Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken elmotor til hjemmelavet Hjortebane ?
#1
Hej

Ja jeg ved ikke helt om spørgsmålet her passer i dette forum, men her jo fyldt med praktisk dygtige mennesker, så her er nok chance for et godt svar:

Jeg skal bruge en elmotor til mit nye lille projekt:

En hjortebane i "samlesæt" til cal. 22. Ideen er, at den skal kunne sættes op hurtigt:

To stolper monteres med stålspyd i bunden, mellem disse spændes en 5 mm plastbetrukket stålwire. Stolperne fikseres med barduner og pløkker. Skiveholderen er monteret med to trisser, som kører på wire. Trækket til skiveholderen er en snor monteret i bunden, og løber mellem en trisse på hver stolpe. Motoren skal monteres med en spole, som så kan spole snoren op enten den ene eller den anden vej.

Hvilken type motor skal det så være og hvor kan den købes ?

Den skal kunne trække skiveholder lavet af en masonitplade 100 x 60 cm ca. monteret med to trisser
Den skal kunne køre begge retninger
Den skal kunne varieres i hastighed
Der skal kunne monteres en forlængerledning med kontakt til start/stop og retning

Hvad kan opfylde disse krav ???
Vh. Tooms

"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
Svar
#2
1. Motor type er næsten underordnet. Jeg ville nok kigge ved en produkthandel efter en motor på 1-1,5 kw til kraft. Den vil være rigeligt stor, men der findes mange af dem så den kan nok fås til få penge. Besøg evt. dem her: http://www.skave-nedbrydning.dk/

2. Hastighed og retning styrer du ved at du sætter en lille frekvensomformer foran motoren. Afhængig af hvor stor motor du finder, så koster sådan en nok fra omkring 1.000,- til omkring 2.500,- kr. En yderligere fidus er at med en frekvensomformer, så kan man benytte alm. 230V til en motor der ellers skal have kraft (3x400V). Det er dog kun muligt op til en vis størrelse motor. Man kan evt. montere et par "kugler" på wiren og så stoppe motoren med et par små kontakter. Så kan den næsten køre automatisk. :-)

3. Din ide med en spole kan jeg ikke helt gennemskue om det vil virke, men det er da et forsøg værd.

4. Tror du ikke skiven skal stå på en vogn eller køre i en skinne? Tror ikke du kan stramme de wire så hårdt op at den ikke vil komme til at slæbe på jorden.

Har du brug for hjælp med eldelen, og ikke bor alt for langt væk, så giver jeg da gerne et nap med, hvis det giver mulighed for at lege lidt med den. ;-)

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#3
Tror du kan bruge en motor fra en vaskemaskine, den kan køre begge veje og i forskellige hastigheder.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#4
Jeg har tænkt samme tanke, men har aldrig ført den ud i livet. Den nemmeste og billigste jeg har tænkt på (stadig uden at få den afprøvet i praksis) er tænkt lidt anderledes. Jeg forestiller mig en snor spændt ud mellem to træer ell. lign. På den skal man så hænge en modificeret fjernstyret bil, der trækker et "flag" efter sig. Den kan køre begge veje, koster 300 i Bilka og kører uden en stikkontakt.
Det er ikke sikkert at det vil fungere i virkeligheden, men hvis det kan, er det ikke tosset.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Alle elmotorer kan køre begge veje. Det er alene et spørgsmål om hvordan man kobler dem til forsyningen.

Er lidt i tvivl om hvordan hastighederne til en motor i en vaskemaskine bliver styret - Jeg foretrækker industriinstallationer frem for hårde hvidevarer :-), men er ret sikker på at det ikke er trinløs variabel hastighed på den. Der skal stadig en eller anden form for elektronik til for at give de forskellige hastigheder. Er man heldig har motoren flere forskellige viklinger, og så er det alene et spørgsmål om at koble den rigtigt for at få de forskellige hastigheder.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#6
Hvad med at lave en lille vogn (En slags Go-Kart) med en 12 V motor (F.eks. en startermotor) og så et bilbatteri på og et par relæer. Med lidt snilde kan man finde en fjernbetjening på nettet, ligesom til en garageport. Sætter naturligvis lidt krav til skydningen når motor m.m. følges med skiven... :-)

Hastigheden må så styres ved hjælp af udvekslingen imellem motor og hjul.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#7
Jeg har set en bane med skinne af firkantrør til at bære skivevognen.

Fladrem af flettet nylon til at drive vognen.

vaskemaskinemotor til at trække remmen rundt på 2 fladremshjul.

En svirvel syet på fladremmen, så den kan nøjes med at køre en vej.

Så trækker den f.eks. vognen til højre når svirvlen er på "oversiden" og når den vender på enderullen, trækker den modsat på undersiden.

Det kan give lidt ujævn hastighed ved accelerationen, men hastigheden blev jævn da vi monterede en plade til at give luftmodstand og en bremsepude i hver ende.

Så har den jævn hastighed i skydeområdet.

Vi havde dobbelt vildsvineskive på, så to mand kunne skyde og en tændte/slukkede for strømmen. var vi kun to, lod vi den køre og skød så i hvert andet løb.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#8
Jeg har tænkt på at køre det på en wire der kører i ring og som sidder opspændt mellem to cykelfælge - på den måde behøver man kun køre en vej for skiven vil automatisk skifte retning, den vil bare ændre højde. Samtidig kan man tilpasse hastigheden i cykelgearet - eneste krav er at finde en gearmotor med tilpas lav hastighed.
Svar
#9
Jeg synes jeg kan huske at der var en herude der brugte en viskermotor

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#10
Hvis du fik fat i en lille snekkemotor, det tror jeg jeg ville gøre. Jeg tror jeg har en 0,75KW snekkemotor til kraft at ligge hvis det var noget.[Wink]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#11
Tak for alle budene[Big Grin] Ideen med en vaskemaskinemotor synes jeg lyder god. Den har jo allerede styringsrelæ, så den kan køre i mange forskellige hastigheder... Det må ku virke.

Et andet spørgsmål:

Hvilken hastighed kører sådan en hjortebane med ??

Tooms

"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
Svar
#12
Er der slet ingen, der kender hastigheden på sådan en hjortebane som i Ulfborg eller lign. ??

Vh. Tooms

"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
Svar
#13
Jeg husker det som 18 km/timen, men jeg er ikke sikker.
Svar
#14
Jeg mener, at Vingsted kan køre med med forskellige hastigheder mellem 10 og 25 km/t.

Mvh.

Christian
Svar
#15
Hastigheden er normalt 18 km/t [Smile]

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)