Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fordele ved lav forstørrelse ved drivjagt?
#1
Hej VTF
Jeg har idag en swarovski 3-12x50 PVI-2 kikkert (med lys), og gennemførte sidste år en succefuld drivjagt i polen med den på ca. 3,5x (ellers "tunnelsyn" ved 3x, træls swarovski-fejl), MEN nu er spørgsmålet om jeg skal udvide paletten med en decideret drivjagtskikkert f.eks. leupold 1.5-5x20 illuminated?

Hvad er jeres mening, giver det "hø til geden" at bruge hårdttjente skejser på det, eller er forskellen minimal?

På forhånd tak;-)
Svar
#2
jeg ville bruge pengene på patroner[Smile]

hvis riflen passer skytten, så der er fuldt synsfelt ved hurtigt anlæg virker det perfekt ( men der kommer snart en del indlæg om aimpoint[:o)])

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Aimpoint styrer, og det ved STROM også.[Big Grin]

Men ellers ikke så dumt råd, at bruge de penge på patroner.

Dog tror jeg, at den optimale løsning er, at købe dig et rødpunktssigte, og så træne med den. Det er altså nemmere at skyde til vildt i bevægelse med et sigte med stort synsfelt.

Når du har lært at skyde til vildt i bevægelse ved at træne en del, er det mindre væsentligt hvad du sigter igennem.

Som STROM skriver, når grejet passer til skytten, og skytten har rutinen, er det ikke sigte, der er afgørende for resultat.

P.S. Flot fyr ham i Jæger, så du ham STROM?

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#4
ja, canon laver desværre ikke så goe linser mere [:I]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Leupold circel dot, så har du kikkerten til driv jagt.
(efter min mening[:p])
Men nu når det går fint, med den kikkert du har nu, så gem pengene, til Evt. En ekstra drivjagts tur[Big Grin]

Riffel jagt uber alles
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Leupold circel dot, så har du kikkerten til driv jagt.
(efter min mening[:p])



Og efter min mening[Smile] så duer cirkle dot ikke når man tænder lyset.

Selv på svag lysstyrke, virker cirklen tiltrækkende på mit øje og arealet inde i cirklen virker mørkere, hvorved detaljer udviskes. Det synes jeg er uheldigt, da det lige netop er her focus skal være for at sætte kuglen det rigtige sted.
Det er svært at beskrive, men jeg opfatter det som et mørkt hul med en lysende ring omkring. Jeg valgte derfor alm. duplex i min Leupold.

Men det kan jo være at andre opfattet sigtet som bedre end duplex.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Citat:quote:

ja, canon laver desværre ikke så goe linser mere


Pyt, det kan du ikke gøre for. Vigtigst er, at fotomodel var tip top.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#8
Kras@
en lille insskydelse - hvis det bliver set i Polen at din optik står på noget over 3 kan du risikere at blive bortvist da det er ulovligt under drivjagter at have kikkerten indstillet på forstørrelser over 3x
Svar
#9
Tak for de mange råd. Har selv tænkt på Aimpoint, men er mere til alm kikkert med lys. Det vil være træls at stå på post og batteri eller elektronik svigter med en aimpoint, en alm kikkert har trods alt stadig et sigtemiddel, uden strøm ;-) Men ellers taler meget for aimpoint. Har kigget meget på dem også.

Mht det med drivjagt og over 3x forstørrelse så fik jeg en forsmag på det sidste år. Stod på post med den polske jagtchef, da han så min kikkert stå over 3x, så blev den meget voldsomt drejet ned, ledsaget af noget polsk jeg ikke forstod..! (men jeg endte da som jagtkonge efter 3 dages jagt på trods af kikkerten, så det ender nok med at jeg beholder swarovskien;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)