Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Så sker der noget nyt på vildsvin fronten!
#28
hmm tyskerne har ikke mindre udbytter end os, de gir den fuld gas med gødningssprederen. Nå lad den ligge.
Grisene har været vendt ret så mange gange. Men hvis vi nu får svinepest i Danmark(enten i en besætning eller i en fri bestand), så betyder det at de 85% af vores kød der eksporteres bliver pålangt strenge eksport restriktioner. Samtlige importerende lande prøver at tilgodese egne producenter(modsat Danmark) Får de mulighed for at forhindre import af dansk svinekød så gør de det.
Et tænkt eksempel: Der er konstateret svinepest på Fyn i dag. Al eksport af levende og slagtet svin stoppes øjeblikkeligt. Der etableres en zone omkring smittestedet. Dyr må ikke transporteres ud af eller igennem zonen. På kort sigt vil det betyde at de grise jeg skal have ud af døren i morgen (300 stk/30kg) bliver afvist til eksport. De 400stk/7kg grise jeg skal sælge på næste torsdag har min aftager ikke plads til, fordi de 400 stk/30kg grise han skal sælge på mandag har slagtesvineproducenten ikke plads til, fordi Danish Crown ikke har hentet hans slagtesvin, da der er eksportstop for slagtet svinekød, derudover er det ikke tilladt at transportere levende svin gennem en lokal smittezone(Fyn). Det vil måske tage 2 uger at finde alternative oplagringsmuligheder for slagtekroppe. Dernæst skal man finde nogen der vil købe kødet.
I modsætning til Tyskland. Udbrud i Tyskland har ikke samme konsekvens da de er nettoimportør af svinekød. Udbrud bliver slået ned, men de har ingen væsentlig eksport som bliver ramt af manglende salg. - Vi skal lige huske på at kødet fejler ikke noget.
Det drejer sig om tekniske handelshindringer.
Helt lokalt hos mig så betyder et salg af 400 stk/7kg ca 100.000 kroner på kk om ugen lige for tiden. Jeg kan netop holde min kk neutral nu. Men et større træk vil hurtigt udmynte sig i større renteomkostninger. Et muligt prisfald på 50% i op til 3 mdr er ikke usandsynligt. Dvs lige nu ville trækket blive 650.000 større. Penge som skal betales tilbage med rente. Hvis vi havde haft normale betingelser de sidste 2 år kunne vi godt ryste problemerne af os igen. Men i ´08 steg foderpriserne med 40% på en måned uden at afregningspriserne steg. gennemsnits svineproducenten tabte omkring 1,7 mill. I ´09 har vi haft finanskrisen at slås med, udover en skæv afregning i forhold til foderprisen. Det betyder for mit vedkommende at den friværdi jeg har sparet op ved ikke at belåne ejendommen, er spist op af en lavere vurdering på jord og produktionsbygninger. Lidt som når en familie er insolvent i deres paracelhus. Eller jeg er slået tilbage til start.
Det skal siges at efter min etablering i 2000 har jeg ikke tilkøbt jord da jeg ikke har kunnet beregne en konsolidering. Investeringer skal fra dag 1 give et større afkast målt på kk. Derfor bliver der ikke investeret.
En hovedpointe i produktion af fødevarer er at man kan deklarerer den, påvise at den er sund. Fodret er iorden, et minimalt medicinforbrug. En ordentlig pasning. Overholdelse af de love og regler som der nu engang findes for produktionsdyr i Danmark. Alle disse ting kan vi gøre i Danmark. Der er ikke andre lande der kan gøre tilsvarende i samme grad eller målestok.
I sydeuropa bliver der brugt medicineret foder regelret. I asien bliver det tilsat i endnu større mængder. Derudover er salmonella en by i Danmark for dem. I nordamerika arbejder de meget med genmodificeret foder, samt hormoner i kvæg. Deres kød er generelt federe end det danske. I Australien kasterer de grisene medicinsk.

For at skære vildsvinet ind til benet, så betyder udbrud af forskellige svinesygdomme en længerevarende eksportkarantæne fordi vi ikke kan dokumentere at sygdommene ikke er i de vilde bestande. Et produktionsapperat kan tømmes, vaskes og desinficeres uden at smitten spredes.

Personligt så ville jeg gerne se en ændring af jagtloven. Kun gældene for gris: Natjagt skal tillades. Optiske lysforstærkende midler skal tillades. Hochsitze/svenske grisetårne(de lukkede) skal tillades. Skydning på foderpladsen skal tillades. Der skal kunne gives påbud om at vildsvin skal skydes ved eventuelle smitteudbrud. Dvs jægere kommanderes af hus.
En fornuftig brug af disse midler ville gøre det muligt at håndtere en bestand af vildsvin i Danmark. Hvis der ikke er problemer i en periode så går tiden. Men opstår der udbrud, så må man gøre en indsats for at rydde op, indtil vi er tilbage til normale tilstande. Det drejer sig om penge...

Der er sikkert andre der kan byde ind med bedre forklaringer, det her var min. Nu er spørgsmålet så. Hvorfor er det så vigtigt at få vildsvin i Danmark?
Svar


Beskeder i denne tråd
Så sker der noget nyt på vildsvin fronten! - af lollænder - 22-02-2010, 10:15 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)