Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mundingsbremse på 9,3x62
#1
Er der nogen som har erfaring med mudingsbremse på 9,3x62? Har læst at det primært er benyttet på magnum kaliber, så vidste ikke om det er "smart" til en relativ langsom patron som 9,3x62 som dog trods alt giver en rekyl som kan mærkes [xx(] Min pibe er 60cm. Må mundingsbremse benyttes på skydebaner ? Støjen skulle være mærkbart højere også [Sad]
Svar
#2
ja en mundings bremse vil også virke på en 9,3x62

og du vil opleve at flere skyde baner ikke tillader bundings bremser .....sorry

pga.støjen

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
En lyddæmper virker lige så godt som en mundingsbremse og den er tilladt på alle skydebaner[Wink]
Du skal selvfølgelig ha' tilladelse til den.
Svar
#4
superhurtig feedback [Smile]. Mht reduktion i rekylenergi/hastighed hvor meget er det så i runde tal [?] 20% eller 50% eller [?]
Svar
#5
50% forstået på den måde at rekylen er halveret er bestemt muligt.
Svar
#6
Hvad med et kick stop i skæftet...[?]

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#7
Jeg har mundingsbremse på min 9,3'er. Den er lavet og monteret af våbensmeden i Roskilde. Pga vinklen i portene larmer den altså ikke synderligt meget - men tilgengæld dæmper den heller ikke rekylen helt så meget. Jeg har en 308W pibe til samme riffel, og jeg vil mene at rekylen på de to kalibre stort set er identisk...

Der hvor jeg skyder er der skillevægge mellem skytterne - så hvis bare mundingen er godt fremme, så blive larm og tryk optaget af disse vægge. Jeg har aldrig fået klager, fra hverken skytter eller skydeledere...

J.
Svar
#8
Der er ikke alfa og omega at portene er vinklede bagud.
Hvis virkningen udebliver er det bremsens konstruktion og ikke portenes vinkel.
Svar
#9
@jamo
En af fysikkens love siger at alt energi bevares!
Så jo mindre det larmer desto større slag giver det på skulderen![Big Grin]
Ved en lyddæmper bliver larmen til varme!

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#10
WSM...det var vist også det jeg antydede[Smile] min bremse er et godt kompromis...den er utrolig lækker at skyde med, og generer hverken mig eller omgivelserne mere end højst nødvendigt...det være sig larm og rekyle[Big Grin]

J.
Svar
#11
en lyddæmper vil reducere rekylen tilsvarende de absolut bedste mundingsbremser. Fuldstændig idiotisk at de ikke er tilladt herhjemme i lilleput Danmark[xx(][xx(][xx(]
Jeg har skudt meget med dæmper i Norge. Utroligt som støjen reduceres. Og en fin lille sidegevinst er jo rekyldæmpningen..

Jeg føler mig overbevist om, at dæmperne bliver tilladt i DK på et tidspunkt i ikke alt for fjern fremtid. Faktisk skulle det ikke undre mig, hvis mange skydebaner om 10 år herhjemme ikke tillader rifler uden lyddæmper..[Wink]
Svar
#12
Har skudt en del med 9,3 de sidste år og træning med våbnet har nok givet det bedste resultat. har to kammerater som skyder med 338W og de har begge fået mont mundingsbremse de har også begge afmont den igen da de ikke måtte benytte den på de skydebaner som de skyder på , og nu er der ingen af dem som ønsker at få dæmper på igen. Men rekyle er jo en sjov sag og varierer meget fra våben til våben
Svar
#13
Rekyldæmpning ved hjælp af mundingsbremser fremkommer som en kombination af flere faktorer:

En del af rekylen fra en riffel kommer fra den udstrømmende krudtgas, som uden bremse eller lyddæmper, har en masse svarende til den mængde krudt du brænder af og som forlader mundingen med en hastighed der er mindst lige så stor som projektilets, i de fleste tilfælde er gassernes hastighed større.

En mundingsbremse fjerner/mindsker andelen af gas der virker i samme retning som projektilet og bremser også en del af gassens hastighed ned
Hvis mundingsbremsen f.eks afbøjer alt krudtgassen vinkelret ud til siderne fra en 22-250 med et 40 grains Vmax drevet af 39 grains krudt.. så halveres rekylen!

En "dåse" = lyddæmper nedsætter krudtgassernes hastighed så meget at det i praksis næsten fjerner deres virkning på samme måde som mundingsbremsen..

En mundingsbremse kan i praksis konstrueres så den ligefrem vinkler krudtgasserne bagud og dermed trækker fremad i riflen og kan derfor opnå en større rekyldæmpning end en "dåse"

Dermed får man også sendt en større del af mundingsknaldet (som faktisk stammer fra krudtgasserne når de forlader piben) bagud mod skytten og tilskuere..[xx(]

Jo mindre krudtgas og mundingstryk en given kaliber/riffel har i forhold til projektilest vægt jo mindre virkning får man fra mundingsbremsen.

Jo mindre vinkel man afbøjer krudtgassen i jo mindre virkning har en mundingsbremse, og jo mindre støjer den bagud....

Man kan fint konstruere en meget effektiv mundnings bremse der ikke støjer mere end riflen uden bremse, men en sådan konstruktion vil komme til at ligne en lyddæmper meget[Big Grin]

Jeg kan ikke forstå hvorfor så relativt milde kalibre som 9.3x62 har behov for en mundingsbremse.. en anelse mere vægt i riflen (skæftemonterede dæmpere) eller en lyddæmper er langt at foretrække

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
Jeg ved ikke rigtigt, om det er din egen teori Dravis, eller om det er baseret på en videnskabelig baggrund, men min oplevelse er under alle omstændigheder anderledes.
Jeg har gennem årene prøvet forskellige mundingsbremser og ingen af dem kom i nærheden af den rekyldæmpning, jeg oplevede med lyddæmpere.
Det skal dog retfærdigvis siges, at de fleste lyddæmpere var ret tunge og at rekylen måske føles mindre alene på grund af at lyden er dæmpet.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)