Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Magnum-mavebælter er åndssvage!
#1
Først skal jeg skynde mig at understrege, at jeg selv har nydt godt af de ballistiske egenskaber ved kalibre såsom .300 Winchester, .338 Winchester og .375 H & H.

Når det er sagt, skal jeg herved lukke op for al min galde omkring "mavebælterne":

Mavebælter er aldeles overflødige og kun til ulempe!

Mavebæltet komplicerer fødningen, svækker kammeret og besværliggør og fordyrer hylsterfremstillingen. Bælterne stamme fra en svunden tid, hvor de var nødvendige på svagt koniske - næsten cylindriske - hylstre til sikring af korrekt headspace. H & H valgte - af uransagelige grunde - at bruge et sådant hylster til deres klasikker .375'eren og siden har vi hængt på denne misforståelse, eftersom hovedparten af de moderne magnum-kalibre er direkte baserede på - eller kraftigt inspirerede af - dette kaliber.
Tyskerne er stort set de eneste i ældre tid, der har valgt at gå egne veje med bæltefri magnum-konstruktioner - f. eks. 8x68S og 9,3x64. Men i nyere tid er bælterne Gud ske lov droppet helt i den videre udvikling - se blot alle short- og ultra-magnum kalibrerne fra de store amerikanske producenter. Hurra for det....bælterne er på vej ud!

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Jens Ulrik rolig nu, sæt dig ned og få dig en dram, du kommer dig nok over at sådan er virkligheden nu engang, og så alvorligt er problemet vel heller ikke, at du vil resikere at sætte helbredet over styr med forhøjet blodtryk og dårligt hjerte.

Claus the Dane [8D]
Svar
#3
Hej Jens Ulrik

Her er løsningen på dine problemer.

http://www.larrywillis.com/

Claus the Dane
Svar
#4
Givet en udmærket lappeløsning, der gør ét af problemerne med bælterne mindre...[8D]

En langt mere tilbundsgående løsning:

[Image: Zwei-Patronen-mit-Kupferjagdgeschoss.jpg]

8x68S og 6.5x65 RWS [Big Grin] [Big Grin] [Big Grin]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
NEMLIG - det er faktisk det eneste område, hvor jeg kunne ønske mig at ham malersvende havde vundet krigen. De burde rettere hedde "marketing-bælter" og mit forhold til dem er ikke mindre anspændt en Ulriks, så frem med fanerne ....... og det kan kun gå for langsomt ! Tænk hvis udviklingen var domineret af tyske teknikere i stedet for amerikanske marketingfolk med ham Weatherby i spidsen.

Jeg ville give min mors højre hånd for at de havde valgt 9,3x64 som minimum i Afrika og ikke 375HH.

Øh - er 6,5x65 ikke baseret på 30-06 ?

Per
Svar
#6
Jens... du har ret... hvad i h.h.h. skal vi med mavebælter på hylstre! lad os starte en bevægelse[Big Grin]

Lige nu er jeg ret irriteret over den Ruger no. 1 jeg har fået tag i, da jeg gerne ville pibe den om til en mindre kaliber end de, 375H&H den er. Men de kræver så ændring af både bundstykke og udkaster...
aargghhh ... Raaasgu.. som Vakse Viggos hårdt plagede chef siger...

Er der nogen der har bund-dimensionerne på de nye Short Magnum's
224/243 WSSM kunne være interessant...

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Angående WSSM :

http://www.shortmags.org/shortmags/ref_d...e_draw.pdf
Svar
#8
Hej

Jeg har ladet forskellige patroner med bælter i flere år
og er af den holdning at der her er tale om mere teori end praktik.
Jeg kan dog godt følge problemet, hvis der skal bygges om på en riffel og der ønskes ny kaliber uden bælte, men så kunne der jo vælges en anden riffel til ombygningen.

Claus the Dane
Svar
#9
Selvfølgelig kan man argumentere for, at bælterne ikke er et kæmpe problem for menneskehedens selvværd, eftersom de pågældende kalibrer jo efterhånden i mange år har tjent os godt. Det, der irriterer mig, er, at bælterne absolut intet formål tjener, samtidigt med, at de giver en række ulemper, som man kan lade sit humør påvirke mere eller mindre af. Det er lidt ligesom mænds brystvorter - og hulrummet imellem socialdemokraters ører...[Big Grin] - hvad formål tjener det?

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Hej

Den sidste bemærkning gik rent ind her i huset[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Claus the Dane
Svar
#11
Lige nu er jeg ret irriteret over den Ruger no. 1 jeg har fået tag i, da jeg gerne ville pibe den om til en mindre kaliber end de, 375H&H den er. Men de kræver så ændring af både bundstykke og udkaster...
[/quote]
Jeg har lige ompibet en Ruger #1 fra 3006 til .223 og jeg købte en udtrækker direkte hos Ruger. Pris - 9.95$ incl. porto.
Bundstykket kan jeg ikke se at du skal ændre, men en standard pibe skal have kammeret lavet dybere og have lavet en udfræsning til udtrækkeren.

M@X

Don't be a bore - by a bigbore.
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Hej M@X!

Jeps, jeg har selv lige checkket det, og du har ret, så jeg har bestilt en ekstra udtrækker!

Jeg "nøjes" nok med en 22-250 Ack. Imp

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Niks !! 6,5x65 RWS har et længere hylster end både .30-06 (og 6,5-06). 6,5x65 RWS er en slags improved 6,5-06.

--------
Henrik

ØØhh Hvad er nu lige 6,5x65 for en størrelse? Jeg kender kun en 6,5x68, men det er måske også den der tænkes på?

Bortset fra det er har bælter vel også en god funktion i og med at lukkeafstanden altid passer og for 458W`s vedkommende er hylsterhalsen nok også lidt tynd at lægge an på.Lidt positivt skal der også være, selvom jeg også selv er lidt træt af bælterne, og nu går jeg gudhjælpe mig og tænker på indkøb af en 338W, men det skulle måske blive en Laphua istedet[xx(]

Mugge
MVH
Mugge

Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Mugge

...nu går jeg gudhjælpe mig og tænker på indkøb af en 338W, men det skulle måske blive en Laphua istedet[xx(]

Mugge



JA! .338 Lapua er et fremragende kaliber...hvis du kan kontrollere rekylen...[B)]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)