Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rødpunktssigte
#1
Har lige bestilt en Blaser R93 black edition i kaliber 30-06 med Zeiss Victory Varipoint 3-12x56[Big Grin]. Har tænkt på at anskaffe en pibe i kaliber 9,3x62 til drivjagt og vil gerne høre, hvad i vil anbefale som rødpunktssigte hertil. Jeg har set på både Zeiss Compact-Point, Z-Point samt Aimpoint, men synes alle har et meget "grynet" rødpunkt. Er det bare mit højre øje den er helt galt med eller er der andre der oplever det samme. Er der nogen, der har en løsning på problemet (andet end en øjenoperation[B)])?
Svar
#2
Jeg bruger Aimpoint på min drivjagts riffel. Min oplevelse med aimpoint og præcissions skydning er det handler om at ramme lige det hak i lysindstillingende over hvor du ikke kan se prikken længere. Det giver den klareste afgrænsning på prikken. Ved højere lysstyrke indstilling bliver prikkens ydre grænse udefinerbar. Kan det være det du oplever?

Jeg har brugt riflen med held en enkelt gang på trykjagt hvor jeg skød 2 stk kronvildt og der var jeg utroligt glad for aimpoint. Hurtig og instinktiv sigtning. Aimpoint har ubegrænset øjenafstand og er parallaxe fri.
I øvrigt er min mål med at skyde med aimpoint ikke præcissions skydning men hurtig og nem sigtning. Dermed er jeg lidt ligeglad i jagt situationen om prikken ikke er helt klart defineret. Dermed sætter jeg også mere lys på end i en situation hvor jeg ligger på bane og brænder skud af. Jeg vil alligevel ikke skyde på noget længere ude end 120 m, grundet min afvejning af hvornår jeg med sikkerhed kan levere et dræbende skud og det får jeg heller ikke mulighed for på hverken driv eller trykjagt.

Jeg vil anbefale, i prioriteret rækkefølge
1. Aimpoint
2. Aimpoint
3. Aimpoint
4. Aimpoint
5. Aimpoint

Jeg bruger selv 9000L, men reelt afhænger model af praktiske hensyn.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#3
Hvis du skruer helt op for lyset på en Aimpoint kan den godt virke sløret, men hvis du skal bruge den på praktisk jagt har jeg endnu ikke været ude for at den skal skruges helt der op.
Aimpoint laves med både 5 og 2 moa og jeg synes personlig at 2 moa virker bedst for mig, da den med den mindre dot er rimelig precis på længere afstand og dotten ikke står mere skarpt[Smile]

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#4
Har selv haft EoTech og har da også prøvet aimpoint nogle gange.
Kan ikke huske hvordan det er på Aimpoint, men på EoTech'et er sigtemidlet utroligt grynet, hvis man fokuserer på det. Men ved praktisk brug har det ingen indflydelse.
Så prøv at se om ikke du kan prøve et der er monteret på et våben, og lav noget tillæmpede realistisk sigteøvelser, eller hvad man nu kalder det. Det er der du skal se disse sigters sande jeg, og ikke når man er ved pusheren, og er ved at se med fingrene.
Svar
#5
Det er muligvis lidt sent med min anbefaling, men jeg ville nok overveje at købe R8'eren frem for R93. R8 er kommet ud i butikkerne, den har aftageligt magasin og den skal erstatte R93.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by PJT

Har lige bestilt en Blaser R93 black edition i kaliber 30-06 med Zeiss Victory Varipoint 3-12x56[Big Grin]. Har tænkt på at anskaffe en pibe i kaliber 9,3x62 til drivjagt og vil gerne høre, hvad i vil anbefale som rødpunktssigte hertil. Jeg har set på både Zeiss Compact-Point, Z-Point samt Aimpoint, men synes alle har et meget "grynet" rødpunkt. Er det bare mit højre øje den er helt galt med eller er der andre der oplever det samme. Er der nogen, der har en løsning på problemet (andet end en øjenoperation[B)])?



For at udelukke nogle fejlmuligheder, prøv da at se om punktet ser ens ud med begge øjne.

Jeg ser min plet mere utydelig med det venstre øje, hvor jeg har en lille bygningsfejl.

Så vil du se om det er øjet der ikke passer til rødpunktsigte, og at du måske skal søge en kikkert med lav forstørrelse.

Her er der massevis af muligheder, kun fantasien og $$$ sætter grænsen [Wink]

Men selv om klatten bliver utydelig, så snyder billedet ofte. Kan du skyde med riffel, vil du ofte se næsten lige så gode træfbilleder med rødpunktsigte, som med kikkert, hvis det du skyder på er til at fokusere på.

PS. Jeg har nu en Doctor holo[:p], en Meopta 1-4 x 24 med K-dot[:p] og har før haft noget ruby-dot ...[xx(]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Jeg synes forskellen er for lille til at du overhovede har brug for en pibe mere og en aimpoint.

Hvis du ikke synes du kan nøjes med zeissen til begge løb så se på den nye zi6 eller køb en mindre feks 308 med en 4-16 og så en 9,3 med en aimpoint.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#8
Min anbefaling, ville være en Leupold vx-3 1-5*20 med circel dot.
Den er bare i orden, har selv haft en aimpoint micro, men blev aldrig venner med den[Sad]

Lang bundstykke, og tyk pibe.
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#9
Takker for indlæggene. Jeg må prøve mig frem og se, hvad der fungere bedst.

Og med hensyn til anbefalingen omkring valg af den nye R8, så har jeg været opmærksom herpå, men jeg kan bedre lide udformningen af kolben på R93 og synes ikke, at det er det store problem med fast magasin. Til gengæld vil det nok koste en mindre formue, hvis man skulle være så uheldig af tabe sit magasin. Og så koster R8éren også lige 8 - 10 flere af de "lange"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)