Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ulv i DK
#1
Hej alle,

Nu har jeg fulgt med på forummet her i et stykke tid efterhånden, så nu vil jeg da også være med Smile

Det er nok ikke gået nogens næse forbi at DK er ved at blive et pattedyr rigere - måske!!! For god ordens skyld er jeg persoligt temmelig sikker på at en egentlig ulvebestand ligger pænt langt ude i fremtiden... Det er ikke så meget det jeg ønsker at debatere.

Det jeg synes er interessant er jægernes og i særdelesheds DJ's udmeldinger angående ulve i DK. Jeg mener personligt at DJ sætter sig mellem to stole. Bør jægerene ikke være fortalere for en større biodiversitet(evt. med vildsvin i baghovedet!) fremfor at argumenterer mod ulven primært ud fra landbrugets interesser? Jeg er klar over at der er mange landmænd der også er jægere - men alligevel. Landbruget sorterer under fødevareministeriet og jagt under miljøministeriet, hvor DJ er en del af det rådgivende organ - så hvorfor skal DJ tale landbrugets sag?

Ulve kan give problemer i forbindelse med jagt. Det ses i Sverige, hvor det fortrinsvis går ud over jagten med støver. Det er mig bekendt en meget lille jagtform i DK. Udbyttemæssigt får ulven nok ikke den store betydning, da det er begrænset hvor meget en enkelt ulv kan sætte til livs.

Burde DJ ikke hellere fremføre sagen fra et "grønt" synspunkt?
Altså: Gå ubetinget ind for højere biodiversitet uden at skelne til de arter det drejer sig om. Det er i mine øjne bedre at alliere sig med "de grønne" fremfor med landbruget. Man kunne sågar få lidt goodwill ved at stille nogle dygtige rådgivere til rådighed med henblik på en evt. forvaltningsplan.

Det var så min vinkel på sagen, jeg glæder mig til at høre hvad i har af kommentarer, selvom ulven i skrivende stund nok er fløjet hjem igen Smile

MVH. Asbjørn
Svar
#2
Hvis vi nu tager ulven ud fra en stærkt egoistisk jæger synspunkt, som kun tænker på hvad han kunne få ud af at få en ulven til dk så overvej dette.

Reelt er det kun jylland, måske fyn og bornholm hvor populationen af homo sapiens er så lav at det er muligt for en fornuftig ulve bestand at eksistere. Ulven er canivor, dvs kødæder, hvad tror du den gør ved hjortevildt, fasaner og andet guf? Danmark er ikke stor nok til at vi kan få en ulve bestand der gør at den almene jæger kan få glæde af som jagt objekt. Så den egoistiske jæger ser at de surt opsparede penge han brænder af på jagtleje vil give endnu mindre udbytte da ulven nu også skal have sin del af vildtet.

Endvidere prøv at se hvilke anstrengelser den almene jæger gør for at udryde rov dyr? Skulle den egoistiske jæger så invitere et mere ind? Et der formodentligt ikke kommer jagttid på?

Ud fra den egoistiske jægers synspunkt kan jeg ikke se nogen som helst argumentation for at jægerne skulle invitere ulven ind i Danmark.

Udover det eksitere der en del samfundsmæssige problemer med ulven.

Jeg kan ikke se på nogen måde kan eksistere på en fornuftig måde i Danmark, da vi simplethen er et land hvor der bor for mange mennesker i forhold til vores størrelse. Ulven skaber kun problemer og ingen goder.

Ps. Jeg er ikke nødvendigvis altid et egoistisk menneske, men som jæger kan jeg ikke se nogen som helst pointe i at invitere ulven inden for. Jeg støtter DJ i en ind ædt kamp mod Ulve i Danmark. I øvrigt var der en grund til at vore forfædre udryddede ulven. Lad nu ikke deres gode arbejde gå til spilde!

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#3
Endvidere prøv at se hvilke anstrengelser den almene jæger gør for at udryde rov dyr? Skulle den egoistiske jæger så invitere et mere ind? Et der formodentligt ikke kommer jagttid på?

vil give skovfodeelev Christensen ret i at vi ikke har natur/plads nok til ulve i danmark. men der er da ingen jæger der prøver at udryde rovdyr i DK. jagten ville da være meget fattiger hvis vi f.eks. ikke havde ræven.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by gustav

Endvidere prøv at se hvilke anstrengelser den almene jæger gør for at udryde rov dyr? Skulle den egoistiske jæger så invitere et mere ind? Et der formodentligt ikke kommer jagttid på?

vil give skovfodeelev Christensen ret i at vi ikke har natur/plads nok til ulve i danmark. men der er da ingen jæger der prøver at udryde rovdyr i DK. jagten ville da være meget fattiger hvis vi f.eks. ikke havde ræven.



Nu tror jeg du lever i en rosenrød verden. Læs Claxel beretning om vildtpleje for haren... Der har en jæger gjort alt for at udryde predatore for at forbedre mulighederne for harene.

Skytter på godser bruger en stor del tid på at skyde ræve. Hvis de kunne tror jeg det ville passe dem fint og udryde samtlige. Skytter lever af fasaner. Det gør ræve også....!

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#5
for mig er der stor forskel på at udryde og at holde en bestand på en acceptabel niveau. i det jyske tror jeg at der er lige så mange jæger der nyder jagten på ræven som jagten på fasaner. begge vildtarter har sin beretelse.
Svar
#6
Hej . Rovdyr hører også til i naturen !! og hvis nogen vil udryde en hjemmehørende vildtart (ikke indvasiv), fortjener de ihvertfald ikke betegnelsen jæger !! Det virker som et dybt forældet natursyn . Hilsen A-bolt
Svar
#7
At tro på en bestand af ulve i Danmark i harmoni/ balance med de øvrige aktører i naturen er helt ude i hampen. Det er så indlysende, at det skulle være overflødigt at argumentere både for og imod.
Walnut
Svar
#8
”Udrydde” er et lidt uheldigt ordvalg!

Vi skal nok tænke os lidt om når vi udtaler os her på VTF, da der sikkert er mange andre end jægere der nærstuderer vores indlæg. - Tænk hvad Rosenmunthe kunne få ud af sådan en udtalelse. [xx(]

mvh.
Swift
Svar
#9
Hej igen,

Jeg er for så vidt enig i at ulve i DK er en temmelig dårlig ide, men samtidig mener jeg at en hetz mod en enkelt ulv der måske/måske ikke løber rundt i Sønderjylland er lidt uheldig. Dette fordi argumentationen er modsat den vi ellers som jægere bør anvende angående når mere eller mindre hjemmehørende arter infinder sig. Og som A-bolt er inde på, hører rovdyr jo også hjemme i naturen. I forlængelse af det kan jeg undre mig over hvorfor der i forbindelse med indførelse af biotopplaner bliver åbnet op for regulering af ræv året rundt. Det er der da forhåbentlig ikke mange der ønsker at benytte sig af, da regulering i ynglesæsonen strider med alt god etik. Udryddelse af arter er da noget der hører fortiden til. Vilkårene var nok noget anderledes for den danske befolkning på det tidspunkt hvor man valgte at udrydde ulven i DK.

MVH. Asbjørn
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Swift

”Udrydde” er et lidt uheldigt ordvalg!

Vi skal nok tænke os lidt om når vi udtaler os her på VTF, da der sikkert er mange andre end jægere der nærstuderer vores indlæg. - Tænk hvad Rosenmunthe kunne få ud af sådan en udtalelse. [xx(]

mvh.
Swift



Det kan man altid mene, "minimere bestanden til et niveau så tæt på ikke-eksiterende som muligt" lyder da pænere... Men en spade er nu stadig en spade ligegyldigt hvad vi kalder den.

Jeg tror tiligere omtalte frøken ville blive dybt chokeret ligegyldigt hvad vi skriver. Dem vi skal profilere os over for er dem der er inden for pædagogisk rækkevide, hvilket jeg desværre tvivler på frøkenen er.

I øvrigt synes jeg i går en del i selvsving over jeg brugte ordet udrydde i stedet for at lade det handler om trådstarters oprindelig emne nemlig ulven?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#11
Må jeg lige minde Jer om, at jo flere gange I skriver hendes navn i diverse tråde - jo længere kommer vi op på google, hvis nogen skulle finde på at google hendes navn....

I tilfælde af hun nu IKKE læser vores tråde - ville det jo være dumt at gøre det nemmere for hende at finde dem... eller for hendes "venner", som kunne finde på at lede efter hendes indlæg....

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
jeg kender flere skytter som gør en stor indsats for at holde rævebestanden på et fornuftigt niveau, eller i ave om man vil. Men en ting er sikkert, de vil ikke undvære ræven for nogen pris!! De nyder gravjagten og ikke mindst anstandsjagten med riflen når tiden er til det. Det at skyde råvildt kan ikke "tænde" dem nær så meget som at gå på rævejagt [:p] For dem er ræven en kærkommen gæst på terrænnet, selvom han er dyr i kost.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)