Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Let kugle til 9,3x62
#1
Jeg har brugt "Search", men den giver ikke det svar jeg søger.

Jeg skal bruge en forholdsvis let kugle med en mimimum V0 på 800 m/s, helst højere.
Den skal bruges til kronvildt og gris. Råvildt, så holder jeg bare lidt længere tilbage og ingen spids skud. Jeg har til dato kun brugt Mega 285 grain.

Er der nogen der har jagt erfaring med Accubond 260 gr el. lignende? F. eks. KS har ikke et godt ry.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#2
Her er en tråd om de forholdsvis lette kugler i det Cal.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=17471

Dog skal du "fyre" godt op under dem for at komme over 800 m/s, måske enda mere end godt er.

Vh
Morten
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#3
PBP laver nogle lette kugler til dette kaliber.

http://www.performancebullet.no/filer/Ve...202008.pdf

Sådan en 185 eller 210 gr kugle skulle nok kunne klemmes over 800 m/s.
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Du kan bare bruge Norma Vulkan eller Oryx i 232 grains (15 gram)...men hvorfor den høje hastighed...??? Sansynligheden for gennemskud mindskes markant og kødødelæggelsen øges!

Jeg lader 232 grains Oryx til lidt over 700 m/s og det virker rigtig godt!

Ellers skal du blot kigge på Normas ladedata - de lader nævnte kugler til godt 800 m/s

J.
Svar
#5
Jamo,

Vulkan og Oryx kugler i 232 grain, har du prøvet den på vildt større end råvildt?

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#6
Jeg har skudt 3 grise med den (Oryx) - 20, 30 og 50-60 kg...flot gennemskud hver gang og absolut ingen blodudtrækninger på trods af skudafstand på 20 meter. Den største af dem blev endda skudt diagonalt igennem!!!

Præcisionen er også helt ok...

Jeg lader dem med Lapua hylstre, CCI200 hætter, 58 grains VV N135 og COL 80,5mm

Kan varmt anbefale dem!
Svar
#7
Hvis du vil have en lettere kugle til en 9,3x62... hvorfor så ikke bare bruge en 30-06? Ca samme hylstervolumen og lettere kugle....?

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Jeg synes osse at fidusen med en 9,3 X 62 går noget fløjten, hvis man vælger lettere kugler end 286grs som den nok er designet til.

Og jeg vil give Ran ret i at så kan man da bare skyde med en 30.06 eller en 8 X 57 i stedet.

Eneste sted hvor en let kugle kan være handy er i skydebiografen.

Træn med den riffel du tager med på jagt, men gør det med lette kugler så du kan udholde et par timer i biografen.

Tag så de tunge kugler med på jagt, hvor du ikke skyder så mange som i biografen.

Et firma som Norma må have en vis ekspertise ud i ammunition er gået op i kuglevægt. De lever nu en 325 grs. Oryx ud fra devicen, tung og langsom.
http://www.norma.cc/sortimentjakt.asp?Ka...amn=9,3x62

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

[green]
Et firma som Norma må have en vis ekspertise ud ........ fra devicen, tung og langsom.

--

Boltlift - or bust...
[/size=1][Image: wardwarf-1.jpg]



Ja, man sku' tro de havde designet dig [Big Grin][Big Grin]

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#10
Det er før sket at nogen har forvekslet mig med dig....de råbte "fede jødekræmmer"[}Smile]

Nå. du kan heldigvis tage det[Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
M@X 2.0 og ran,

I har da så evigt ret[Smile]. Jeg er selv stor fortaler for teorien med stor CD, moderat hastighed og relativt tunge kugler for kaliberen - har været i Afrika med 9,3x62 og tunge kugler (det virker) osv...osv.

Dette er oprindeligt bestillings arbejde (og nu vil jeg også selv gerne prøve, bare een gang). Manden vil ganske enkelt have mere sus i sejlene og hvis jeg skal lade 50 el. 100 skud, kan jeg lige så godt lave nogenlunde fornuftigt[:o)]
Det er den gamle historie: 9,3x62 er måske lidt stor og lidt for krum i kuglebanen til dansk riffel jagt. Enden bliver vel at der kommer en 6,5 tra..als pibe på hans S202'er og 9,3 piben står i skabet til ingen nytte.

Og jo, manden har kun een riffel.

Med venlig hilsen Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#12
Jeg skød førhen med 18,5 grams kugler i 9,3x62, og skød 10 stykker vildt med henholdsvis Mega og Oryx. De leverede sikre gennemskud, meeeen, jeg savnede lidt chokeffekt ved skud vinkelret på dyrene.

Har siden forsøgt med 250 grains Accubond, ladet til ca. 800 M/s. Jeg har selv skudt en 100 kg. gris, og har ladet til andre der har skudt ca. 15 dyr fordelt på antiloer, vildsvin og dåvildt. Min egen oplevelse og deres feedback er enslydende . "De kan lave lidt rigelig ravage, men de slår meget effektivt ihjel, med rigtig god chokeffekt".

Mit fremtidige valg tror jeg bliver 250 grains AB til pursch og trykjagt, og "Et eller andet" 18,5 grams til drivjagt.

Her er der bl.a. billede af et par 250 grains AB, taget ud af vortesvin og Oryx, samt af en 18,5 grams Oryx der gennemskyder et træ før den sætter sig under skindet på en hjort, på udgangssiden : http://www.okhansen.dk/skudvirk.htm

Mvh. Ole ( http://www.okhansen.dk )
Svar
#13
Jeg bruger en 250 grs TSX i min NKT'er. Den kombination har leveret knald/flad på det meste jeg har skudt - også de 2 gange hvor kuglen ikke er ekspanderet som forventet, men formentligt er tumblet igennem dyret. For alle gælder det kødskaderne har været minimale.
Mvh.

Yeti
Svar
#14
Jeg troede egentlig at myten om chockdrab ved skydning forlængst var aflivet, men det er den åbenbart ikke.[Wink]

Jeg kan beder lide Yeti's "knald og fald" effekt. Selv har jeg skiftet min 250grs Nosler Partition ud med en 225grs TSX i min 35Whelen, men det skyldes nu ikke at vildtet ikke ramtes af "knald og fald" effekt, men derimod at Nosleren lavede for store huller i råvildtet.

Efter at jeg gik over til TSX kan jeg skyde alt fra råvildt og indtil videre op til kronvildt med "knald og fald" effekt, uden store udgangshuller.

Kommer man ned i de letteste kugler i 9,3 mister man en del tværsnitsbelastning og får osse en lav BC.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
M@X: Er tværsnitsbelastning på en 9,3mm kugle ikke mere eller mindre den samme uanset vægt???

Hvor meget vildt har du skudt med 225gr TSX? Jeg spørger fordi jeg er meget interesseret i kuglen og påregner at lade den i 250 grains til min 9,3er inden længe...

J.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

M@X: Er tværsnitsbelastning på en 9,3mm kugle ikke mere eller mindre den samme uanset vægt???

Hvor meget vildt har du skudt med 225gr TSX? Jeg spørger fordi jeg er meget interesseret i kuglen og påregner at lade den i 250 grains til min 9,3er inden længe...

J.



Ja, det var sent igår og så vrøvler man nogen gange.

Jeg har skudt omkring 30 svin, 8 stykker kronvildt og 10 stykker råvildt + et par ræve. Kun rævene har haftstore huller. Alt det jeg har skudt på er nedlagt. Enkelte har måttet have 2 skud og de fleste er forendt efter ingen eller meget kort flugtstrækning.

Der er indtil nu min bedste kombination nogensinde og jeg har ellers prøvet mange.
100% thumbs up til TSX herfra[Smile][^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
M@X du vrøvler bestemt ikke... Tværsnitsbelastningen eller "SD" = Sectional density er for en given kaliber NETOP direkte afhængig af kuglevægten..

SD er ganske enkelt hvor meget vægt (masse) der er bag hver kvadratmillimeter "front-areal" på kuglen.. Jo længere og tungere kugle i en given kaliber, jo større SD..

En af grundene til at 6,5-kedelig er så effektiv og giver så god dybdevirkning er at den for de tunge kugler har en ret høj SD..

En Hornady 160 grains .264" interlock RN har en SD på 0.328, hvilket faktisk er mere end en 300 grains .375 ..[^]

Jeg har dog haft gode resultater med en 235 TSX i .376steyr hvor jeg med min korte pibe får lige under 800 m/s (Målt til 790 m/s)

Jeg har skudt nogle ræve med den kombination og et enkelt stykke råvildt. rævene var lidt "skildt ad" men ikke decideret "grimme" og der var ingen problem med den rå jeg nedlagde.. den væltede i knaldet og baksede lidt på stedet i nogle sekunder (ren bladkugle)
meget moderat blodudtrædning på indgangssiden og et flot firkantet "udstanset" udgangshul på trods af træf i ribben på begge sider.
Min 6,5-kedelig med 120 grains TSX laver faktisk mere griseri med samme skudplacering [:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

M@X: Er tværsnitsbelastning på en 9,3mm kugle ikke mere eller mindre den samme uanset vægt???

J.



[}Smile][}Smile][:0][Sad!][xx(][^]Jamo[}Smile][:o)][?][|)]

Da fik du mig lige til at tvivle på mit eget udsagn. Det skal ikke ske igen[Big Grin]

Tak, Dravis[^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
Med min NKT'er og 250 grs TSX har jeg skudt:

3 elge
2 vildsvin
2 dåkalve
2 rådyr

Dåkalvene stavrede lidt rundt omkring sig selv før de lagde sig. Det ene vildsvin en galt på 73,5 kg løb omkring 100 meter før den opdagede at hjerte og lunger var gameovre (jeg fatter ikke hvordan det kan lade sig gøre). De øvrige er faldet hvor de stod.

I 2 af elgene blev kuglerne fundet og for begge galt det at de ikke var ekspanderet rigtigt. 2 af vingerne var bøjet ind over midten og havde på den måde lukket hullet der skal sikre ekspansion.
Mvh.

Yeti
Svar
#20
Hvis man er hjemmeruller og gerne vil bruge en let kugle,kunne man så ikke bare kopiere FABRIKS AMMU fra RWS jeg bruger RWS Doppelkern 14,6g (225 gr) fabrikken opgiver v0 til 800m/s jeg skal da lige hilse at sige at både Dådyr og svin der for sådan en løber ingen steder,,,,,har dog kun set det i indhegning,det falder hvor det står-
Fabrikken skriver på æskerne at 9,3x62 og 308w begge med Doppelkern kuglen har samme kuglebane og jeg er lige ved at tro det passer......det må en hjemmeruller da bestemt kunne forbedre med den samme kugle,,,,eller wrøwler jeg bare
Buffalo
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)