Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken rifel brugte Fidel Castro?
#1
Lad mig indledningsvis sige at dette spørgsmål alene skyldes historisk interesse! Jeg er INGEN beundrer af Fidel Castro og har IKKE tænkt mig at starte en revolution!

Men det er fakta at Fidel ledte den cubanske revolution med en jagtriffel med kikkertsigte. Riflen findes endnu og fremvises af og til for besøgende statsledere!

Her er et link til det bedste billede af ham med riflen, jeg har kunnet finde:

http://www.spiegel.de/fotostrecke/fotost...505-2.html

Er der nu nogen af dette forums mange riffelguruer, der tør vove et bud på hvad det er for en riffel Fidel har i hænderne? I et andet forum er budene bl.a. Husqvarna, FN og en tidlig Sako! Bemærk at det er i tiden 1956-59!

Som kuriosum kan jeg oplyse at Che Guevara under revolutionen bar en US Carbine (og senere et Rolexur han fik af Fidel, men som nu ejes af den CIA-agent der fratog ham det under hans sidste afhøring!). Che's karabin fra Cuba er nu udstillet i et lille våbenmuseum på Cuba og hans lommelygte på et CIA-museum!

Jep, jeg er spændt på at høre hvad alle dette forums eksperter kan nå frem til mht. Fidels rifel!

Mvh. Umimmak
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#2
Hmmm. Riflen har snelleaftræk.

Var det ikke lidt af en tysk/østrigsk specialitet, eller er jeg bare fordomsfuld ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
for mig ligner det en mauser 98

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#4
Mon ikke det er en Mauser model 1893 kaliber 7X57 ombygget til jagtbrug. Det var vist noget med at Hemmingway havde sådan en som han havde fået lavet på Cuba, og Castro overtog.
Det er bare rygter jeg har hørt, kan ikke huske hvor jeg hørte om Hemmingways rifler.
Svar
#5
Hemmingway efterlod ganske vist nogen rifler på Cuba, men det var næppe før efter revolutionen i '59.

Men det er kendt at Hemmingway bl.a. havde en Springfield, en Mannlicher Schönauer og en Husqvarna 1640. Det er dog ikke nogen af dem på billedet!
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#6
Nej Mannlicheren er det ihvertfald ikke. Dens butterknife handle ville have afsløret den.

Men hvorfor kan Hemingway ikke have overladt Fidel en riffel ? Han flyttede til Cuba allerede i 1939 efter den spanske borgerkrig, og han forlod først Cuba for godt i 1960.

Hemingway udtalte sig positivt om Castros magtovertagelse, men der er også rygter om konflikter mellem de to, så Papa kan vel godt have foræret frihedskæmperen en riffel i et munter drikkelag engang ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Jeg tror ikke de to mødtes før end efter Castros magtovertagelse og billedet er fra 1956-59!
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#8
Det sidste nye bud er fra et andet forum, hvor spørgsmålet også ligger. Det hedder sig nu at det er en Winchester 70. Og det kan faktisk godt være sandt, i hvert fald lavedes den allerede i trediverne og dengang med den gamle vingesikring, så det er ikke umuligt!

Og et ganske godt valg i øvrigt!
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#9
Win 70 med snelle, arrr ka det nu passe

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#10
Hej.
Kunne det ikke være en gammel brno model eller måske en voere af ældre dato.
MVH
LØVIG
Svar
#11
Et bud kunne også være en Greco.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#12
Tydeligvis noget 98er..

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#13
Jeg vil tilslutte mig Winman’s bedømmelse. Det er uden tvivl en Mauser 98 lås og henset til Cubas geografiske beliggenhed er det meget sandsynligt, at det er en af de utallige versioner af Gewehr 98 der er leveret til diverse (totalt 15) Sydamerikanske lande i kaliber 7x57mm eller 7,65x53mm.

Et nærmere kik på det ret dårlige billede viser, at det ikke er en ”Winchester mod. 70 sikring” men at det er den kant af det typiske Gewehr 98 bundstykke der går op mod låsestolen. Med lidt god vilje kan tværbolten igennem skæftet under begyndelsen af kammeret netop skimtes og magasinbunden kan ses ud fra to små hvide prikker.

Geværet ser ud til at have det originale vandrette ladegreb, men det er blevet modificeret for at give plads til sigtekikkert (dog er det ikke bøjet så meget som Kar98k eller den Tjekkiske VZ). Skæftet synes at være det originale der er blevet afkortet og overskæftet fjernet. Den store modifikation er ændringen til snelleaftræk.
Svar
#14
Hvis det er en Mauser 98, saa er der nu ogsaa kommet en anden pibe paa, for saavidt jeg husker saa var KAR 98 piber 'teleskopisk' af udseende, og man kan skimte begyndelsen af en rampe op til kornet overst til hojre.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#15
@hogmeister

Næe, der er netop ikke kommet nyt løb på. Mauser piber har 2 tydelige ”trin” på løbne og hvis du kikker lige foran kikkertens forkant, finder du trin nr. 1 og cirka halvvejs mellem forkanten af skæftet og billedets kant ser du trin nr. 2.
Svar
#16
Hej
Her er et link, hvor man også ser riflen.

http://tannerbrown.blogspot.com/2009/01/...libre.html

For mig ser det ud som en Mauser. Man må jo også gå ud fra at spanierne efterlod en del af deres Mauser 93, da gav Cuba selvstændighed.
Svar
#17
Ja, det hjalp lidt på ladehåndtaget, der derfor ikke behøver at være ændret på Castros våben, men kunne være alt fra en Brasiliansk karabin mod. 1907 via Argentinsk karabin 1909 til en Chilensk 1912. Eller en anden af de mange andre Sydamerikanske versioner af 98eren.

@ bobo.
Spansk Mauser 93 har en anderledes lås (det er stort set en Carl Gustav), så det kan ikke være en af dem.
Svar
#18
Men ikke paa piben. Jeg kan ikke se at der er nogen 'trin' paa det billede heller.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#19
Mht. sikringen så var de tidlige udgaver af Winchester Model 70 faktisk med den gamle klassiske flagsikring der bevæges 180 grader lodret, fra vandret til vandret så at sige, så det kan stadig være en Winchester. De første model 70'ere kom jo i trediverne (1935 eller '37) og da havde man stadig sådan en sikring på. Først senere udviklede Winchester den mere geniale sikring, der kun flyttes i det vandrette plan.
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#20
Både Mod-70's forgænger Mod-54 og de forskellige udgaver af Mod-70 har bundstykkebagender der ser væsentligt anderledes ud end et 98 bundstykke. Vingesikringen på de tidlige Mod-70er var for øvrigt udformet som en halvcirkel og ikke som Mausers firkantede.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)