Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
270win. vs 3006
#1
er der nogen der kan sige mig hvor meget forskel der er i kuglebanen på kal. 270win i forhold til 3006. Hvis man nu skyder med 2 kugle af samme fabrikat og vægt.

Hilsen H.S.Jensen
Svar
#2
Hvilken afstand snakker vi om[?]

Kuglevægt[?]

Hvis man skal sammenligne 3006 og 270Win. er det jo nok med ca. 150 gr. kugle.

Med denne kuglevægt er forskellen på kuglebanen minimal!.

"normalt" vil de fleste nok skyde med 180 gr. i 3006 og 140/150 i 270Win.

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#3
Hvis de begge skyder med en 150 gr/9.7g.kugle og er indskudt på 150m, så vil kuglen falde 62mm med Nosler BST i 30.06 og 69mm i .270win. med Oryx, ud til 200m.
Der er skudte den store forskel...[Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#4
Nu er "tippen" jo lidt fladere end "oryx'en".

Så mon ikke den siger 62/65 mm.[?]

Under alle omstændighedder, man skal holde riflen stille for at se forskel[Wink]

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#5
Det vides, men det var bare lige det eneste eks. fra Norma kataloget, med samme kuglevægt. [Wink]
Det kan da godt være BST i en .270 ville kunne laves fladere end i 30.06.....

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#6
Prøv at se på Normas hjemmeside http://www.norma.cc/
De har et OK ballistik program med deres egne produkter.
Fin grafik og alting så du kan se kuglebane.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#7
tak for de mange svar. vi snakker om afstande fra 0 - 200m. Det hele kommer sig af, at min svoger og jeg har diskuteret. Han har en 270win, og jeg har en 3006, han mener at kuglebanen på en 270win er meget flader end en 3006, og jeg mener at der ikke er den store forskel på dem.

Hilsen H.S.Jensen
Svar
#8
HVis du afskyder to kugler med forskellige diameter med samme vægt, hvor der er det samme hylster bagved (hvilket er tilfældet med 270 og 30.06), så vil den med det største diameter opnå den højeste hastighed. Men kuglen med den mindste diameter vil have den højeste ballistiske koeficient (evnen til at overvinde luftmodstand). Det vil sige at 30.06 vil have højere hastighed og laver ballistisk koeficiet, og 270 vil have en lavere hastighed men en højere ballistisk koeficient. F.eks. ville en 30.06 have en udgangshastighed på mere en 60 m/s højere end 270 med det samme projektilvægt på 150 grains.

mvh. JOhannes
Svar
#9
HMM.. Det forstår jeg ikke. Er det med samme mængde og type krudt? kan du give en forklaring på hvorfor. Jeg troede at det var .270 der var hurtigst pga. der er mindre volume i piben end i en .30, så det skulle give højere gastryk.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#10
Jeg var lige et smut forbi Federal's hjemmeside.

De har 270win med 150 grs Sierra GameKing BTSP og 30-06 med den samme kugletype og kuglevægt.

[Image: 270vs3006.jpg]

Som det ses af sammenligningen, så er forskellen selv på 500 yds næsten ligegyldig.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Sako

HMM.. Det forstår jeg ikke.



vi kunne jo forhøre os om jtk's hjertebarn 35 wheelen contra 30-06 i 220 grains... [B)]

the answer will be flowing in the wind... [Big Grin]

[Image: skelet025.gif]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#12
tak for svarende. det ser ud til at jeg får ret[Wink] nu skal jeg bare ha over bevist min svoger men det bliver nu ikke så svært kan jeg se,selvom han er lidt stivnakket.

Hilsen H.S.Jensen
Svar
#13
Ja Strangelove,
det samme glæder for de to kaliber. En 220 gr. kugle i en 30.06 går noget langsommere end en 225 grains kugle i en 35 Whelen. Det samme vil også gøre sig gældende i f.eks. 25.06 vs. 270.

mvh. JOhannes
Svar
#14
Skal der være en rimelighed i at sammenligne kuglebaner på 2 kalibrer, skal man ikke benytte 2 kugler med samme vægt, men tilstræbe samme BC, så her er et andet regnestykke

kaliber:----------30.06----------270
Kuglevægt---------11.7----------8,4
BC----------------.366---------,359
V 0----------------823----------957
v200---------------663----------777
E 0---------------3962---------3847
E200--------------2578---------2538
Kuglefald på 200m ved indskydning på 80m
-----------------15,1cm--------9,5cm

De valgte kuglevægte ligger for begge kalibrer midt i deres spekter for kuglevægte, og anslagsenergien er næsten identiske.

Man sammenligner vel heller ikke en ferrari med boogitrailer, med en scania lastbil[Wink]

jbn
Svar
#15
Yderst belærende lille diskussion... af FAKTA for en gangs skyld[Big Grin]

h.sjensens oprindelige spørgsmål var:

"er der nogen der kan sige mig hvor meget forskel der er på kal. 270win i forhold til 3006. Hvis man nu skyder med 2 kugle af samme fabrikat og vægt."

Læst ud af diverse tabeller er svaret jo klart: der er en forskel der er mindre end selv en god riffels egenspredning på de respektive afstande, for ikke at tale om skyttens inflydelse.

"ignorant"-en svarer derfor ikke på spørgsmålet, men han har da ret alligevel[Big Grin] (Der er sg* ikke meget ferrari over hverken 3006 eller .270W[Wink])
Man kan ikke sammenligne kalibre på den måde. .270W er lavet til at skyde med lettere kugler og med højere hastighed = fladere kuglebane!
Men forskellene bliver først rigtigt markante på helt "udanske" afstande (300m og derover)Selv i "ignorantens" tilfælde er forskellen ca. 5 cm på 200m, hvor mange kan bruge det til noget, ude på jagtmarkerne?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Ja Strangelove,
det samme glæder for de to kaliber. En 220 gr. kugle i en 30.06 går noget langsommere end en 225 grains kugle i en 35 Whelen. Det samme vil også gøre sig gældende i f.eks. 25.06 vs. 270.

mvh. JOhannes



hvad skal man gøre for at få dig til at fortælle lidt mere om dit kaliber(valg)? jeg troede at en inddirekte opfordring var nok... [Big Grin]

eller har du ikke haft tid til research?[^]

[Image: skelet025.gif]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Yderst belærende lille diskussion... af FAKTA for en gangs skyld[Big Grin]

Læst ud af diverse tabeller er svaret jo klart: der er en forskel der er mindre end selv en god riffels egenspredning på de respektive afstande, for ikke at tale om skyttens inflydelse.

.270W er lavet til at skyde med lettere kugler og med højere hastighed = fladere kuglebane!
Men forskellene bliver først rigtigt markante på helt "udanske" afstande (300m og derover)



hvilket gør at 30-06'eren er en vinder (i mine øjne) i form af mere flexibillitet mht kuglevægt...[^]

[Image: skelet025.gif]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#18
Jamen Strangelove, når du nu presser så hårdt og åbenlyst.

Jeg er ikke den samme hastigheds-fanatiker, jeg har været tidligere. Min erfaring med hastighed er at det koster en del kød. Dengang jeg gik meget op i høje hastigheder, tænkte jeg ikke meget om 35 whelen. Jeg tænkte egentlig: hvad I alverden skal en kaliber med en krum kuglebane med en tung kugle bruges til. Jeg læste ballistiske tabeller ud på 300 og 400 m., hvilket efter min mening er irrelavant med det jagt jeg går på. Jeg tror det er den samme tankegang der har dømt 8x57 ud. Læsning af en del af amerikanernes erfaring med dette kaliber har ændret min tankegang og overbevidst mig. Det gælder bl.a. Elmer Kieth, Craig Boddington m.fl. De lovpriser alle dette kaliber.

SÅ er den jo genial ved, at der let omformes 30.06 hylstre til 35 WHelen. Valget stod mellem 35 Whelen og 9,3x62. 9,3x62 hylstre er forholdvis dyre at få tag i. De to kalibre er stort set ballistiske tvillinger. Måske en lille fordel til 35 Whelen. 9,3x62 er måske en anelese mere hårdsslående. Kugler til 9,3 er de fleste af tyske oprindelse og manteltykkelserne er som regel lidt tyndere, da de er lavet til jagt i Europa. De amerikanske producenter har lavet mantel tykkelse en anelese kraftiger til 35. Den højeste kuglevægt for 9,3x62 er 320 gr. og 310 for 35 Whelen. Der ikke nogen amerikanske producenter af kaliberet. Udvalget i kugler til 35. er langt større. 338-06 lå lidt for tæt på 30.06 som jeg i forvejen har. Derfor blev den valgt fra. Jeg tror at 35 Whelen får en renæsance. Varberger er begyndt at producerer en riffel i dette kaliber. Remington har genoptaget den. Schultz og Larsen vil også komme til at tage den på deres program. Ignorant ved det bare ikke endnu.[Big Grin]

Jeg håber på at bruge den til en tur til Afrika næste år. Til Bushfeld-jagt er den langt mere relevant end forskellige Magnum patroner. Den første og eneste gang jeg har været i Sydafrika, skød jeg et skud på 200, og det var fordi jeg lå højt oppe på en klippe. På 200 m er den fin i Ballistikken. Det er først efter 200m den for alvor begynder at dale.

mvh. JOhannes
Svar
#19
se se... det gjorde slet ikke ondt... [Big Grin]

du kan jo godt, når det skal være...

det er altid godt at få folks indgangsvinkel til tingene...[^]

[Image: skelet025.gif]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)