Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stor/ lille kaliber
#1
Så er der en der har haft problemer med at andre kan skyde bedre end han med en større kaliber end han.
Sjovt som folk kan blive oprørte over den slags[V]
http://www.huntersmagazine.dk/?mod=article&aID=3386

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman

Flyttet af Kima
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#2
halløj JP, er det dig der har haft fingeren i blækhuset?[Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Hvorfor tror du det [?] [Wink][Smile][Big Grin][8D]

Paradoxalt nok - så er der jo lidt sandheder på begge sider, den ene indlæg går nok mere efter manden end boldten - og det andet er meget diplomatisk velskrevet, og nok mest af alt afdæmpet - nok ikke så meget et svar på tiltale, som et generelt svar, med bevistheden om, at mange læser med.

Skyttens evner til at overholde egne begrænsninger overstiger - jeg fristes til at sige "langt" valget af kaliber.

Afrikanske jægere foretrækker klart et ordentlig hul, ligesom gennemskud er vigtigt - det skyldes nok mest, at der sjældent bruges hunde til eftersøgning, og det gør det lettere, at følge blodsporet.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#4
Hej.
Ja og er det JP der har været i blækhuset,tror jeg nok der er rigelig Afrika erfaring,jeg har selv været i Afrika og hvor vi var blev både eland og zebra nedlagt med kaliber 30 06,og hvor har mr magnum det fra at de fleste bruger magnum i Afrika,mange jeg kender bruger nkt eller 7x64 og hvor vi var brugte man meget 270,ellers var det mest 223 eller 22 250 og de blev brugt til alt fra kaniner til blessbuk og de virker fortrinligt.......jeg mener også jeg har set en video med en vis hr. Steen hvor han brugte 375 til springbuk,den blev ikke på skudstedet[8D]mens den jeg selv skød da jeg var der blev på stedet,skudt med 6,5 træls[:0].
MVH
LØVIG
Svar
#5
Hej Fasan/Løvig/Ex Cop & Strom

Med stor hjælp fra M@x er jeg nu på VTF igen med et nyt pasword, så jeg kan debattere med jer herinde.

TAK MAX!!!!!

Og halløj gamle ven Strøm, jo det er ganske vist,jeg og Steen Andersen har haft lidt menings-udvekslinger her de sidste par dage.

Jeg har sådan set ikke noget imod at S.A. skyder med Blaser Magnum på små antiloper, jeg har kun noget imod at han publiserer det på hans hjemmeside, at det er sådan det skal gøres.
Det kan nemlig foranledige NYE afrika-jægere til, at sådan en KANON skal man have for at skyde antiloper i Impala størrelse, og det er et forkert signal at sende, til evt. nye afrika-farere.
S.A. og jeg er blevet enige om tingene, og fremtidige mails imellen ham og jeg foregår på en mere nobel og passende måde, mand og mand imellem, og knap så ironisk som min første mail til ham i den afrikanske bush.
MVH J.P.
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#6
Indlæg slettet af Kima
Svar
#7
Hvis man skal gøre noget kan man så ikke ligeså godt gøre det ordenligt. Det med at bruge en kaliber som med et perfekt skud med en bestemt kugle kun lige er tilstrækkeligt er det ikke lidt åndsvagt. Nu skyder jeg selv med en pæn stor kanon(8x68S)jeg ville ikke nøjes med en 6,5x55 i Afrika. Er det ikke lidt som at køre med sommerdæk om vinteren? Så længe man kører pænt,bremser,drejer med omtanke osv perfekt skal det nok gå. Men et par gode vinterdæk er nok mere at foretrække lige som en stor nok kaliber. Anvend dog det der skal til og ikke mindre selvom det kan lade sig gøre.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#8
Det vil sige at pusterør og ærter er for lidt??
S.A. har jo ret i at hvis man jager flere arter store og små er det smartest med en kaliber der kan tage dem fra toppen, men skal man skyde Duiker kan man klare sig med mindre, det kræver ikke den store studentereksamen.
Svar
#9
@ Jens Peter Jensen: Velkommen tilbage. Glæder mig til flere indspark fra en der ved hvad han taler om.

@ West : Der er jo en væsentlig forskel på at køre på sommerdæk om vinteren, og så køre med snekæder og låst differentialspærre hele året. Jeg opfatter NP´s indlæg som et argument imod det sidste.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by løvig

hvor har mr magnum det fra at de fleste bruger magnum i Afrika,



Den betjent, som klarerede min riffel ind i Sydafrika,
fortalte, at 70% af de rifler,som midlertidigt blev
importeret til Sydafrika, var i kaliber .300 Winchester magnum..

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#11
Der var du hurtig Lassescout [Big Grin]
med mit gab længere oppe mente jeg vist bare at denne diskussion har kørt i 40 år, men fortsætter sikkert i 100 endnu, folk må da gøre og mene som de vil, hvis en mand tager til Afrika med den mindst lovlige kaliber er det hans valg, og en anden mand tager en haubitzer med, so what
Svar
#12
Ja, grundlaget for mit drilleri var jo sådan set borte før jeg havde postet det. Nok om det.

På en vis måde har du da ret i, at folk selv må rode med hvad de slæber med af isenkram. Blot synes jeg det er problematisk hvis meningsdannere som Sten Andersen udbreder et budskab om, at man ikke kan komme til Afrika uden en magnum.

Argumentet om angribende farligt vildt holder ikke. Det er jo derfor man skal ledsages af en PH. Det er simpelthen hans fornemste opgave at beskytte klienten, og det er han forresten virkelig godt uddannet til. Så der er ihvertfald ingen grund til at tage kraftigere riffel med, end man kan ramme med.

Men ellers har du da ret. Den diskussion stopper aldrig.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Hej Alle

Nej debatten om kalibervalg til forskellige vildtarter stopper sikkert aldrig, den bliver ved til evig tid.

Så, vil jeg lige høre dette forum, om en gammel jæger som mig på 64år, der skal sammen med 3 andre jagtkammerater (og 2 ledsagere) ned til Karoo ørkenen, i sydafrika, her den 2 juni,i 8 dage og vi skal på drivjagt på springbukke, og vi skal skyde en helvedes masse af dem, og dyrene skal spises/sælges efter at de er skudt.

Om jeg må medbringe min gamle Mævser 98, 6,5x55, fra 1943 til at skyde sprinbukkene med, om dette er OK.
(GT har lige modeficeret riflen om til en ældre jæger)

Eller jeg skal ud og købe mig en større KANON, (jeg har pengene til det, hvis det skulle være).
MVH J.P.
MVH Jens Peter
Stalking the Stories, Fishing for Facts
Svar
#14
Nå du skyder stadigvæk gråspurve med KANONER.
Blessbok med 338 magnum, ja,ja, hvis man rammer skal den nok dø, ingen kød til slagteren, det hele er blodunderløbet. Ganske flot.
Det betyder så at alle de svenskere der skyder elge med deres 6,5x55 de er idioter.
Og ligeledes de danskere der bruger 6,5 eren til alt dansk hjortevildt også er idioter.
Var det ikke bedre at lære at skyde præcist og bruge en kaliber der dræber og hvor kødet kan spises/sælges bagefter.
Use enough Gun! Ja, ja mon ikke du gør dette.
Din BIG BORE trend er ikke blevet mindre med årene.
Jeg håber at du kan tåle lidt kritik, ellers ved jeg ikke hvad?
Hvorfor? Skal man fordi man er i Afrika skyde disse små antiloper med en KANON.
Farmeren vil da gerne sælge kødet bagefter at det er skudt.

HØRT.... En så velskrevet kritik er svær at argumentere imod.[:0]

@ Jens Peter Jensen: Hvorfor er der ingen kød til slagteren og hvorfor er det hele "blodunderløbet" fordi man bruger .338[?]

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#15
Hej Jens,

tag du roligt din trofaste gamle 6,5 med, den er rigeligt stor, hvilket de sidste 300 nedlagte dyr sandsynligvis har måtte sande[Big Grin]

Kan sagtens følge din lille "provokation" men der er da ingen mening i at snakke folk fra at få lavet 10 vekselpiber i alskens mærkelige kalibre og tjene penge herpå[Big Grin]

Den eneste gang jeg har været i afrika skød jeg omkring 25 stykker vildt med min underdimensionerede 308win og gæt en gang, jeg mistede ikke et eneste stykke vildt[Wink]

Men må da give ham den lille "300win" ret i at det er da også et "snildt" kaliber der "pakker" lidt mere energi.

Men hvad pokker, jeg har da også kunne slå det ihjel jeg har skudt på med "kun" et kaliber 30[Big Grin][Big Grin]

Men hvis du virkelig vil "være noget" så skal du efterhånden mindst skyde 460 weatherby for at skyde dik-dik[xx(]

Knæk og bræk med 6,5 eren, den skal nok gøre jobbet[Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Ja, grundlaget for mit drilleri var jo sådan set borte før jeg havde postet det. Nok om det.

På en vis måde har du da ret i, at folk selv må rode med hvad de slæber med af isenkram. Blot synes jeg det er problematisk hvis meningsdannere som Sten Andersen udbreder et budskab om, at man ikke kan komme til Afrika uden en magnum.

Argumentet om angribende farligt vildt holder ikke. Det er jo derfor man skal ledsages af en PH. Det er simpelthen hans fornemste opgave at beskytte klienten, og det er han forresten virkelig godt uddannet til. Så der er ihvertfald ingen grund til at tage kraftigere riffel med, end man kan ramme med.

Men ellers har du da ret. Den diskussion stopper aldrig.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.



Hej Lasse.

Du skriver: På en vis måde har du da ret i, at folk selv må rode med hvad de slæber med af isenkram og det er problematisk hvis meningsdannere som Sten Andersen udbreder et budskab om, at man ikke kan komme til Afrika uden en magnum.


Det er vel lige så forkert at give indtrykket af at 6,5x55 er alt rigeligt til Afrika.

Tråden har ændret sig fra blessbuck, til SA generelt.

De fleste er vel enige om at et gennemskud er at foretrække.

Jeg formoder, at de fleste der tager til Afrika for første gang, har købt en form for pakke. Disse pakker indeholder ofte dyr fra 10-350 kg.

Da jeg selv var afsted, havde jeg ikke gennemskud på vortesvin og kudu. Jeg skød med 300Winmag ladet med 180gr. A-Frame.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...chTerms=sa

@GT: hvor mange af de 25 dyr var større end springbuk?

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#17
Jeg tror, at mange der savner gennemskud har for høj hastighed og for lette kugler.

Prøv at skifte din 300 Win Mag ud med en 9,3X57, og brug så en 18 grams kugle i den. Så skal du nok få gennemskud. Det er ikke så sexet, men jeg tror det virker.

Man skal selvfølgelig ikke tage på jagt efter storvildt med en lille riffel, men tingene må gerne passe sammen. Det er bare det jeg mener.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#18
Lige præcis Lasse!

@MP, jeg havde gennemskud på alle dyr, springbuk og vortesvin på afstande mellem 340 og 530m, JA sku så.

Iøvrigt kan jeg da berette om en særdeles kendt genlader der havde familien med i afrika, hvor de med 6,5 kalibre skød over 50 stykker vildt med perfekt resultat. Arter fra impala til eland.
Sjovt nok var det mandens tilbagemelding eland´en der var lettest at slå ihjel.

Det havde jeg også haft om jeg havde brugt min 6,5´er med en 9g partition.
At garantere gennemskud er ikke realistisk.
Har selv skudt dyr over de 300kg hvor der med en 300 ikke var gennemskud og jeg har også skudt dyr med en 358nm med perfekt gennemskud hvorefter dyrene løb mellem 100 og 200m.

Det jeg havde den ringeste erfaring med var 165 grains partition i 300win mag.

Men at sige det er nødvendigt med en 338xxx for at jage i SA eller afrika for den sags skyld er med garanti at fejlvejlede folk.

Så langt hellere placere en ordentlig kugle med en behersket kaliber, der hvor det gør ondt. Her er 6,5 eren eller en af de mindre 30ere da helt oplagte valg.
Nu skal i sku ikke mislede folk[Wink]

Iøvrigt så foruroligende nemt folk i "branchen" farer frem når man fraråder folk at købe en stor magnum, men derimod bruge den riffel de nu éen gang er fortrolige med[Big Grin]

Noget andet er da hvis folk køber en stor magnum fordi det er sjov, men af nød, nej vel[Big Grin]

@Jens Peter, lad dig nu ikke friste af nød, men glæd dig til turen med en riffel du kender og ved, kva årelang erfaring, hvad den er i stand til[Wink]

Hvis man vil have store hæmatomer og ødelagt kød, så bare tage en heftig patron ladet med en til kaliberet for let kugle, så skal der nok blive mos[Big Grin][xx(]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg tror, at mange der savner gennemskud har for høj hastighed og for lette kugler.

Prøv at skifte din 300 Win Mag ud med en 9,3X57, og brug så en 18 grams kugle i den. Så skal du nok få gennemskud. Det er ikke så sexet, men jeg tror det virker.

Man skal selvfølgelig ikke tage på jagt efter storvildt med en lille riffel, men tingene må gerne passe sammen. Det er bare det jeg mener.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.



Bue & pil er også en mulighed.

Ingen tvivl om at 9,3x57 er et fremragende (og lidt glemt) kaliber på afstande op til 200 m.

Hvis vi snakker skudafstande 200-350 m, mener jeg ikke 180gr. er for let. A-Frame egnede sig forøvrigt godt til både små og store dyr.
På springbukke var der et rødt mærke på str. med en 5'er.
2 skød med 7mmrem. + Nosler P. Der var blodudtrækninger langs hele siden af dyrene (springbukke).

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by GT

Lige præcis Lasse!

@MP, jeg havde gennemskud på alle dyr, springbuk og vortesvin på afstande mellem 340 og 530m, JA sku så.

Iøvrigt kan jeg da berette om en særdeles kendt genlader der havde familien med i afrika, hvor de med 6,5 kalibre skød over 50 stykker vildt med perfekt resultat. Arter fra impala til eland.
Sjovt nok var det mandens tilbagemelding eland´en der var lettest at slå ihjel.

Det havde jeg også haft om jeg havde brugt min 6,5´er med en 9g partition.
At garantere gennemskud er ikke realistisk.
Har selv skudt dyr over de 300kg hvor der med en 300 ikke var gennemskud og jeg har også skudt dyr med en 358nm med perfekt gennemskud hvorefter dyrene løb mellem 100 og 200m.

Det jeg havde den ringeste erfaring med var 165 grains partition i 300win mag.

Men at sige det er nødvendigt med en 338xxx for at jage i SA eller afrika for den sags skyld er med garanti at fejlvejlede folk.

Så langt hellere placere en ordentlig kugle med en behersket kaliber, der hvor det gør ondt. Her er 6,5 eren eller en af de mindre 30ere da helt oplagte valg.
Nu skal i sku ikke mislede folk[Wink]

Iøvrigt så foruroligende nemt folk i "branchen" farer frem når man fraråder folk at købe en stor magnum, men derimod bruge den riffel de nu éen gang er fortrolige med[Big Grin]

Noget andet er da hvis folk køber en stor magnum fordi det er sjov, men af nød, nej vel[Big Grin]

@Jens Peter, lad dig nu ikke friste af nød, men glæd dig til turen med en riffel du kender og ved, kva årelang erfaring, hvad den er i stand til[Wink]

Hvis man vil have store hæmatomer og ødelagt kød, så bare tage en heftig patron ladet med en til kaliberet for let kugle, så skal der nok blive mos[Big Grin][xx(]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!



Grundlæggende er vi vel for en gang skyld eninge - gud forbedre det[Wink]

Én ting; Jeg skriver ikke på dette forum for at "lokke" folk til at købe flere/større rifler.

Jeg er godt klar over at Mogens's dengang 14 årige datter skød et stykke vildt med en flot bladkugle. (Oven i købet med 6,5x55 mm.) Jeg var ikke klar over de skød over 50 stk vildt med denne riffel.

Selvom de fleste PH'er er medlem af "hovedskudsforeningen" med deres 22-250, anbefaler de stadig min. cal. 30. Mange får lov til at skyde med deres 6,5x55 eller lign. men det er nok mest pga. profit.

http://madalasafaris.com/rifles-bullet-p...ffalo.html

Man kan aldrig garantere gennemskud, men til skudstærkt vildt, er chancen trods alt større med en kraftig riffel/hård kugle.

Hånden på hjertet; Hvis én kom og spurgte dig hvilken riffel/pibe han/hun skulle medbringe til Afrika, ville du så sige 6,5x55?

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)