Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad er dette???
#1
Ved det er en Belgisk haglbøsse og at den er temmelig gammel, ellers ikke noget, er der evt. nogle som ved noget ud fra disse billeder?

[Image: 100_1746.jpg]

[Image: 100_1741.jpg]

[Image: 100_1742.jpg]

[Image: 100_1739.jpg]

[Image: 100_1738.jpg]

[Image: 100_1734.jpg]

[Image: 100_1737.jpg]

[Image: 100_1736.jpg]

[Image: 100_1735.jpg]

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#2
Godt håndværk,kan man tydeligt se...........Må vi se skæftet oss?
Er der slet ingen navne?

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#3
Tillykke med den fine belgier. Nydeligt gravørarbejde og fin stand.Vi må have Dr. Krengel til at se på stemplerne [Big Grin]
Walnut
Svar
#4
Er der virkelig ikke nogle som kan fortælle lidt om den gamle skyder her?[Smile]

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#5
Indtil Krengel, der er ekspert på området, har overvundet sin forkølelse, kan du gå på opdagelse i Topic: "Danse Macabre skæftning af sidelås"... eller noget i den stil[:o)]. Her ydede han en stor indsats og fik bl.a. ram på årstal og måned samt destination for første prøveskydning. I denne Topic ligger en del omkring stemplerne.
Mvh Walnut
Svar
#6
Der er jo næsten uendeligt mange muligheder mht hvem der kan ha´lavet den gamle skyder. Et skud fra hoften er Paul Scholberg,han havde til huse i Liegé,og lavede fine våben. Jeg har selv een af hans kanoner i samlingen,og det er en virkelig fin og "vellavet" haglbøsse,som ligger i den øvre prismæssige gruppe af gamle Belgiere.

Men som sagt,der er MANGE forskellige muligheder når vi snakker Belgiske bøssemagere. Kan du slet ikke finde nogle navne på bøssen[?]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#7
@ fhansen

Forkølesen er over!
Nu skal jeg se hvad jeg kan finde ud af!
Må jeg bruge billederne og sende dem vider!

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#8
Ja du er velkommen til at sakse billederne og sende dem videre![Smile]

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#9
jeg har en formodning om de kunne være en Lebau Courally.

jeg graver vider

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#10
Hej Krengel.
Er det godt eller skidt?

Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Alt der ikke slår dig ihjel......gør dig stærkere!
Svar
#11
hej f(ru)hansen

De er mere en udmærkede![Wink]

Jeg kan fortælle dig haglern er blev prøveskudt før 1922
Hvis du kikker på Kaliberstemplet "12C i Raute!Fra 1924 blev dette tegn ikke benytte merer og fra 1922 blev der benyttet bogstaver som angivelse for prøveskydningsår.De hvad der interessant er at den oven i de belgiske beskydningstegn stempler også har tysk prøveskydnings stempel (Krone "N")som er blevet brugt fra den tyske prøve beskydningsanstalt (Beschussamt)Zella Mehlis fra september 1911 og fra Suhl Beschussamt fra april 1912. De er meget usædvanligt!!!

Våbnet er blevet denne gang godkendt til røgsvag krudt!Bogstaver (P.V) = Røgsvæg krudt
Denne Kombination kunne tyde på at der har måske eksisteret Buchsflint Løb (riffelløb)til denne gamle tordenstok!De tyske slagstempler blev nok sæt i forbindelse uden kaliberangivelse med fremstilling af løbspar (Riffel) til dette våben

Skide spænnede syns jeg!

Sidder der ikke en enkelt enlig bogstave (Slagstemplet) et eller andet sted på våbnet?

Jeg graver vider!

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)