Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fastgørelse af våbenskab - væg < 10cm tyk
#1
Hej,

Endnu engang en post om montering af våbenskabe...

Jeg har brug for at flytte mit skab til en væg der ikke er 10 cm tyk(85 mm). Det er en indvendig væg, og jeg kan dog godt bruge gennemgående bolte.

Jeg havde overvejet at sætte store firkantskiver(også kaldet spændeplader) på på den anden side af væggen. Dem kan jeg skaffe i op til 40mm(M10 hul), eller 60mm(M12 hul).

Jeg kunne forestille mig at bruge en bræddebolt eller lignende, så den naturligvis ikke kan løsnes fra den anden side af væggen.

Er der nogen der har bedre forslag ? SKAL jeg rent lovmæssigt sætte en træplade på så underlaget bliver > 100mm ?

Anyone ?

Mit alternativ er en montering der fuldstændig ødelægger indretningen i et helt afsnit af et værelse...

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#2
Har du mulighed for at montere i gulvet istedet?
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#3
Gulvet er et dumt parketgulv, og vil koste mig kassen ved fraflytning hvis jeg hærger det.

Jeg har lige talt med mit forsikringsselskab, og efter at være blevet stillet om en 3-4 gange af personer der stort set ikke vidste at skafor blå eksisterede, fik jeg at vide at selskabet(Tryg) ikke havde nogen krav de ville gøre gældende ifm. tyveri af våben(udover de krav der er ved almindelig indbrud), og at de derfor ikke gik ind i godkendelse af en montering...suk

Jeg frygter dog at gummiparagraffen "grov uagtsomhed" kunne blive brugt efterfølgende...

Hjælp Smile

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#4
Grov uagtsomhed - i lovens forstand betyder det nærmest, at du har stillet våbenskabet uaflåst i indkørslen - lidt overdrevet (for at fremme forståelsen) - men det er tæt på [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#5
Hej Kenneth

Afhængig af, hvad der er på væggen i det tilstødende rum, så ville jeg evt tage et høvlet 20-25mm brædt i passende længde og bredde, male det og så montere knagrække eller en lampe på det og bruge det til at holde/støtte bræddeboltene.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#6
Tak for inputtene - jeg tænker lige lidt [Big Grin]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#7
Citat:quote:

Jeg har lige talt med mit forsikringsselskab, og efter at være blevet stillet om en 3-4 gange af personer der stort set ikke vidste at skafor blå eksisterede, fik jeg at vide at selskabet(Tryg) ikke havde nogen krav de ville gøre gældende ifm. tyveri af våben(udover de krav der er ved almindelig indbrud), og at de derfor ikke gik ind i godkendelse af en montering...suk


Hmm,er selv kunde i omtalte selskab..de sendte mig en folder da jeg skulle fastgøre mit skab,det er godt nok et par år siden.underligt de ikke tager det mere alvorlig nu..

Min fjendes fjende,er min ven....

[Image: logo.gif]
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#8
Lyder underligt med forsikringsselskabet - jeg må hellere bede om det på skrift [Big Grin]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#9
Hej Kenneth

Eneste lovkrav er, at skabet skal være forsvarligt fastboltet hvis det vejer under 1000 kg.

Hvis det er en gasbetonskillevæg kan du gøre det mere forsvarligt med kortere ekspansionsskruer og evt. klæbeanker, end med gennemgående bolte som nemt kan fjernes med en vinkelsliber fra bagsiden. (Indbrudstyve elsker også power tools !)

Det er rigtigt, at det af Skafor kravene fremgår, at hvis skabet vejer mindre end 250 kg, så skal det fastboltes med mindst 4 bolte på mindst 10 mm diameter og med mindst 100 mm indgreb.

Men våbenbekendtgørelsen opbløder altså dette krav, så du kan ikke dømmes for ulovlig opbevaring hvis du fastbolter skabet så godt som muligt.

Her får du lige våbenbekendtgørelsens § 21 stk. 3:
Citat:quote:

Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.


Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Mange tak LasseScout - jeg har i min "uendelige klogskab" ikke tænkt på det med angreb fra bagsiden [:o)]

Jeg mokker nogle klæbeankre eller lignende i [Smile]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#11
Du kan måske med fordel sætte nogle flere bolte i, end skabet oprindeligt har huller til?

Der er jo ikke noget problem i f.eks. at bore et par huller mere i skabets bagside og montere det med flere "klæbeankre" i muren/væggen.

Jeg har boret 5 stk. 9 mm huller i siden på begge mine våbenskabe og boltet de to skabe sammen med M8 bolte.. Da begge skabe desuden er boltet i væggen med 4 hhv. 6 expansionsbolte, bliver de nok lidt bøvlede at få rykket ud...[8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Det var en god idé.

Eftersom jeg lige har bestil en kasse gennemstiksankre(50 stk.) er der jo mulighed for at blive kreativ Smile

Tak
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#13
Mit skab står i et hjørne, med vægge af gasbeton på den ene side og gipsvæg (med trærigler) på den anden. Jeg har så "ramt" riglerne på trævæggen, og så lavet 2 10mm gennemgående bolte i gasbetonen. Jeg har så lavet to 100x100mm " firkantskiver" til bagsiden ( hvor jeg så har gnavet lidt af væggen ud så jeg efterfølgende kan spartle hullet væk) som bolt og skive er svejst sammen.. Så den gemmengåendebolt er usynlig. Derudover har skabet fået 3 franske skruer ned i gulvet (hvor jeg har ramt en gulvstrø)..
Det skulle da forsinke "dem" lidt hvis de vil prøve..[8D]

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)