Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ræv
#1
Jeg har et sted, hvor jeg her i februar må regulere ræv. Jeg har dog aldrig skudt ræv og har ikke den store erfaring med dem. Kan se der er meget fod fra dem i sneen. Hvad er det bedste at gøre - liste rundt, eller sidde stille? Morgen eller eftermiddag? Skal jeg bruge mit hareskrigskald?

Terrænet består af ikke afgræsset eng med siv i kanten + lidt skov med en fordermark. Ca 20 ha.

Håber på lidt vejledning[Smile]

Mvh
Jens
Svar
#2
Min erfaring er klart sidde (meget!) stille tidligt på dagen og begrænset eller ingen brug af kald, med mindre du har helt tjek på hvor dan det spiller den rigtige melodi.

/bundgaard
Svar
#3
Jeg foretrækker kun at bruge kald på synlige ræve. Så kan jeg samtidig vurdere effekten.

Kald skal nok begrænses til et minimum.

Jeg sidder stille et sted hvor jeg har god oversigt. Her er rævene aktive (for)tidligt om morgenen og igen hen mod middag.

Andre ser dem oftest sidst på eftermiddagen, så jeg er bange for at der ikke er nogen nem genvej til at finde ud af rævenes aktivitets mønster.

Du må selv ud og finde ud af det.

Jeg har nu været ude 100 timer siden min sidste ræv, men pludselig ser jeg 3-4 på en dag.



--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
De 3 ræve jeg har skudt i den forgangne sæson, er alle blevet skudt i den tidlige formiddag. Alle uden brug af kald, hvor de er kommet spadserende efter ca. 1 times stilhed...

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#5
siden nytår har jeg set flest ræve fra midt på dagen og frem til lukketid. Jeg har været meget afsted de sidste 2 månedet om morgenen uden at se ræv. Jeg tror du skal bruge energien om eftermidddagen. Jeg har også forsøgt mig en del med lokkekald uden held.
Svar
#6
Det mest effektive lige nu er klart at nuppe dem fra bilen om morgenen[Wink].

Jeg har set ræv(e) 3 ud af 4 morgener fra lande-/motorvejen de sidste uger. Dejligt syn udover de fantastiske snelandskaber, vi mere eller mindre havde glemt.

Rævejagten er desværre skammeligt forsømt for midt vedkommende i den forgangne sæson - og det kommer jeg så til at fotryde de næste 25-30 år ind til vi igen får en ordentlig (ræve)vinter[xx(].

/bundgaard
Svar
#7
når jeg har kørt gennem reviret det sidste stykke tid har jeg set ræv lang op af formiddagen og sjællent før 9,30 ca. det kan godt ske jeg er forholdsvis ung jæger men ræve har længe været min store pasion. og jeg syntes jeg har stor erfaring om eftermiddagen. og tit i umilidbar nærhed af graven og så op i en stige og sid helt stille .

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#8
Har skudt 3 ræve i denne sæson. En morgen,middag og aften. Sid HELT stille og lad dem komme til dig. [Smile][Smile]

LAM
Mvh Lars
Svar
#9
Jeg har kun været fanatisk rævejæger i 2 år og har erfaret at en anden parameter er vejret. Jeg har prøvet at være afsted i alt lige fra stille vind til kraftigt blæsevejr. Men de 7 ræve jeg har skudt i denne sæson er blevet skudt på dage med frost, klart vejr og ingen vind.
Svar
#10
Så man skal ud når det er stille... Jeg har ikke set skyggen af ræv endnu, men de er der.

Så to fra motorvejen to dage i streg her i weekenden. De gik på hver deres brakmark ved fabrikker ca 200 m fra hinanden- så dem kl 12 og 13. Men ikke da jeg kørte forbi ved 16 tiden....
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)