Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
olie skud
#1
Når jeg har brugt min riffel skubber jeg 2 filtpropper med break free
gennem piben,og når den skal bruges igen skubber jeg 2-3 nye igennem for at rense for olie,men synes de første 1-2 skud sidder 5 cm for højt på 100m hvilket ikke er godt til jagt da jeg har indskudt 5 cm over i forvejen.skal man lade værre med at trække olie gennem løbet i jagt sæsonen [?] hvad gør i[?]

mvh madsen
Svar
#2
Jeg har oplevet det samme med 1.skud men løser problemet ved at trække løbet igennem med 3-4 filtpropper. Tror det er vigtig med lidt olie i piben når den ikke bruges. Iøvrigt hvorfor skyder du ind 5cm over? Synes det lyder lidt i overkanten medmindre det meste vildt forventes nedlagt på 150-250 meters afstand
Svar
#3
Jeg har den opfattelse, at du gør det helt rigtige [Smile]

Du har først et olieskud, hvis du ikke renser olien ud, inden skydning - oliefilmen der er tilbage, efter filtpropperne bør på ingen måde give problemer.

Det der kan give dig problemer er, hvis der er olie rester i dit kammer [B)]

På en jagtriffel er det jo 1. skud der tæller, hvorfor der skal indskydes efter dette.

Riflen kan være varmefølsom, og hvis du bruger feks. 12 skud, i forbindelse med indskydning, og har brugt de 9 på at finde retningspunktet - så er piben jo varmet godt op.

Du kan prøve, at lade piben køle helt ned, imellem hvert skud, i forbindelse med indskydningen. Herefter checker du med olien og filtpropperne.

Det kunne også være en ide, at undlade olien og filtpropperne, så du kan konstatere, om der så er forskel på 1. skuddet.

Husk at der sagtens kan være en ændring af træfpunkt, alene på grund af vejrliget (lys og temperatur), og især skydestilling (rekyloptag og parallax)

Du skal helt klart give den olie, hver gang den har været ude, uanset om du har skudt eller ej [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#4
Hej Madsen, velkommen på forum.

Jeg er enig med Ex cop i, at du gør det helt rigtigt vedrørende olien, så jeg tror ikke det er her problemet ligger.

Det kan måske betale sig at gennemgå det helt basale først: Er skæfteskruerne stramme ? ligger piben frit? sidder baserne helt fast på låsen og sidder montagen helt fast på baserne ? Sidder sigtemidlet fast i kikkerten ? ( det kan du måske checke ved at tage aftræk med tomt kammer mens du kigger gennem kikkerten. Jeg har set mere end et sigtekors hoppe livligt under den øvelse).

Det lyder nemlig for mig som om, der er et eller andet der sidder løst, og som bruger de første skud til at "sætte" sig.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Det er mange meninger om fænomenet ...

Det kaldes også fouling shot. Prøv bare Google ...

Og ja, det kan forekomme, min 7 mm Rem skyder ikke samme sted efter en rensning, selvom jeg har trukket piben tør.

Derimod er min 6,5x55 fuldstændig ligeglad, den skyder hvor den hele tiden har gjort.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Du har da ret Clax, det kan godt være det.

Jeg mener bare der er nogle grundliggende ting jeg ville sørge for at have fod på, før jeg stirrede mig alt for blind på specialiteterne.

For ikke så længe siden var jeg ved at kyle min riffel ad He#¤%&"ede til i frustration over hvor dårligt den skød. Jeg havde skiftet kikkert og montage, så jeg var selvfølgelig helt sikker på, det var der skoen trykkede.

Det viste sig, at det Bore Foam jeg troede jeg rensede med, kun kunne polere overfladen af skidtet. Da Gammeltoft rensede piben i bund, begyndte den at skyde fint igen.

Så mit buskab er kun dette: gå først efter de mest sandsynlige årsager. Når de er checket, og checket grundigt, kan man søge efter mere specielle forklaringer.

@ Madsen: Det ville hjælpe med lidt flere detaljer. Hvilket kaliber er det, og hvilken riffel. Hvilken montage og kikkert bruger du, og har du haft sættet altid, eller er det brugtkøb ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Du har da ret Clax, det kan godt være det.

Jeg mener bare der er nogle grundliggende ting jeg ville sørge for at have fod på, før jeg stirrede mig alt for blind på specialiteterne.

For ikke så længe siden var jeg ved at kyle min riffel ad He#¤%&"ede til i frustration over hvor dårligt den skød. Jeg havde skiftet kikkert og montage, så jeg var selvfølgelig helt sikker på, det var der skoen trykkede.

Det viste sig, at det Bore Foam jeg troede jeg rensede med, kun kunne polere overfladen af skidtet. Da Gammeltoft rensede piben i bund, begyndte den at skyde fint igen.

Så mit buskab er kun dette: gå først efter de mest sandsynlige årsager. Når de er checket, og checket grundigt, kan man søge efter mere specielle forklaringer.

@ Madsen: Det ville hjælpe med lidt flere detaljer. Hvilket kaliber er det, og hvilken riffel. Hvilken montage og kikkert bruger du, og har du haft sættet altid, eller er det brugtkøb ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.


Et spørgsmål: Hvordan brugte du Bore foam?? Jeg har brugt det i årevis er er meget godt tilfreds. Men det er IKKE nok med 15 minutters virkning af skummet. Jeg lader det sidde mange timer - evt natten over. Gentager om nødvendigt.. Indtil skummet ikke farves blåt.. Jeg har udelukkende positive erfaringer bortset fra at det kan tage noget tid med meget beskidte piber..
Svar
#8
Tråden udvikler sig [Wink] - den har nu sit eget liv [Smile]

Der blev ikke sagt noget om, at rense piben !!!!!!

Hvis den er renset i bund, er det ikke ualmindeligt, at det koster
10 - 12 skud, inden den er helt tilbage til det oprindelige retningspunkt.

Der er masser af info. på forum, vedrørende rensning - søg og find [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#9
Jeg svarer lige Ulrik på spørgsmålet. Er godt klar over emnet er driftet lidt [:I]

Jeg brugte Bore Foam helt efter brugsanvisningen. Altså skum ind, vente 15 minutter, filtproppper igennem. Gentaget to-tre gange.

Jeg havde hørt anbefalingen om at lade det sidde natten over, men der er mange aluminiumsdele på min riffel, så jeg turde ikke bruge den metode.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Jeg trækker aldrig(!) riflen igennem med olie mellem sidste tur på skydebanen og jagt. Ingen problemer med olie skud.

Hvis piben så skulle holde kortere så fred være med det. Sammenlignet med hvad jeg bruger på ammunition er prisen på en ny pibe ikke nogen stor udgift. Samlignet med hvad jeg bruger på jagtleje og jagtrejser så er det helt og aldeles insignifikant, specielt samlignet med den sikkerhed jeg får for at mit skud sidder hvor det skal på jagt.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Jeg trækker aldrig(!) riflen igennem med olie mellem sidste tur på skydebanen og jagt. Ingen problemer med olie skud.

, specielt samlignet med den sikkerhed jeg får for at mit skud sidder hvor det skal på jagt.

Mvh
Christensen



Og det har du så ingen sikkerhed for, bl.andet fordi luftfugtigheden, osse i dit våbenskab, går i forbindelse med belægningen i din pibe og danner et grønt lag oxideret tombak.
Hvis du trækker din pibe igennem med en boresnake, evt med lidt olie på, lige efter at du er kommet hjem og igen lige før du tager af sted, så har du mange gange større sikkerhed for at skuddet sidder hvor det skal. Jeg vil strække den til 99% sikkerhed for at skuddet sidder samme sted.

Den der med at lade være med at gøre noget ved riflen efter at du har kontrolskudt, kan kun bruges hvis der er kort tid til du skal bruge den igen. Og her snakker vi en dag eller et par dage. En uge med høj luftfugtighed får den grønne ir til at komme af sig selv.

Been there - done that - changed procedure[^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
@ Madsen: Det ville hjælpe med lidt flere detaljer. Hvilket kaliber er det, og hvilken riffel. Hvilken montage og kikkert bruger du, og har du haft sættet altid, eller er det brugtkøb ?

Det er en tikka master 308 som jeg har haft fra ny.
har lige fået en ny zeiss victory variopoint monteret med weaver ringe.tror ikke montagen fejler noget og løbetligger fri som den skal.ved ikke om den har gjort det før har ikke altid lige fået en prop med olie gennem løbet.men tror jeg vil prøve og undlade det et par gange og se hvad der sker.
Svar
#13
Ikke for at trakke traaden ud eller afspore den, men jeg er af den opfattelse at rifler, der er dyre nok i forvejen, skal behandles og vedligeholdes ordentligt, og selv efter ET skud renser jeg den grundigt.
Forst en vaad klud med solvent
Saa en bronzeborste med solvent
derpaa en vaad klud med solvent
derpa saa mange torre klude det tager til de kommer hvide ud, og det kan tage mange 10-12 stykker for jeg er tilfreds
tilsidst en klud med fint vaaben olie, og saa er den klar til naste gang.
Inden jeg skyder den igen faar den lige et par klude for at fjerne evt olie.
Hogmeister
Svar
#14
Hej madsen . DJZ har lavet en stor test , af betydningen af olie i løbet . Olie i kammeret , var det der havde størst negativ virkning !!!

Olie i løbet(trukket tørt) ved kalibre med standard hastighed , havde det ikke så meget at sige , jagtmæsigt set (ved 9,3x62 var der næsten ingen afvigelse).

Hilsen A-bolt
Svar
#15
Hej Madsen - og velkommen til VTF.

Som jeg læser dit indlæg kan der være tale om et "sætningeskud". Tikka Master har en løs rekylknast, hvilket kan give anledning til, at første skud træffer anderledes end de følgende. I så fald burde en "bedding" af låsen løse problemet. Læs evt mere om "clean cold bore shot" og "cold bore shot" på nettet.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by madsen

Når jeg har brugt min riffel skubber jeg 2 filtpropper med break free
gennem piben,og når den skal bruges igen skubber jeg 2-3 nye igennem for at rense for olie,men synes de første 1-2 skud sidder 5 cm for højt på 100m hvilket ikke er godt til jagt da jeg har indskudt 5 cm over i forvejen.skal man lade værre med at trække olie gennem løbet i jagt sæsonen [?] hvad gør i[?]

mvh madsen



http://askholm.org/Hvordan%20behandler%2..._org06.pdf

Læs evt. denne artikel om rengøring af våben...

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#17
Synd ikke flere fangede Gafkas kommentar medd de 5 cm plus! Min skal da helst skyde 4,9 cm over, så har jeg +/- 5 cm fra nul til 200 med træf på 162 meter - det synes jeg da er en god ting!!
AllanC
Så længe der er bly i luften - så længe er der chancer! Livet er for kort til upræcise rifler - R93 will do!! ;o))
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by AllanC

Synd ikke flere fangede Gafkas kommentar medd de 5 cm plus! Min skal da helst skyde 4,9 cm over, så har jeg +/- 5 cm fra nul til 200 med træf på 162 meter - det synes jeg da er en god ting!!



Ja, det er en god ting og derfor er der ingen kommentarer til det. Jeg tror alle (næsten) fangede den. Og nu handler tråden om olieskud.

Hvis du vil diskutere indskydningsteknik, så starter du bare en ny tråd.[Smile]


--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
Min gamle Sako skød en hel del højre på første skuddet uanset jeg havde renset den x gange - så den er solgt...
Mine nuværende rifler har ikke dette problem de 3 er med varmint piber en er semi varmint og en med alm jagtpibe..
Den gamle sako kunne ikke præstere rigtig tætte grupper - det kan dem jeg har idag - selv min 9,3x62
ja hvad er forklaringen det må have noget at gøre med kvaliteten af piben når den får den ekstra usikkerhed i form at en meget lidt olieret pibe...

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)