Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffelkikkert
#1
Hej alle

Så har jeg efter flere måneders tilløb endeligt fået mig tilmeldt foraet her. Jeg har i lang tid fuldt flere tråde og synes I generelt er gode til at give råd og holder en(for det meste) god tone.

Nå men til sagen. min kikkert på min 3006'er er lige stået af. Det var en "weaver" 2-10x50 - 10 år og 2 mdr gammel(sjovt nok var garantien på 10 år !!!!).

Jeg skal bruge kikkerten til lidt af hvert. Bukke og hjortejagt i DK, udlandsrejser - har været i afrika et par gange, Polen efter hjort, vildsvin ect. I år går turen til skotland efter hjort og en bjørn i Canada står også højt på listen. Kort sagt, den skal kunne lidt af hvert.

Jeg har en Bushnell 4200 1,25-4x24 til driv/trykjagt.

Jeg skyder ikke på lange hold - bryder mig ikke om hold over 150 m til råvildt, men selvfølgeligt længere til større arter.

Mit problem er økonomien. Jeg har pt ikke råd til at give 10 - 15.000 for en kikkert, men får det i løbet af et par år. hvad skal jeg gøre;

1) købe en billig brugt kikkert - feks Nikon til 2300,- kr og leve med den i et par år. Eller en billig ny bushnell 3200/Leupold I.

2) eller presse citronen for de 4 - 6.000,- jeg kan stampe op her og nu og købe noget i den prisklasse. Jeg har selv tænkt på Bushnell 4200 2½-10x50(USA import), Doctor 3-12x56. Begge med lys, da det er et krav hvis det er en kikkert jeg skal leve med de næste mange år. Eller sagt på en anden måde - bliver man tilfreds med ovennævnte, uden at føle trang til at skifte den så snart økonomien rækker.

Mvh

Bomholt
Svar
#2
Hej Bomholt

Velkommen på forum. I dit sted ville jeg allerførst glemme alt om belyst sigtemiddel. I den prisklasse du i første omgang efterspørger, er de belyste sigter bare ikke gode nok.

Når den kamel er slugt, åbner der sig til gengæld en verden af billig højkvalitetsoptik som kan alt det du efterspørger. Tricket er at købe brugt. Både på nettet og i jagtbutikkerne vrimler det med fine kikkerter af de anerkendte mærker som Zeiss, Swarovski, Schmidt og Bender m.m.

Jeg har selv købt flere brugte Leupold kikkerter uden nogensinde at gøre et dårligt køb. Leupold er ikke helt på højde med de europæiske hvad mørkeegenskaber angår, men mekanisk kan de til enhver tid måle sig med de bedste.

Men i det store hele kan du drage fordel af, at alle og enhver nu for tiden skal have belyste sigtemidler, så markedet er nærmest oversvømmet af virkeligt gode brugte sigtekikkerter til meget overkommelige penge.

Senere kan du så følge strømmen og købe en af de dyre med lys, hvis du til den tid synes du har det behov.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Jeg ville købe en kikkert til dagslys brug i en god kvalitet(det ligger uden problemer indenfor dit budget), og når du så vil have en kikkert der egner sig til natjagt, så brug den som en ekstra kikkert. Du kan fx købe den kikkert der er god til drivjagt nu, og bruge den til det hele indtil videre.

Det kræver naturligvis at du bruger aftagelige montager, men så slipper du for at rende rundt med en stor kikkert på din riffel til jagt om dagen.

Alternativt kan du presse budgettet lidt, og allerede nu købe en god kikkert der næsten er i samme klasse som de helt dyre kikkerter. ved at gå bare en smule ned i ydelse, kan du spare omkring halvdelen. Jeg har fx købt min Nikon 2,5-10X56 med lys hos Rex(www.gunsandpowder.dk) - den er lige over toppen af dit max. budget, men du får en meget alsidig kikkert i en rigtig god kvalitet.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#4
har du set denne ???? http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=18380

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#5
Hvad med at købe en kikkert med fast forstørrelse og første klasses optik inkl. lys???

http://clunycountrystore.co.uk/index.php...ductId=313

7x50 kan dog ikke bruges til drivjagt - men når det så er sagt kan den klare stort at alt det du ønsker - og du havde jo en drivjagtskikkert, så den ged ER barberet [Big Grin]

eftersom du ikke skyder på rigtig lange hold er 7x forstørrelse mere end rigelig! Kikkerten har endvidere lys og kan snildt bruges til natjagt også!

Overkommelig pris inden for dit budget!

J.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout
...Buy the best and cry only once.



Forbrugslån
->
http://www.clunycountrystore.co.uk/index...ductId=247
->
[Big Grin]

lidt mere seriøst, så har du beskevet jagtrejser for over 100.000 kr og på en dyr rejse vil du slæbe et billigt lav kvalitets(/performance) produkt med?

Har du overvejet at tage den model der hedder at vente med at købe til sommer og begynde at spare op nu? I bukken jagten kan du godt klare dig med din drivjagts kikkert.

Når du så til sommer har sparet en lidt større klat penge sammen kan du købe riffel kikkert af fornuftig kvalitet til at tage med på en dyr jagtrejse?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#7
Hej

Tak for svarene.

For det første, så har jeg pga køb af virksomhed, 2 børn etc, ikke mange flere penge at anvende til en kikkert om nogle måneder - ihvertfald ikke hvis jeg vil beholde min kone. Hvis det sidste ikke er tilfældet, åbner det selvfølgeligt flere muligheder.....

Pengen til turen til Skotland, stammer fra en opsparing jeg har med min bedste jagtkammerat - de penge skal bruges til oplevelser - ikke grej.

Jeg savner stadig svar på om feks en Bushnell 4200 har en kvalitet, så den kan bruges i flere år. Lassescout skriver at lyset i de billige kikkerter ikke er godt nok - hvad mener han med det ?

Jeg har søgt en del på brugte kikkerter over den sidste tid, men synes ikke at der har været så mange gode "tilbud" som I beskriver - hvor ville I lede ?.

Ideen om en Leupold er måske ikke så dårlig, jeg synes bare at spændet på 3½ - 10 er lidt for lille. Og så synes jeg at deres modeller med lys, ser meget ufikse ud, med lystårnet klasket ovenpå - måske ikke så vigtigt, men alligevel.

Bomholt
Svar
#8
Guns and Powder har altid fornuftige priser på optik [Wink]

Elite 4200 får en del rosende omtale, på de amerikanske søsterforums,
hvor der er flere, som påstår at den er bedre, end den nye 6500.

Hvis du skal på skumrings/natjagt, skal du finde en god brugt - Schmidt og Bender, Swarovski, Zeiss eller Kahles

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#9
Jeg synes du skal snuppe en Weaver igen.............jeg bruger selv (blandt andre kikkerter.....eks. VORTEX, BAUSCH & LOMB og andre) en Classic 3-12 x 56 med lys på min 30-06............jeg købte i sin tid kikkerten på Ebay fra USA......samlet pris Kr 2.100...........dertil købte jeg et sæt Weaver Tactical ringe og min lykke var gjort................jeg var heldig begge gange at slippe igenem tolden UDEN at skulle betale afgift af både det ene og det andet, foruden momsen...........har set at alene kikkerten er på "tilbud" til 5.499.-..........jeg er svært tilfreds med min kikkert.........nuvel det er ikke en Swarowski.......meeeen det er prisen heller ikke ...............og hvor lysets evne til at trænge igenem kikkerten er "akademisk".....så er prisen (incl. heldig rabat) til at få ØJE på

Ellers har jeg kun godt at sige om Meopta som jeg ligeledes har været indehaver af...."kanon" lys transmision og nem at fokusere med i en fart...........

Kig nærmere på Vortex eller Weaver´s katalog............der går du ikke galt i byen......

Eler køb brugt Bausch & Lomb/ Swarowski/Zeiss/ Meopta

Med venlig hilsen
Charlie-Bravo-Alpha
[Image: Asgrdlogo.gif]
Med venlig hilsen
Charlie-Bravo-Alpha


Svar
#10
@C-B-A

Jeg tror du har spildt cola på din "punktum knap" den hænger ret kraftigt [Wink]

Vh
Morten
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#11
Når jeg skriver, at lyset på de billige kikkerter er for dårligt, så er det fordi det ikke kan skrues langt nok ned i lysstyrke.

Det er nemt at få masser af blus på lampen, og det kan være fint nok i dagslys hvis man vil bruge lyset i forbindelse med drivjagt. Så bliver sigtet hurtigt at finde, lidt ligesom et rødpunktsigte.

Men om natten, når det bliver mørkt ønsker du at skrue ned for lysstyrken, indtil korset kun lige kan ses. De billige sigtekikkerter kan ikke skrues så langt ned, så der bliver du blændet af lyset, og så kan du ikke se noget overhovedet.

Jeg synes den Leupold som FarT4 linker til virker som en fantastisk god kikkert til dit brug. Leupolds VX III er rigtig gode kikkerter. I størrelsen 3,5 -10 dækker den et meget bredt behov, og de 50 mm objektiv gør, at den også kan være med det meste af natten. Jeg har selv en tilsvarende Leupold i 4,5-14 X og jeg vil tro lysteknikken er den samme i de to. Den kan skrues langt nok ned, ingen problemer der.

Samtidig er der livsvarig garanti på Leupolds kikkerter, så skulle der nogensinde blive problemer med den, får du det lavet uden beregning. Jeg har hørt mere positive meldinger om Leupolds garantiservice, end om Zeiss´s.

Jeg købte også en brugt Bausch&Lomb en gang. Det er præcist samme kikkerter som Bushnell. Den virkede fint indtil den tog vand ind, så blev det hele tåget. Jeg tror de nye Bushnell er på højde med Leupold, man hører ihvertfald meget godt om dem, men jeg har ingen personlige erfaringer med dem.

Så alt i alt, hvis jeg var i dit sted ville jeg bare købe den Leupold, og så ikke bekymre mig mere om kikkerter før jeg havde råd til en Swarovski, en Zeiss eller en Schmidt & Bender.

P.S. Et argument mere for Leupold: Deres Aluminia flip-back covers er geniale. De skrues ind i det indvendige gevind foran objektiv og okular, så der er ikke noget der sidder "udenpå" og skæmmer. Når de er flippet op, kan de lægges helt ned langs med kikkertrøret, så du kan se med begge øjne når riflen er i anslag. Mærkeligt, at det system ikke kopieres på alle andre kikkerter, det er bare sådan det skal laves!

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Du mener denne her farT4:
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=17379

Citat:quote:

Originally posted by farT4

har du set denne ???? http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=18380

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..



AllanC
Så længe der er bly i luften - så længe er der chancer! Livet er for kort til upræcise rifler - R93 will do!! ;o))
AllanC
Så længe der er bly i luften - så længe er der chancer! Livet er for kort til upræcise rifler - R93 will do!! ;o))
Svar
#13
AllanC den du nævner er med 34 mm kikkertrør. Det vil formodentligt kræve trådstarter får ny ringe(de fleste kikkerter laves med 26 eller 30 mm rør), som så skal lægges oven i prisen

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#14
Jeg har en Leupold VX III 3,5-10x40 til salg hvis det var noget
og der er livslang garanti på
Svar
#15
Bomholt
Jeg har ikke hørt fra dig siden dit opkald. Var du intr.???
Svar
#16
Hvad med denne: Zeiss 3-12X50 lidt under 6.000 dkr i S - D og GB:
http://www.sportsmanguncentre.co.uk/prod...t+3-12x50/
AllanC
Så længe der er bly i luften - så længe er der chancer! Livet er for kort til upræcise rifler - R93 will do!! ;o))
Svar
#17
Resultatet af mine kikkertovervejelser for 3 mdr siden, blev at jeg beholdte tegnebogen i lommen. Istedet flyttede jeg en gammel Tasco World Class 3 - 9 x 40 over på min driftsikre 30 -06'er.

Resultatet har været, at jeg har "misset" en god buk her i foråret. Dette medførte en ny "behovsanalyse"(modeord her på siden), hvor jeg kommet frem til følgende; Jeg bliver nød til(som flere på tråden påpeger) at anskaffe mig en "spitzenklasse" kikkert, så jeg ikke efter en situation i skumringen sidder og tænker, "Havde jeg bare haft en bedre kikkert, så havde jeg kunnet skyde".

Men så melder problemerne sig. For nu er det ikke bare en midlertidig investering for egne sparepenge, men en større udskrivning for lånte penge[Smile].

Min behovsanalyse er kommet frem til følgende punkter:

1) En meget lysstærk kikkert. Om det skal være 50 eller 56 mm kan jeg ikke rigtigt finde ud af. Jeg hælder mest til 50 mm pga hensyn til æstetik og vægt, men er 56 mm at foretrække hvis man skal på natjagt, eller er det bare af akademisk interesse ?.

2) Super skarp optik(selvfølgelig).

3) Stor spænd i forstørrelse, så kikkerten kan bruges på tryk/drivjagt og til skud på lidt længere hold.

4) Så lav vægt som muligt. den skal trods alt slæbes rundt i det skotske højland og den canadiske ødemark......

5) Lys - der kan anvendes både dag og nat.

6) Må meget gerne have en "Lotutec" agtig behandling. Det virker rigtigt fint på min Bushnell.

Selv er jeg lidt forelsket i Swarovski's z6i serie. Holder optikken højde med Zeiss ?. Er der nogen der har godt eller skidt at sige om z6i ?.

Input modtages med glæde, da jeg er ude i en rigtig lommetømmer her[Smile].

Bomholt
Svar
#18
Jeg ville nok skrive hvor stor investeringen skal være, så er det lidt lettere.. er der frit slag i bolledejen er det selvfølgelig en anden snak.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#19
Hej Bomholt

Ærgeligt med din buk.

Da jeg nævnte forbrugslån tidligere i tråden var det en joke. Jeg synes det er et skrå plan at købe udstyr og jage for lånte penge. Det indikere et større forbrug end ens indtægt kan oppe bærer og det er et økonimsk skrå plan.

Du skriver spitzenklasse, så går jeg ud fra du vil have det bedste. Der er ingen tvivl om det er zeiss/swarovski(til feltskydning vil nogen sige S&B), men du kommer også til at bløde for det. Der findes andre langt billigere produkter der også levere en glimmerende kvalitet( jeg er ked hvis min tidligere post i tråden skulle have givet den opfattelse at jeg kun mener det bedste kan bruges, men kikkerter priser på 2300 og jagtrejser for over 100.000 hænger bare ikke sammen i min optik, men derfor behøves man ikke gå i den anden grøft, der findes nu en gyldende middel vej)

Min personlige holdning:
1) Det mest lys stærke der kan købes for penge er zeiss, swarovski er marginalt bagefter i test. Personligt fatter jeg ikke du bekymre dig om 50 eller 56mm i forhold til udseende. Det er et brugsværktøj. Zeiss laver det meste af deres optik i 56 mm og ikke 50 mm, det synes jeg ville være dumt at diskvalificere produktet på.

2) Zeiss, Swarovski, S&B mfl. laver god kvalitets optik

3) Swarovski fører med 6x zoom over zeiss med 4 gange zoom. S&B har lige lavet en ny med 8x zoom, men den er ikke lysstærk. IOR og March har også nogen med høj zoom.

4)Lysstærke kikkerter vejer. Jeg har været i skotland 3 gange og jeg har på intet tidspunkt fortrudt jeg slæber rundt på zeiss 3-12x56 eller 6-24x56 alt efter riffel. (i øvrigt vejer min tungeste riffel 7kg+ og den tager jeg gladeligt med på jagt i skotland på en hel dags travetur og har gjort det flere gange)

5) Kender intet til lys, bruger det kun på min aimpoint. Der er sikkert nogle andre der har noget intelligent at sige om det.

6)Hvorfor er du forgabt i lotutec?

Jeg var på skydebane i dag. Skød 2 forskellige rifler, den ene med min zeiss 6-24x56 m lotutec og den anden min fars, med swarovski z6 2-12x50.

De er begge spitzen klasse og jeg ville ikke foretrække den ene frem for den anden grundet kvalitet.

Jeg savler selv over den jeg tidligere har linket til(z6i 2,5-15) Det er imo det bedste kompromi man kan få fingerne i. Den kan klare en tur på drivjagt og kan kan klare en feltskydningskonkurren, og en natjagt. Hvad mere kan man ønske sig?

Ud fra din økonomiske situationer mener jeg du skal genlæse LasseScouts råd. Han deler guldkorn ud.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#20
Nikon har noget af den allerbedste optik på markedet, når det gælder lysgennemstrømning.
Deres topmodeller matcher og overgår ofte topmodellerne, fra de mere traditionelle producenter af jagtoptik.

men nu KAN man jo heller ikke sige, at Nikon er nybegynder, når det gælder linser....

Jeg har selv en Nikon Team Primos, hvilket er en Monarch UCC(Gammel model) i 3-9x40 med 1" rør. Den har erstattet en knapt 30 år gammel Kahles Helia S, mest fordi jeg ikke kan lide sigtet i denne, OG fordi jeg gerne vil have en mere øjenvenlig øjeafstand, samt en bagende på kikkerten, der ikke er i skarpkantet stål....(har "hilst" på kanten)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)