Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ladninger min vs max
#1
hej forum
jeg har læst flere steder at hvis der står en ladning står som max
skal man altid gå 10 procent ned som start ladning
mit problem er at så kommer man jo under minimum ladning i flere tilfæld
nu er jeg ret ny i dette men er det ok at gå under minimum ladning et exembel er at jeg fandt en ladning til 243 win med norma mrp
ladningen er til hornadys fmj i 80 grains max og den mest precise ladning var på 47,0 grains og 10 procent fra så er jeg nede på 42,3 grains, minimum ladning i følge norma er 44 grains
hvad er jeres erfaring
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#2
Hvor det egentlige max tryk ligger er individuelt fra riffel til riffel, men i forhold til div publicerede ladedata vil jeg starte et sted mellem min og max og så derefter bedømme det afskudte hylster kontra hvad chronograffen siger (hvis man da har en sådan).
Til at bedømme hylsterets udvidelse har jeg flere gange gjort brug af tusch tricket hvor man med en tusch laver en streg fra udtrækker rillen og et par cm op, du vil da tydeligt kunne se hvor hvor langt ned hylsteret har været i kontakt med kammeret, hvis du feks anvender tumblede hylstre vil du uden tusch streg også kunne se denn kontakt aftegning, da hylsteret bliver mere mat hvor der har været kuntakt.
Selve hylsterbunden må ikke have været i kontakt, du vil da være for tæt på at denne smelter, du kan med feks en skydelære måle dig frem til hvor bunden starter.
Jeg har en enkelt gang prøvet at lave en ladning hvor bunden havde smeltetegn i form af at man kunne se en aftegning af bundstykkets udstøderstift, det var på min 243w med en 100 grain Hornady med enten 47 eller 48 grain MRP bagved, det er også langt over max ifølge Normas data på en 100 grain (max 45 grain), men ladningen jeg anvendte efterfølgende var på 45,5 grain MRP med rigtig god præcision
Kigger du ladedata på feks robsoft.nu vil du kunne finde nogen der har anvendt 48 grain MRP bag en 100 grain

http://robsoft.nu/databaser_en/laddata/l...p?MainID=4

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#3
hej bjarne
tusinde tak for dine råd
pt har jeg ikke en kronograf
men skal helt sikkert have en da det ellers er svært at
lave en balistisk tabel for ladningen
det var netop robsoft jeg havde ladedata fra med på gældende kugle
har købt programmet så jeg kan bruge det til at lave mine lade data i syntes det fungere ok
men er stødt på nogle herinde der bruger quick load ?
er det noget i stil med robsoft eller er det bedre ?
lige nu har jeg købt flere bøger med lade data i syntes dog de er ret mangelfulde da det tit er alle andre krudt type end det jeg gerne vil anvende
så lede efter noget med mere data i
pt er robsoft god og bushman her fra forumet er også godt men som nybegynder i at lade savner jeg mere data
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#4
Hej Paul

Jo det er rart at kende ballistikken på sine ladninger
Softwaren fra robsoft er til at lagre ladedata i, der bruger jeg dog excel/regneark til formålet.
Til at generere/beregne ladedata anvender jeg QuickLoad, den kan på det varmeste anbefales, Load From a Disk er en lignende som jeg dog ikke har prøvet, men de jeg kender der har den har også kun godt at sige om denne

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#5
hej bjarne
lyder som det bliver quick load
er der noget med at den siger til hvis hvis jeg kommer tæt på max load
tusinde tak mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#6
Jo den har angivet en max for hvert kaliber og kammertrykket bliver markeret rødt når denne overstiges i en beregning.
Jeg laver normalt en start ladning der ligger ca 10-15% fra maxtryk da det eksakte maxtryk som tidligere nævnt er individuelt fra riffel til riffel, og man skal stadig iagttage det afskudte hylster.
Quickload er rigtig god hjælp til at finde frem til den rette krudttype i forhold til parametre som kuglevægt og pibelængde

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#7
hej bjarne tusinde tak for hjælpen [Big Grin]

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)