Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
riffelprojekt.. kalibervalg
#1
Hej folkens
Jeg er blevet lidt inspireret af at læse de gamle tråde vedr. ombygning af rifler. Det jeg kunne tænke mig er:

1. En fladskydende kaliber i varmint-størrelse.... op til råvildt.

2. Kaliber må ikke være "for hård" ved piben. Skal gerne klare mere end 1500-2000 skud.

3. Den skal være så præcis, som det er muligt. Men det gir vel sig selv. Er selv hjemmeruller.

4. Låsen skal være pålidelig og vel-gennemtestet. Og kunne bruges i mange, mange år. Specielt når man nu begir sig i kast med skæfte og bedding og evt. ny pibe osv.

5. Skal kunne bruges ud til 250 meter. ( på bane ). Til
jagt, ikke mere end 150-200 meter maks.

Hvilken kaliber vil i foreslå mig?
Hvilken lås, riffelmærke og model?

Det var en ordentlig smøre, nu håber jeg bare i vil hjælpe mig. Og gerne med lidt facts og erfaringer.

Jeg skal nok poste billeder og fremskridt med projektet, hvis denne donor riffel overhovedet findes.
Svar
#2
Det kommer lidt an på hvor meget NIF du vil have. Jeg vil mene at en 22-250 kan klare de krav du opstiller. Den vil dog være ret vindfølsom. En 243 win er også et bud.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#3
NIF ?
Svar
#4
Hej Twinky

Se her.. http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=12501

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#5
NaboImponeringsFaktor.....[Wink]
Du kan også finde en ældre Sako Vixen,og så bygge projekt ud fra den. Jeg har selv lige fået sat en 223AI pibe på min gamle VIxen,og det er jo et dejligt kaliber,som både kan skyde med standart 223Rem ammo,og med det hjemmerullede AI ammo.
Til jagtfelt kan den også bruges-min egen private holdning til minikalibre til jagtfelt er,at det er lidt tamt.Det virker lidt åndssvagt at skyde på en kronhjort på en kvart kilometers afstand med en "ærtebøsse" Men byg du bare en lækker lille varmint/råvildt-riffel,og brug så en større til jagtfelt. (nu får jeg nok på puklen....[Wink][8D])

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Tak Santo
Det var en god palør

Og til ujensen
De ting jeg har listet op kommer i første række.... Men det gør da ik noget hvis andre blir lidt misundelige
Svar
#7
Hej Twinky

Jeg vil (naturligvis) også anbefale 22-250 ud fra det du oplister.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=16280

Bevares - den er lidt af en "pibebrænder" men det antal skud du selv anfører skulle den nok kunne holde til.

Som system/offerriffel er Rem 700 selvklart meget populær set i forhold til pris/kvalitet. Læs: Passende no bullshit performance...

Held og lykke med projektet.

Venligst
Klaasehaans
Svar
#8
Hej ULG ( ulrik )

Det er også mere afstandende, som findes på jagtfeltskydning jeg mener. Det primære brugsområde er jagt 150 - 200m maks. Det ville bare være et plus, hvis den så derudover kunne bruges til jagtfelt.
Svar
#9
Klaasehaans har du et link til no bullshit performance...eller en vejviser kan ikke lige finde det
Svar
#10
Det er vist mere et begreb end et firma......[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#11
Hvor mange skud er der typisk i en 22-250´er pibe, ved godt der er forskel på piber. Men som tommelfinger regel.
Svar
#12
Nu skyder jeg selv med 243 og har haft 22-250. Har det bedst med 243 da jeg syntes at den har lidt mere at byde på. Ikke fordi at en 22-250 kan næsten det samme. Jeg har selv ladet en del 243 med 55gr ballistic tip som virkelig kan nå en høj fart. Men som ULG foreslår en Sako eller eksempelvis Tikka er super i de små kalibre. Min er en Tikka i 243 super præcis.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#13
Er de to kalibrer ikke meget tæt på hinanden, dog falder 243 lidt mere i og med det er en tungere kugle.

PS: Klaasehaans hvordan samler din remington 700 sps varmint. Flot riffel i øvrigt
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Twinky

Hvor mange skud er der typisk i en 22-250´er pibe, ved godt der er forskel på piber. Men som tommelfinger regel.



Er det en Bla...pibe ca 750.000 skud [Wink]
Har jeg selv læst et sted [:o)]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#15
Hej Twinky!

Læs lige denne artikel - [Wink]

http://www.varminthunter.org/issuepdfs/Issue41.pdf

mvh.
Swift
Svar
#16
Twinky,

Hvis du er villig til at gå op i kaliber - til kvart tomme, er der jo 25-06. På papiret ser den lidt imponerende ud.
Den har lidt mere hylster volume end 243. Jeg har et lille jagtfelt projekt i 25-06 kørende på et Boberg sporter skæft, en almindelig riffellås og de sædvanlige "jagtfelt" stumper.

mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#17
Hej Twinky

Spændende projekt du har gang i[Wink]

Mit indspark til projektet er at bygge en 6mm, om det er en 6XC eller .243, jaaa, min .243 byggede jeg om til en 6XC og har ikke fortrudt det. Jeg bruger 22.250 hylster til 6XC, så prisen på hylster er ikke dræbende.

Mener du har et bedre udvalg i kugler med .243 end .224
Har også en 222, den er fantastik at skyde med, men må indrømme regn, blæst og +200 m. der mister den pusten. Ja selv på 100 m med regn og blæst har den problemer. (ved godt at 22.250 kører med højre hastighed) Men med en 6mm har du et spænd fra 58 grains til 107 grains kugler, samt et højt BC.

Ellers er der 6.5x47. men det er jo lidt højre kuglevalg end det du efterlyser..

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#18
Af en artikel i JVV (SEP 2009) fremgår, at Norma anser en pibe i kaliber 22-250 for ikke længere at have en tilfredsstillende præcision efter blot 800 skud. Til sammenligning er tallene for 243. opgivet til 1500 skud og 308. til 3000 skud. Jeg tror dog det er vigtigt, at at holde sig for øje, at Norma nok opererer med nogle andre tolerancer end der er relevante for den alm. danske jagtskytte. Ikke desto mindre er det naturligvis ingen hemmelighed, at patroner med lille projektil og stort hylster er hårde ved piben...

Min Rem 700 skyder særdeles fint, tak. Jeg er ikke hjemmelader og har til nu kun prøvet at fodre den med 55 grs. Remington PSP. Det kan den godt li'...

Jeg har tidligere haft en Sauer 90 Stutzen også i 22-250. Den var noget vanskeligere at få til at skyde pænt. Måske på grund af alt det unødige træ rundt om piben. [Wink]

Det sjove ved 22-250 er efter min mening, at den er 99% rekylfri men stadig leverer et rigtig fornuftigt "smæk" hvor den rammer. Meget fladtskydende.

MVH
Klaasehaans
Svar
#19
22-250 AI [:p]

Lang bundstykke, og tyk pibe.
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#20
Først skal i alle have tak for jeres svar.

Jeg synes at det lyder spændende med den der 6xc, . Du skriver at du har annanias HUNTbygget din 243 om til denne kaliber. Er det måden at fremskaffe en 6xc på. Eller er der andre muligheder. Hvis man bygger en 243 om, hvad ændrer man så på låsen ( hvis noget).Og hvad med piben. Er hylstret det samme som 22-250 eller har jeg misforstået noget. Og til sidst, minder den meget om 243 eller blir den lidt kraftigere.

THORLAK 25-06 har jeg ikke hørt om hvor ligger den henne i spektret (størrelses mæssigt ) kan den sammenlignes med noget. Det lyder umiddelbart også som et spændende projekt. Har du lidt mere data på kalibren.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)