Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5X55 og Oryx
#1
Jeg skal lade 6,5 med Norma Oryx til en Manlicher og da jeg skulle finde max patronlængde slap projektilet bommene ved 78,4 mm.
Synes godt nok det er en lang patron og Norma angiver da også COL 74 mm.
Har ladet til en S&L før og da ramte jeg 74,4 mm.
Hvad siger I erfarne 6,5 folk ?

[Image: 1-1.jpg]
Jeg kan ikke få dem store nok
Svar
#2
6,5 kan give nogle lange paroner, hvis man søger max.

Er der nogen grund til at du vil lave dem så lange, jeg mener, du skal vel ikke skyde benchrest med oryxkugler ...

Kan de overhovedet gå i magasinet?

Med jagtkugler mener jeg man bør holde sig til noget nær standardlængde, så kan andre prøve dine superpatroner i deres riffel, uden at komme galt af sted.

Lang friflugt behøver ikke give dårlig præcision ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Jeg har ladet Oryx i 6,5x55 til en Varberg, med kugle sat under 1 mm i halsen kunne den ikke nå riffelgangene.
Jeg fandt bedste præcision ved en patronlængde på 80 mm (projektilet vil da være ca 7,5mm nede i hylesteret), præcision blev bedre desto mere krudt der kom i, jeg endte op med 50 grain MRP og en hastighed på 832 m/s over chrono’en
Jeg søger altid først præcision ved kort friflugt (1-1,5mm), og er den ikke at finde der prøver jeg med en længere, men det har indtil nu for mig altid været muligt at finde god præcision ved kort friflugt, men om det er den rette framgangsmåde vil jeg lade være usagt [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

6,5 kan give nogle lange paroner, hvis man søger max.

Er der nogen grund til at du vil lave dem så lange, jeg mener, du skal vel ikke skyde benchrest med oryxkugler ...

Kan de overhovedet gå i magasinet?

Med jagtkugler mener jeg man bør holde sig til noget nær standardlængde, så kan andre prøve dine superpatroner i deres riffel, uden at komme galt af sted.

Lang friflugt behøver ikke give dårlig præcision ...

Nej ingen speciel grund til at lave dem lange, men på ladekurset fik vi at vide at precision var nemmest at finde ved kort friflugt og jeg synes da at man bør lave sin ammo så god som muligt.

De gik fint i magasinet.

Ham jeg lader til ved godt at ammo er "skræddersyet" hans riffel og derfor ikke skal bruges i andres.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...




[Image: 1-1.jpg]
Jeg kan ikke få dem store nok
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by 416RemMag

Jeg har ladet Oryx i 6,5x55 til en Varberg, med kugle sat under 1 mm i halsen kunne den ikke nå riffelgangene.
Jeg fandt bedste præcision ved en patronlængde på 80 mm (projektilet vil da være ca 7,5mm nede i hylesteret), præcision blev bedre desto mere krudt der kom i, jeg endte op med 50 grain MRP og en hastighed på 832 m/s over chrono’en
Jeg søger altid først præcision ved kort friflugt (1-1,5mm), og er den ikke at finde der prøver jeg med en længere, men det har indtil nu for mig altid været muligt at finde god præcision ved kort friflugt, men om det er den rette framgangsmåde vil jeg lade være usagt [Smile]

Oplevede lidt det samme da jeg lavede ammo til S&L , skudgrupperne blev bedre og bedre og til sidst lavede han nydelige "trekløvere"
med en fart lige under 800 m/s.og så stoppede vi der.

MVH Bjarne



[Image: 1-1.jpg]
Jeg kan ikke få dem store nok
Svar
#6
Hej

6,5x55 kan blive en lang patron. Norma angiver følgende COL

156 grains ORYX og VULCAN : 74 mm

156 grains ALASKA : 78 mm

160 Grains Hornady RN : 76 mm

Jeg har tidligere ladet en del LAPUA Mega med COL 74 mm, som gav god præcision, selv om jeg målte COL til 80 mm.

Vh.

cck
cck
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by SAKONEZER

Nej ingen speciel grund til at lave dem lange, men på ladekurset fik vi at vide at precision var nemmest at finde ved kort friflugt og jeg synes da at man bør lave sin ammo så god som muligt.


Jo jo, så er der da plads til noget mere krudt [Wink]

Jeg har heller ikke oplevet problemer ved kort friflugt, hvis blot man tager højde for at trykket stiger når friflugten nærmer sig 0, QuickLoad siger + 7200 PSI / 496 bar når projektil / riffelgange har kontakt, hvor meget det præcis er i virkeligheden ved jeg dog ikke, men vil umiddelbart mene at det er individuelt fra riffel til riffel i forhold til de forskellige typer projektiler

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#8
Umiddelbart ser jeg ikke noget problem i, at patronerne er lange, så længe de kan gå i magasinet og de har tilstrækkeligt fat i hylsterhalsen.
Claxels argument med at de så ikke kan gå i andres rifler vil jeg gerne kommentere - lad være!
Jeg kan huske et år jeg skulle til Skotland. Vi havde været på skydebanen flere gange op til. To dage før afrejse skulle vi lige have en sidste runde på hjortebanen. En rejsekammerat kom ved et uheld til at stoppe en patron til min forrige riffel i sin. Bundstykket sad så fast at vi til sidst var tvunget til at tage til våbensmed for at få den op. Det gav lige en lidt anspændt stemning indtil det første prøveskud var sendt afsted.
Hjemmeladede patroner skal enten være lavet som standardpatroner eller også skal de kun stoppes i den riffel de er lavet til - har jeg nu lært.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)