Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Han eller tæve?
#1
Jeg undrer mig over hvorfor tæve-hvalpe er så meget mere populære end han-hvalpe. Jeg har pt et kanon kuld F1 labrador-hvalpe efter toppræmierede og sundhedstjekkede forældre og der er ingen interesse for hanner. Tæverne er afsat (kunne være det flere gange), men ikke én eneste henvendelse på hanner. Jeg har selv to unge hanner, en F1 labrador og en FT Springer og de er begge fantastisk nemme at have med at gøre. Jeg mener at begge racer efterhånden er avlet så bløde og medgørlige at hannerne vil være nemmere at håndtere og træne for gennemsnits-jægeren. Tæverne er mere humørsvingende, mens hannerne er mere ligetil (ikke forskeligt fra os mennesker..[Smile]). Ligeledes er en tæve i løbetid i jagtsæsonen rigtig træls, især hvis man kun har en hund. Jeg kan se på nettet og ved fra venner og bekendte at vi ikke er de eneste med dette issue.

Hvad er grunden til at vælge tæve frem for han?
Svar
#2
Godt spørgsmål[?]

Jeg har haft en tæve - den første og den sidste, og har siden haft 5 hanhunde.

Min fornemmelse er at mange tror at tæverne, er nemmere at arbejde med, men med mit begrænsede erfaringsgrundlag kan jeg sige, at det ikke er det jeg har oplevet. Til gengæld er tæverne generelt hurtigere modne og jagtklare. Lurer på om nogle tænker, at de kunne da lige lave et kuld hvalpe og tjene en lille skilling på dem. Det er bare de færreste der får det gjort[^]

Pudsigt at se at langt over halvdelen af dem jeg går på jagt med, kører med han hunde.

Schönauer

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#3
Jeg har selv valgt tæver i en del år - nok mest pr tradition og fik kun han ved en tilfældighed. Pt tror jeg vi går over til kun at have hanner. Vi har to labrador-tæver på henholdsvis 8 og 4 år også de to unge hanner. Dertil har vi haft yderligere 4 tæver, tre labrador og 1 springer, som nu er døde eller solgt, og ingen har været så nemme og medgørlige som de to hanner. Det er selvfølgelig et meget sparsomt grundlag at vurdere det på, men jeg mener at de fleste vil være bedre tjent med en han (i hvert fald med disse to racer).

Jeg tror helt sikkert du har ret ang. muligheden for at lave hvalpe, men mener i høj grad man skal passe på med at lave hvalpe fordi man tror, man kan tjene på det. Det nuværende kuld er vores 4. på 10 år og af disse er de to gået i kejsersnit... Og selvom det går efter planen skal man ikke regne timeløn...
Svar
#4
Startede med en Kleiner tæve - masser af personality, men en rigtig dame - stik hysterisk[Big Grin]

Har derefter haft 5 ruhårs hanner. Generelt nogle barske fyre, men gider man bruge tiden på dem, nogle fantastiske jagthunde.

Har nu en F1 han, mest p.g.a. dovenskab, men en fantastisk dejlig og nem hund at arbejde med, i modsætning til rubankerne.

Schönauer

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#5
Der er mange teorier om dette... men kun ET fakta, der virkelig tæller!!!

Det er meget nemmere at gå tur med en tæve... en hanhund skal lette ben ustandseligt!.... og det kan være en farlig tilbøjelig, hvis man vil cykle hunden i form.... ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Jeg oplevede det samme sidste år, da jeg havde 13 hvalpe, men den sidste uge gik det stærkt og da dagen kom var der kun 1 han der ikke var solgt det tog 1 uge mere før den var væk, og det var faktisk fint at der lige gik 1 uge så min tæve ikke mistede alle sin hvalpe samme dag.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ran

Der er mange teorier om dette... men kun ET fakta, der virkelig tæller!!!

Det er meget nemmere at gå tur med en tæve... en hanhund skal lette ben ustandseligt!.... og det kan være en farlig tilbøjelig, hvis man vil cykle hunden i form.... ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Det er da kun et spørgsmål om hvem, der bestemmer når der skal pi...s[Big Grin]
Dig eller hunden - eller sagt på en anden måde, at hunden har den fornødne respekt får føreren, men derfor kan man jo godt tage hensyn til hunden og sørge for at den har lettet sig inden cykelturen.
Det kan vel kaldes respekt for jagtkammeraten[Big Grin]

Schönauer

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#8
Har som hundetræner også set, at der kommer flere med tæver lige nu ! Jeg tror folk, at folk har en forstilling om at de er nemmere at træne. Nu har jeg altid haft en lab. tæve og en lab. han. Jeg syntes kun at kunne konstatere at mine tæver altid har været mere stædige, end mine han hunde. Tæverne modner også lidt hurtiger. Dette mener jeg dog er unden betydning. Ang. han hunde som letter ben! Det sker bare ikke når man går plads, eller i andre sammenhæng, hvor hunden er i hånd. Det kan de gøre når der er sagt "fri"

Rigtige jægere har en stor sort en !
Rigtige jægere har en stor sort en !
Svar
#9
Jeg kunne ikke være mere enig. Det er som sådan kun floklederen der markerer og en hund bør ikke markere når den er under kommando.

Jeg tror at ideen om at tæverne er nemmere at træne stammer fra nogle af de mere selvstændige racer, som fx nogle af de stående hunde eller udstillingslinierne blandt retrievere og spaniels. Jeg har selv kun direkte erfaring med labrador og spaniels af hardcore brugslinier og her er der rigtig langt mellem hunde der reelt udfordrer på flokleder-rollen. Nogle af specielt tæverne er efterhånden avlet så bløde at de kan være svære at arbejde for gennemsnits-manden. Hannerne er mere lige til.
Svar
#10
Jeg har lige nu min tredie Golden retriever. De første 2 var tæver, og den jeg har nu er en pragtfuld han på 3 år. Jeg kommer aldrig til at få en tæve igen. Det er simpelthen den bedste hund jeg har haft til dato. Eneste ulempe jeg kan finde er, hvis der er en tæve i nærheden som er i løbetid. Den slags giver en lyst til at spænde et mindre krydsermissil på ryggen af hunden, og fyre den ud over atlanten :o), men det går jo som regel hurtigt over igen!

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)