Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Så sker der noget nyt på vildsvin fronten!
#1
Så sker der noget nyt på vildsvin fronten!
Vildtforvaltningsrådet holder møde den 23.2.2010

Læg mærke til med hvilke metoder vore venner (ikke mine) Danmarks naturfrednings forening arbejder!Jeg ejer hverken gris eller aktier i sådan et foretagen der producere dem men de lugter lidt af forsøgt afpresning med de kommentar, udsagn DNF kommer med! De bliver yderst interessant at følge med hvad resultatet bliver og hvordan de involverede parter argumenterer og opføre sig!

http://www.huntersmagazine.com/?mod=arti...1713fb5881

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#2
Det er godt nok ikke sympatisk af DN. Det hæver godt nok ikke deres troværdighed som forhandlingspartner.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#3
[:0][}Smile]
Det er dælme urent trav! Pest eller colera for svineproducenterne.
Walnut
Svar
#4
Til den sag kan man sige, at det selvfølgelig er en usympatisk metode der lægges op til her...

Omvendt (og det er ikke fordi jeg er enig i metoden), så har Dansk Svineavl vel ikke noget at frygte, hvis de har rent mel i "produktions-"posen.
Godt nok er landbruget "venner" med jægerne i kraft af de udlejer deres jagt til os... men landbruget er også storsyndere, når det handler om nedpløjning af brak, udnyttelse af hver kvadratmeter til drift af monokulturer, sprøjtning, gødning og andet, som skader grundvand og begrænser natur og fauna . Så hvis landbruget skulle give lidt tilbage i form af at holde lav profil, hvad angår vildsvin, så har jeg det egentlig fint med det. Måske så jeg dog hellere, at man i stedet for at fremme svinenes indvandring forlangte øget braklægning, vildtstriber langs hegn og større sprøjtefri områder langs hegn og vandløb og andre foranstaltninger, som er til generel gavn for den eksisterende vildtbestand... hvis man nu skulle presse noget igennem i en forhandlingssituation.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by ran

................så har Dansk Svineavl vel ikke noget at frygte, hvis de har rent mel i "produktions-"posen..............


Nemlig, så hvorfor kalde det afpresning [}Smile]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#6
@Ran

Med hensyn til braklægning, så kan landmænd ikke nedpløje brakmark uden at miste EU tilskud, så det finder næppe sted.

Alt landbrugsjord i Danmark er satelitovervåget, så landmænd kan ikke nedpløje en mark uden at det bliver opdaget og det får store økonomiske konsekvenser for ham.

Det er der vel nogen landmænd her i forummet der kan bekræfte.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Jeg kan så fortælle, at det har fundet sted.. :-)

Det sker nok ikke lige nu - men det har fundet sted, da kornpriserne sidste år var høje og det kunne betale sig at dyrke brakken - frem for at lade den ligge på braktilskud.

Således er en jagt jeg jævntlig gæster blevet driftsoptimeret, så der stort set ikke er brak eller kanter langs skove mm tilbage...
Til gengæld ville de gerne have øget jagtlejen for den kommende sæson, trods rådyrsyge og mindre attraktive såter pga. af oppløjning...

:-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
For mig er det rigtigt, når man tager en kamp med svineproducenterne omkring svinepest og markskader. At bruge mangel må dyrevelfærd i griseholdene som argument/ pression for "vildsvinet tilbage til DK" er da noget af et kiks på alle måder.
Walnut
Svar
#9
Jeg mener, at EU afskaffede pligten til at have brakjord da fødevarepriserne steg og der visse steder opstod fødevaremangel for et par år siden. Braklægningspligten blev jo indført for at undgå de kornbjerge som opstod af overproduktionen, ikke for at gavne vildtet.

Efter at braklægningspligten er ophørt, har de fleste landmænd opdyrket jorden, men det er nok forkert at beskylde dem for grådighed i den forbindelse. Det er nok banken der har dikteret dem det valg.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by ran

................så har Dansk Svineavl vel ikke noget at frygte, hvis de har rent mel i "produktions-"posen..............


Nemlig, så hvorfor kalde det afpresning [}Smile]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



ran & ID nu må I lige komme ind i kampen.

Er der andre end mig, der ser en slående lighed, med DN´s trusler/metoder og så en folk muslimer,
der indledte et korstog til mellemøsten for at opildne hele regionen til at ligge Danmark i grus.
Dengang havde vi almindelige arbejdssomme danskere "rent mel i "produktions-"posen" og kunne være blevet ramt meget hårdt økonomisk.
Der var da ingen dernede der bekymrede sig om fakta.

Det er jo nøjagtigt det samme, DN truer med at ville gøre. Godt nok med meget mindre fanatiske medspillere,
men målet og midlet er det samme: at få sin egen vilje trumfet igennem uanset omkostningerne for andre.

Fattigdom - det er en sindstilstand

[center][Image: logo10.png][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#11
Som jeg skrev i første sætning: "...at det selvfølgelig er en usympatisk metode..."

og længere nede:

"... hvis man nu skulle presse noget igennem i en forhandlingssituation."

Jeg går på ingen måde ind for afpresning - hverken fra muslimer, DN eller andres side - men det rokker nu ikke på mit syn på landbruget, der i effektivitetens navn ødelægger natur og grundvand ved brug af plov, sprøjtemidler og gødning i rigelige mængder...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
Så fik vi den del afdækket[Smile]

Fattigdom - det er en sindstilstand

[center][Image: logo10.png][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#13
@ran......har du hørt om økologi?

Jeg mener du måske dømmer alle i landbruget lige hårdt nok.

Vi driver selv et økologisk landbrug og hos os går vildtpleje og jagt fint i spænd sammen med landbruget.

Kom bare med vildsvinene, men vi skal måske snakke vildtskadeerstatning hvis skaderne bliver lige så massive ,som vi ser dem i forbindelse med krondyr.

Mvh LAM
Mvh Lars
Svar
#14
@LAM... økologi er fint ... men desværre i mindretal... :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by ran

Som jeg skrev i første sætning: "...at det selvfølgelig er en usympatisk metode..."

og længere nede:

"... hvis man nu skulle presse noget igennem i en forhandlingssituation."

Jeg går på ingen måde ind for afpresning - hverken fra muslimer, DN eller andres side - men det rokker nu ikke på mit syn på landbruget, der i effektivitetens navn ødelægger natur og grundvand ved brug af plov, sprøjtemidler og gødning i rigelige mængder...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Det er da helt tydligt du ikke har ret indsigt i hvad du udtaler dig om.
Som Max 2.0 nævnte er landbruget overvåget fra oven i en grad der ikke lader filmen Big Brother noget efter, tværtimod, så det er de færste professsionele landmænd der kommer for tæt på beskyttede natur typer med ploven (bræmmer til vandløb, diger o.l.)
Hvad sprøjtemidlerne andgår så er det nok golfbaner, haveejer der kan bruge dem i riglige mængder, det er de eneste der har råd til det og kan gøre det uden at blive jaget fra hus, hjem og levebrød.
Og det argument med at Danske land mænd skulle bruge gødning i riglige mængder er fuldstændig til grin, det er flere år siden at gødning kvoterne blev sat så lave at de ikke modsvare det som bortføres ved høsten af den avl som myndighederne har indsat i deres beregninger, det må her være på sin plads at nævne at det ikke længere er muligt at producere brødhvede i DK. da N kvoterne er så lave at det ikke er muligt at opnå det protein indhold i Kornet som skal til.

Go Fast Take chanse
Lars
Svar
#16
@ Lars

Jeg skriver ikke at landmændende bryder reglerne... (Det tror jeg du antager - når du læser min post - men så læser du min post som du tror jeg har forstand til ;-) .

En ting er hvad reglerne siger - noget andet er hvad der er tilstrækkeligt for at sikre god natur og rent drikkevand. (Og her er reglerne formentlig ikke optimale - det var egentlig det, der var mit input i forhold til trådens egentige indhold - nemlig at DN fokuserer på svineproduktion i stedet for forbedring af det herlevende vildts vilkår... som vel egentlig burde ligge DN mere påsinde end indvandrende vildbasser, som nok kommer uanset landbrugets bestræbelser....)

Det er et faktum at talrige vandboringer er blevet lukket over de senere år grundet nedsivende sprøjtegifte og nitrat/nitrit(som vel kommer fra gødning), harer og agerhøns er presset pga. store monokulturbrug og fjernelsen af hegn, volde, brak og andet og andet i stordriftens navn. Brakmængden er ikke den samme som for 2 år siden (læs tidligere i tråden - uanset hvilke bevæggrunde landmændene så måtte have for oppløjningen - bankpres eller profit - for dyrene gør det vist ingen forskel).

Jeg har ikke kommenteret på golfbaner - men hørte godt en nyhed i radioavisen for få dage siden om at de bruger alt for meget kemi... men det retfærdiggør vel ikke landmændenes forbrug, at andre bruger mere? (Uagtet at golfbaneejerne burde skamme sig!)

Men denne diskussion er vist ved at løbe "off topic" ... så lad os stoppe denne diskussion her og vende tilbage til forhandlingen i vildtforvaltningsrådet... Det bliver spændende at se hvordan det spiller af... :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#17
Hvad tror i selv bliver chancen at vi får vildsvin i danmark?
Fra en skala fra 1 til 10 som højeste! med 5 som skillelinje under 5 nej over 5 ja

mit gæt et 2 tal!

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Krengel

Hvad tror i selv bliver chancen at vi får vildsvin i danmark?
Fra en skala fra 1 til 10 som højeste! med 5 som skillelinje under 5 nej over 5 ja

mit gæt et 2 tal!

Lille

Hilsen Lille



Det er svært at vurdere det tidsmæssige perspektiv - men med den udvikling der er i bestanden syd for grænsen er jeg ret sikker på vi får svin i DK... Men der går nok nogle år, før der for alvor er en rigtig bestand, da de indvandrende dyr jo efterstræbes hårdt på livet...

Hvis tidshorisonten ikke er en del af karaktergivningen, så er mit bud 8+

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by LAM

@ran......har du hørt om økologi?

Jeg mener du måske dømmer alle i landbruget lige hårdt nok.

Vi driver selv et økologisk landbrug og hos os går vildtpleje og jagt fint i spænd sammen med landbruget.

Kom bare med vildsvinene, men vi skal måske snakke vildtskadeerstatning hvis skaderne bliver lige så massive ,som vi ser dem i forbindelse med krondyr.

Mvh LAM



Vildtskade erstatninger er utopi. Der er ingen politisk vilje for det og endnu mindre folkelig opbakning til det.

Så længe landmænd får penge fra enkeltbetalings ordning tror jeg du skal regne at den folkelige mening er landmænd får penge nok.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#20
Jeg håber at Huntersmagazine har deres hjemme arbejde i orden ellers er det en hård påstand. Det virker næsten som en "Dansk Forsvar og Røgslør" sag. Udtalelser uden navngiven kilde er i mine øjne ikke meget værd, nu om dage.

Mvh Thorlak

Bliv bare ved i samme spor, Ran, det er en fornøjelse[Smile].

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)