Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tape for mundingen
#1
Jeg har lieg set en fantastisk film for et tape produkt i Midways serie af oplysningsfilm på youtube.

Nu sidder jeg så tilbage og filosofere over nødvendigheden (jeg tænker her på sikkerhed ikke præcision) af at sætte tape eller Mauser/Blaser mundingsbeskytter på.

Er der nogen af Jer som har set nogen som helst dokumentation for at rifler er gået i stykker pga. vand, is, grannåle, jord eller lign i løbet? Jeg vil tro, at en riffel er så stærk og luftstømmen foran projektilet så kraftig, at den slags ting blot "blæses" ud?

Alternativt ville slaget ved Stalingrad så ikke bare være blevet afgjort af hvilket stykker der beskyttede deres riffelmundinger bedst?

D93
Svar
#2
Det tror jeg du har ret i... Der huserer nogle film på youtube, hvor de tester rifler og haglgeværer med forskelligt skidt i løbet. For at løbet sprænges skla det være noget skidt, der virkelig kan binde kuglen i løbet...
Jeg bruger selv tape for min riffelmunding, når jeg er på jagt - men kun når der er udsigt til regnvejr - for jeg vil ikke have regnvand ned i piben, som nemt ruster indvendigt, hvis den bliver våd...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
hej
jeg har testet tape...... i lange baner

den der er bedst er elektrikker tape

den dårligste er tape der er forstærket med fiber der laver riflen lidt større grupper

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#4
Jeg glemte lige at nævne, at det jeg bruger er alm. sort elektrikertape.
Det klister godt og lukker tæt til. Det kan nemt lige skæres rundt om pibens forkant med kniven, så der ikke rager en masse tape ud rundt om mundingen der hænger i tøj, rygsæk grene og lign.... men kun et lille rundt stykke forrest på piben.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Jeg bruger grøn elektriker tape. Et kryds hen over mundingen (piben er tykkere end tapen er bred) og så en omgang rundt om de løse ender, så der ikke er noget der flapper.

Har man skudt i løbet af dagen, så har man stadig tape nok på piben til at lappe hullet et par gange [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Ja ja det er fint med jeres tape - men er der noget behov for at beskytte piben ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt? Hatting har du nogensinde teste det[?].

Eneste episode jeg kan komme i tanke om hvor en riffel er sprunget grundet forhindring i løbet er en episode hvor man havde glemt at tage rensestokken ud.

D93
Svar
#7
Der kan jo ske det at hvis ikke alle fremmed legemer bliver blæst af af den gas der strømmer forbi kuglen, så kan de blive presset ud i løbsstålet og blive valset ind i piben, når kuglen passerer.

Men primært er det da for at undgå rust at jeg bruger tape.

Og om skidt og møg bliver blæst ud eller ej er jeg da ligeglad med. Jeg har bare valgt at være "safe" i stedet for "sorry"

Jeg har bare prøvet at komme hjem fra jagt og da jeg tog patronen ud af kammeret, så fulgte der en ladning grannåle med som havnede nede i magasinet [xx(]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by D93

Ja ja det er fint med jeres tape - men er der noget behov for at beskytte piben ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt? Hatting har du nogensinde teste det[?].

D93



ja og nej
jeg har lavet mange test med tape har også været med til at springe rifler i luften.....[Big Grin]

jeg har også prøvet at skudet ikke sad hvor jeg sigtede efter en pürs gennem en gran skov.........uden at være hel sikker har jeg nogle grannåle mistænkt ......[}Smile] efter den tid har jeg brugt el-tape

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#9
Jeg betvivler slet ikke, at forhindringer i løbet kan forringe præcisionen hverken for det aktuelle skud eller de efterfølgende.

Men jeg stiller mig tvivlende overfor om det har en sikkerhedsmæssig risiko.

D93
Svar
#10
På sidste bukkepremiere ved os der befandt sig på midtsjælland at beskytte sig mod regn (på mere end en måde[Big Grin]) er en god ting..
Jeg havde "kun" et par latexhandsker (de der helt tynde som lægerne bruger), og skar den ene finger af og puttede over mundingen..[8D] Det virkede da i hvertilfalde.. Jeg skød dog ikke med det, så jeg har ikke gennemtænkt noget med præsionen (jeg regnede med at kunne nå at fjerne det inden afgivelse af skuddet[:I]) men hvis i mener man godt kan skyde med det på ved man da det til en anden gang....
Man har da også set jægerne og frøerne rulle kondomer ud over..[:o)]

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#11
Det m tapen lyder jo som om det er en god ide.[Wink][Wink]

nogen som har prøvet at lade en vgf filtprop sidde i mundingen?
hvis er det jo bare at lade den sidste prop side v rengøring af løb.

nogen bud på dette[?]
Svar
#12
Den vil nok suge vand til sig, derefter påbegynde nedrustningen af kroningen. Den er jo ikke fyldt med olie når det er den sidste du trækker igenem rører før jagt.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by D93

Jeg betvivler slet ikke, at forhindringer i løbet kan forringe præcisionen hverken for det aktuelle skud eller de efterfølgende.

Men jeg stiller mig tvivlende overfor om det har en sikkerhedsmæssig risiko.

D93



Der er da nok begrænset risiko ved det, men hvor vil du hen?? Er det ikke grund nok at undgå rust??.

Ved nogen tests for et par år siden blev der brugt meget grove fremmedlegemer i løbet og konklutionen var at sidder forhindringen tæt på mundingen er sikkerhedsrisikoen begrænset.
Sidder fremmedlegemet tæt på kammeret, var det en helt anden sag. Men det kan næppe komme bag på nogen da det er ren fysik.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Max.

min tanke var klart på rust i piben.så tænkte jeg det var smart til en uges elgjagt m pisse regn sætte en prop i give den lidt olie og færdig m den.

teapen er god men på min elgdødere sidder der korn og kærv.
og vikle teapen rundt pibespidsen er ikke godt.[Wink]
så derfor gik min tanke på proppen[Smile]

mvh
pc
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by helautomat

Max.

min tanke var klart på rust i piben.så tænkte jeg det var smart til en uges elgjagt m pisse regn sætte en prop i give den lidt olie og færdig m den.

teapen er god men på min elgdødere sidder der korn og kærv.
og vikle teapen rundt pibespidsen er ikke godt.[Wink]
så derfor gik min tanke på proppen[Smile]

mvh
pc



ØHH mit svar var til D93.

Men brug da filtproppen, men giv den lige en dråbe olie.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0



Jeg har bare prøvet at komme hjem fra jagt og da jeg tog patronen ud af kammeret, så fulgte der en ladning grannåle med som havnede nede i magasinet [xx(]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



m@x siger du at du køre hjem med et skarp lad våben [:I] fy fy skamme

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by 260REM

Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0



Jeg har bare prøvet at komme hjem fra jagt og da jeg tog patronen ud af kammeret, så fulgte der en ladning grannåle med som havnede nede i magasinet [xx(]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



m@x siger du at du køre hjem med et skarp lad våben [:I] fy fy skamme

Michael

skovarbejder af guds nåde



Du tager fejl [^] Min jagt begynder ved hoveddøren og jeg kan gå på jagt på de 3 sider af mit hus.[^][8D][Smile][:p]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

[quote]Originally posted by 260REM

[quote]Originally posted by M@X 2.0



Du tager fejl [^] Min jagt begynder ved hoveddøren og jeg kan gå på jagt på de 3 sider af mit hus.[^][8D][Smile][:p]

--
[green]mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



så er du helt undskyldt. og også undskyld her fra for det sure opstød [Wink]

jagt på 3 sider puha misundelse er en grim ting [:p]
men hov jeg kan jo på alle 4 sider. [Big Grin] ( bare lidt til byboerne at være misundelige over )

Michael

skovarbejder af guds nåde
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#19
Jeg har brugt et skiveplaster for mundingen i regnvejr, både i forsvaret og på jagt. Det skal bare sættes på før alting bliver pisse vådt.

Med venlig hilsen, Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#20
Jeg har klippet fingrene af et par latexhandsker - på med dutten og en elastik omkring piben - altså, et løbskondom[:o)]

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)