bliver skud ræd jeg syntes ikke der er givet nogle skud som kunne give anlæg for angst

mvh michael sørensen

ung jæger med jagt på hjernen


Der kan på et tidspunkt være blevet skudt, meget tæt på den uden at du måske har bemærket det. Ihvertfald har den haft en dårlig oplevelse. Hundepropper er også en god ting. Bare husk at lege med hunden imens og lad være med at trøste den. Så tror den nemlig først at det er noget farligt noget. Det skal nok lykkes med tålmodighed [Smile]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#6
Nu behøver der jo ikke kun være "hundepsykologiske" årsager til, at hunden udviser skudangst. Hunden, som har et meget mere følsomt høreorgan end vi mennesker, kan jo også være udsat for høreskader, der giver enddog alvorlig ubehag ved skud. Hvis det er noget, der er kommet pludselig, ville jeg nok runde dyrlægen til et øretjeck, inden jeg slæber hunden med på skydebanen.
JEg har selv en begyndende tinnitus efter kun 6 år med jagttegn - og jeg er begyndt at bruge høreværn på jagt af samme årsag... :-(
Og i mine ører gør det faktisk rigtig ondt, hvis jeg affyrer et haglgeværskud med 12/76 500 m/s hagl - efter smertejaget kommer en periode med tydelig og ubehagelig ringen for ørerne og hørenedsættelse i flere minutter...
Hvis en hund har 16 gange så god hørelse som en menneske - er jeg glad for jeg ikke har hundeører (for slet ikke at nævne hvordan det ville se ud.. :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)