Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
std. pibe vs. jagt match pibe
#1
Nu er valget endelig truffet og det bliver en S&L Classic 30.06... jeg har overvejet at få en jagtmatch pibe på... Er der nogen i panelet der har erfaringer med anvendelse af denne type pibe?
Til jagt og til træning?? Bliver riflen for "næsetung"? Balancen???
Mvh Finn
Svar
#2
Har du prøvet at holde en riffel med jagtmatchpibe[?]
Jeg mener at tungere pibe er bedre at skyde løbende og fritstående med, og generelt mere stabil at skyde med iøvrigt.
Almindeligvis laver den også tættere grupper end en alm jagtpibe.
Men den kan godt føles lidt næsetung...og er jo tungere at gå rundt med hvis man er en svækling..
Den vil reducere rekylen på din 30.06...
Valget er dit [Big Grin]

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by kystfisker

Nu er valget endelig truffet og det bliver en S&L Classic 30.06... jeg har overvejet at få en jagtmatch pibe på... Er der nogen i panelet der har erfaringer med anvendelse af denne type pibe?
Til jagt og til træning?? Bliver riflen for "næsetung"? Balancen???



Jeg mener ikke at Classic laves med andet end normal jagtprofil

Schönauer

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#4
Classic DL har jo vekselpibe så mon ikke man kan fifle en tyk pibe i en sådan model [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Jeg har selv jaktmatch til min S&L'er (i 6,5x55) og jeg har på intet tidspunkt bemærket nogen form for "næsetunghed".. Ej heller mener jeg de få ekstra gram gør den store forskel.. Dog skal der så også siges at jeg indtil nu kun har benyttet riflen herhjemme til råvildtjagt (både som tryk og pürsh) og ikke skulle spadsere hele dagen i det skoske højland (endnu).. Mht. træfsikkerheden er jeg ret overbevist om at den tykkere pibe selvfølgelig har en posetiv indvirkning på rekylet (for skytten) og jeg har ingen prob. med at holde skydgrupperne på et absolut acceptabelt niveau.. Desuden er der også den fordel at hvis der afgives mange skud uden "afkølingspauser" går der vist lidt længere inden en tykkere pibe vil begynde at reagere negativt..

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#6
Jeg har også en Jagtmatchpibe i 6,5x55 - den skyder som en drøm.
Mvh.

Yeti
Svar
#7
jeg skyder også med en jagtmatchpibe i min s&l i kaliber 6.5-284. Jeg tror, det er de flestes erfaring, at de skyder bedre med lidt tungere pibe. Og så er den jo heller ikke tungere, jeg mener, at den er ca. 500 gram tungere. Det kan dog mærkes, men kun på den gode måde, når vi snakker jagt i Danmark. Skulle jeg klatre i bjerge i Kazakstan efter en stenbuk, ville jeg overveje en anden riffel.

mvh Lab
Svar
#8
Nogle gange kan det da godt mærkes. Min M03 med matchpibe og krykker har en kampvægt på 6,5 kg. Men jeg har det sådan at så må jeg træne lidt mere, for den skyder supergodt.

Med en jagtmatch synes jeg nu også at der er en fin balance imellem vægt og præcision.
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Min S&L med jagtmatchpibe inkl. Nikon kikkert vejer 5 kg - så det er ikke noget problem...

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#10
halvautomat...

hva modelen Nikon kikkert du har på din S/L riffel[?]

Jeg købt Nikon 2x10 Monarch i December...rart kikkert,købt på salg til 288.00 USD
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)