Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
22-250 eller 243 til råvildt?
#21
Citat:quote:

Originally posted by ran

Hmmmm ender nok med at jeg hælder til 22-250....

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Do ska' ha æn 5,6x57[Big Grin]

Schönauer

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#22
Den laves vist ikke til victory´en..... og kræver den kaliber ikke et nyt bundstykke?

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by ran

Den laves vist ikke til victory´en..... og kræver den kaliber ikke et nyt bundstykke?

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Nixen - det er såmænd bare en 7x57 necket ned til 5,6 mm

Nu er du jo hjemmeruller, så det burde ikke give problemer.
RWS og Hirtenberg er vist de eneste der lader til den.

Jeg kører med RWS 4,8grams KS i min lille fuldskæftede og med den korte pibe kører den 970 m/s. Jeg vil tro i en 60 cm pibe kan den snildt komme på 1050 m/s.

Lige inden jeg overtog riflen var den en tur på bukkejagt i Skotland,
hvor den skød en stanghjort på ca. 125 mtr. på bladet og der var gennemskud. (nu ingen moralprædiken, tak!!!)

Nej-nej. Misforstå nu ikke, den var ude på 125 mtr[Big Grin]

Schönauer

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#24
Hmm ved godt du er meget begejstret for den kaliber... Men laver de også den til den nye victory model?

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#25
Victory passer piber med 97 DL, men jeg kan ikke se 5,6x57 på oversigten: http://www.schultzlarsen.com/z_barrels.htm
Hvis der skal mølles specielle piber har det tidligere taget en rum tid. Om en 22-250 pibe kan kamres om til 5,6x57 ved jeg ikke, men der er vel også mest NIF til forskel, er der ikke?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#26
Hvis man køber en uden kammer, mon ikke en bøssemager, så kan lave det.

Fordelen i mine øjne ved 5,6x57 er at med den rette stigning, spytter den en 4,8 grams afsted med ca. 1050ms.

Lidt NIF er vel heller ikke af vejen[Big Grin]

Schönauer

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#27
NIF?

(Jeg ved du bare ventede på jeg skulle spørge... ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by ran

NIF?

(Jeg ved du bare ventede på jeg skulle spørge... ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



@Ran

kend dit forum[Big Grin]
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=12501

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#29
Hvis du vil bruge den lille kaliber til leg og sjov på feltskydninger mm., så er en 6mm(.243) klart bedste valg.

Billige kugler at høj kvalitet i ubegrænsede mængder, og meget højere BC på 6mm projektiler.

En 243W kan alt en 22-250 kan, og noget mere.

Har du absolut behov for en ladning med en kugle, der går over 1000m/s, kan det også lade sig at gøre i en 243W.

Min konklusion:
Masse af billige og lettilgængelige komponenter og ammunition, samt større fleksibilitet og alsidighed i alle forstand, gør en 243 til en klar bedre valg, i mine øjne.

/Buba

Dubravko Butic
/Buba

Dubravko

Svar
#30
Ja...det bliver jo ikke nemmere af at vandende deles ca. fifty fifty....

Ved I hvilken pibe af de to kalibre fra S&L, der kan stabilisere det bredeste projketil sortiment?
(her tænker jeg på stigning og kuglevægt etc....)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Hvis du vil bruge den lille kaliber til leg og sjov på feltskydninger mm., så er en 6mm(.243) klart bedste valg.

Billige kugler at høj kvalitet i ubegrænsede mængder, og meget højere BC på 6mm projektiler.

En 243W kan alt en 22-250 kan, og noget mere.

Har du absolut behov for en ladning med en kugle, der går over 1000m/s, kan det også lade sig at gøre i en 243W.

Min konklusion:
Masse af billige og lettilgængelige komponenter og ammunition, samt større fleksibilitet og alsidighed i alle forstand, gør en 243 til en klar bedre valg, i mine øjne.

/Buba

Dubravko Butic



meget enig

På mine voksne dage er jeg kommet frem til at jeg hellere vil levere energien med lidt tyngde end med hastighed.

243 kan også rigeligt levere hastigheden med lettere kugler.
men den har tyngden(og dermed BC) med sig på de tungere.

men egen erfaring med dem begge(mest 243) er dog at de er følsomme for forandringer i temperaturen. Noget med volumen kontra diameter på hullet i piben. 243 er den patron jeg har ladet til med størst besvær.
Den er værre end min 300 RUM. Og ja jeg har ladet til flere forskellige 243´ere.

Min anbefaling vil derfor gå retning af 6 mm XC fordi volumen passer bedre til diameter. Den er ganske enkelt bedre proportioneret.

energi mæssigt lander 6 mm XC vel omkring 22-250, men de deler jo også hylster.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#32
NIF - ja selvfølgelig... 5,6x57 er jo næsten en rigtig Autist Barbie-kaliber.. ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#33
ran - tør nu de øjne og bestil den pibe i .243win[Big Grin]
D93
Svar
#34
Ja... Jeg kan jo altid bytte mit 22-250 die set med en ditto i 243... ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#35
Så, RAN, nu kan du se hvorfor jeg skrev 6XC[Big Grin]

Det er ikke til at vælge hvad der er rigtigt, fordi begge du foreslår kan det de skal ...

Næh, køb en råpibe og få lavet en 6x62, så er der NIF[Big Grin]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#36
6x62 har først ægte NIF hvis den er "med" ran[Wink]
D93
Svar
#37
Når han nu er i gang kan han så ikke bare nikke en 416Rigby ned til 6mm og så kalden den 6mmRAN
Mvh.

Yeti
Svar
#38
Hvad med en TyRANnosaurus 6 :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#39
Jeg vil helt sikkert fraråde 5,6 x 57

Det er en mærkelig "tyskerkaliber" som har mindst 1 rigtig dum ting (ud over prisen for hylstrene, det er nemlig stort set umuligt selv at omforme andre hylstre til 5,6 x57)

5,6 x 57 hylstret er lavet med en specielt tykvægget hals, for at gøre det muligt at benytte indstiks adapter til .22LR/.22Mag

Den tykke hals giver bøvl med gen-opladning og præcision....

Så meget hellere en 22-250 i en pibe med passende høj stigning, men reelt vil en .243 være et langt mere fornuftigt valg.... men oftest er det jo ikke fornuften der styrer[8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#40
Lavede lige en 6T-REX, hvordan den ville se ud.

Her i forhold til en 308W[8D]

[Image: 6-REX.jpg]

308W er tilhøjre[Big Grin]

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)