Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
erfaringer med interbond 165 gr
#1
Jeg er ny genlader og har laddet nogle 180gr interbond til cal. 30-06, de var meget præcise men ret langsomme fandt jeg ud af, med en ret krum kuglebane til resultat. Derfor søger jeg information om interbond 165gr til 30-06. Jeg skal nemlig på noget bjergjagt i New Zealand og kunne godt tænke mig en rimelig flad kuglebane til ca. 200 meter. Er der nogle bedre forslag end interbond 165gr.?? eller skal jeg forsøge mig med den?

VH jbc[Smile]
Svar
#2
Er det ikke bare at skyde ind på 150 meter alternativt 200 meter. I den lange ende af kuglebanen er det alligevel den tunge kugle der har den fladeste bane (dog et stykke efter de 200 meter).
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by jbc

Jeg er ny genlader og har laddet nogle 180gr interbond til cal. 30-06, de var meget præcise men ret langsomme fandt jeg ud af, med en ret krum kuglebane til resultat. Derfor søger jeg information om interbond 165gr til 30-06. Jeg skal nemlig på noget bjergjagt i New Zealand og kunne godt tænke mig en rimelig flad kuglebane til ca. 200 meter. Er der nogle bedre forslag end interbond 165gr.?? eller skal jeg forsøge mig med den?

VH jbc[Smile]



Jeg har brugt 165´eren i en 300 win [xx(] så skal der bare ikke skydes på noget nærmere end 200 meter.
Men fin præcision det havde den.

I en 30-06 bliver farten lidt lavere, men til de afstande der sædvanligvis skydes på derude hvor bevoksningen er tynd skal den nok virke fornuftigt.
Den flyver fladt.
Den lukker op pga spidsen, den går igennem fordi den er bonded hvad mere kan man ønske sig ?

Prøv lige at bruge et ballistik program og se forskellen i kuglebane på en 30-06 med 165 og 180 grains kugle, det er ikke vildt meget forskel du får.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
@jbc - hvilken hastighed for du med 180 grain Interbond i .30-06? Det lyder på mig som om din ladning med fordel kunne udskiftes ikke nødvendigvis kuglen. Du kan uden problemer få en 180 gr Interbond til at skyde rigelig fladt til 200 meter i en .30-06.

Når det er sagt vil du jo som du selv er inde på få en hurtige kugler med der af følgende fald kugle på de første 2-300 meter ved at gå ned i vægt. Til dit formål tror jeg mest det er af akademisk interesse om du kører med Scirocco, Interbond eller Accunbond.

Har selv skudt med 150 grains Interbond i 300 win - og jeg har ikke noget skidt at sige om den til skotske forhold (råvildt og kornvildt på afstande mellem 50 og 250 meter).

D93
Svar
#5
Jeg har, med stor succes, brugt 165gr InterBond i både 30-06 og nu 308W sidste 5 år.

Med hastigheder på op til 860-880 m/s fungerer den kugle rigtigt fint i alle henseende.

Den er præcis, flyver godt og har rigtig fin terminalballistik.

Den er afprøvet mange gange på vildtarter fra ræv til 200kg vildsvin, med meget fine resultater.

Dog har jeg mest brugt ladninger, hvor kuglen havde udgangshastighed på ca. 830m/s, af den grund, at mine piber skød bedst i den hastighedsområde.

Kuglen kan varmt anbefales, og jeg vil nævne, at det er min foretrukne valg på nuværende tidspunkt.

Men som D93 skrev, burde du kunne få din 180gr kugle i 830-840m/s hastigheder i din 30-06, og hvis præcisionen er i orden, har du dig er rimelig fladtskydende kugle, som er uden tvivl et bedre valg end en 165gr.

/Buba

Dubravko Butic
/Buba

Dubravko

Svar
#6
Tja, hvad skal jeg sige? De dyr der har oplevet mine 165 grains interbond er døde af det... :-)
Effektivt drab, god præcision ikke så hidsig i kødet som en interlock... men kan dog godt grise lidt, hvis den rammer knogler.
Hvis kuglen sidder perfekt og kun møde ribben på vej ind og ud gennem dyret er indgangshul normalt og udgangshul som en 5-krone.
Hvis du tager en skulderknogle fra indersiden er forbenet ikke meget værd og udgangshullet ikke så kønt... men det gælder vel stort set for de fleste kugler...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
D 93

Du skrev at du har skudt både råvildt og kronvildt med 150gr IB. på afstande mellem 50-200m.

Hvordan ser udgangshullet ud både på de korte og lange afstande?

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#8
@Nemo skød et lam på 50 meter afstand - den var let at brække - men kødet tog ikke nogen form for skade (læs lidt bagkugle). Skød en rå på 125 meter afstand den var ramt højt i lungerne. I det tilfælde var udgangshullet så beskedet, at det voldte os svære kvaler at finde dyr i skumringen, for på de 20 meter flugtspor var der efterladt meget lidt sovs.

Min erfaring er at kuglen virkede OK!

D93
Svar
#9
Tak for indlægene jeg har en Sauer model 202, men kan det være jeg skal være mere præcis med hvor lang jeg laver patronen?? Giver det et bedre tryk og dermed udgangshastighed?? Jeg har indtil videre lavet dem lidt mindre end standard for at være på den sikre side. Kan være jeg kan søge hjælp til at måle kammeret.
Har i øvrigt anvendt Vihtavouri N160

mvh jbc
Svar
#10
Det er lige gyligt hvilken riffel du har, og næste ligegyldigt hvilken patronlængde du har!

Hvilken udgangshatsighed får du? I en .30-06 skal du uden tryk problmer kunne får 800-820 m/s med 180 grains kugler - får du det?

Hvor meget N160 bruger du?

D93
Svar
#11
56 gr. Vihtavuori N160 giver 764m/sek

mvh jbc
Svar
#12
Det ville nok være bedre at skifte til en anden krudttype,da du næppe kan få den ret meget over de 800 m/s med N160.
Jeg kører selv med 56 gr. RP17 til en 165gr interbond i 3006eren,og de holder ifølge min gamle chrono de 830 m/s,og så kan man jo også glæde sig over at Rhinokrudtet er noget billigere.
RP17 svarer til Normas URP hvis du skulle være i tvivl.
Mvh.[Smile]

Mauser, alle riflers moder,andet er bare en efterligning.[Big Grin]
Svar
#13
Prøv med N150 eller Norma URP eller 203-B i stedet.
De hastigheder du får er jo nærmere .308 win.
(Det er jo forøvrigt også hvad man ofte ser i praksis, at der er meget lille forskel på .308 og .30-06, med mindre at de er lader "ordentlig"). Du skal kunne få den kugle op på 820-840 m/s. Har lige set at Norma opgiver en ladning med 180 grains Accubond og URP med max hastighed på 855m/s - men tabelernes værdier er ikke altid lige lette at få in real life.
Uanset om du skifter til en lettere kugle eller bruger din 180 grains Interbond, så skal du i hver fald bruge hurtigere brændende kurdt i for at få max hastighed. N160 i .30-06 er nok bedst til 200 grains - eller som det du nu har moderat hastighed.

D93
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)