Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tikka continental M55??
#1
Hej.[Smile]

Jeg sad lige og så på brugte rifler ved Hunters house, da jeg faldt over en tikka M55 continental i 308 win.Der står den er ny, så den må være overgemt??[:0][:0]

Jeg havde selv een engang sidst i 80´ så 20 år har den da stået på hylderne.Den er prissat til 11995 kr, hvilket jeg syntes er rigeligt.[xx(][xx(]

Men spørgsmålet er: Hvad er en ubrugt 20-25 år gammel riffel egentlig værd?? Og er hunters house til at handle med??[Smile]
Svar
#2
Den er da alt for dyr.

Det er ingen dårlig riffel, men der er jo sket en udvikling over årene som Tikkaen af gode grunde ikke repræsenterer. At det er en continental betyder at den har en semi-match pibe, men den har ikke vekselpibe system, som man ville forvente af en riffel til den pris.

Jeg vil mene den riffel skal koste ca. 6.000,- 7.000,- kr. hvis den er pæn. Hvis ikke HH er til at handle med, kan man jo bare lade være. Skulle jeg op med 12 kilo penge, ville jeg gå efter en nyere S&L.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Jeg har lige købt een i 222 - den var som ny, bortset for en mindre skade på bruneringen. Luksus skæfte og det hele, original varmint pibe og aftræk - super duper 4500 dkk. [^]

Helt seriøst den kunne sagtens have passeret for fabriksny, bortset fra en mindre bruneringsskade på låsestolen.

Den er selvfølgelig for dyr, men kvalitetsmæssig får du - efter min mening - en virkelig god riffel.

Modellen er en ældre sag, men det er kram, og den bliver du glad for [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#4
Hej U L

Jeg har ikke prøvet (seriøst) at handle med HH, men jeg tror at det er svært..
God kvalitet, uden tvivl, men for dyrt.

K&B

Michael
Svar
#5
Hunters House er ofte ret tunge at danse med.
De er som regel ikke så villge til at gå ned i pris, men du burde da have en god mulighed når nu riflen er så gammel.

Prøv lykken det koster gratis.

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#6
På den anden side... så kan prissætningen jo være et udtryk for, at M55´ere er virkelig kvalitet, fra den gang man lavede ordentlige rifler med silkeblød låsegang, brugte pænt træ og lavede tingene rigtigt med metaldele... og ikke som i dag, hvor en ny T3´er er proppet med plasticdimser...

JEg er MEGET glad for min M55... og det er lidt med vemod at jeg har sat den til salg. På trods af det ikke er en ny model, så kører låsen stadig bedre end den spritnye Sako 85, som jeg havde fat i den anden dag.... Og så er den nye S&L Victory trods alt alligevel en tand bedre... så hvis jeg skulle give 12000 for en ny Tikka M55 - valgte jeg nok også en ny S&L i stedet.

Det er dog et generelt billede at M55´erne ligger højt prismæssigt... På Korsholms hjemmeside så jeg en M55 standardmodel til 8295,- brugt - uden kikkert... men tilsyneladende med montager. Derfor har jeg heller ingen betænkeligheder ved at forlange 8K for min brugte - når der oven på den sidder en Zeiss diavari med til prisen...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Der er en på Lauritz .com lige nu.

O.K. den er lidt grim, og de skriver ikke det er en Continetal, men jeg synes piben ser kraftig nok ud til, at det kunne være det.

Men den er kun vurderet til 4.000,- kr, så der kan sørme købes megen brunering, polering og gejl på skæftet for de sidste 8.000,-

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
Køn er den ikke... den ser ikke specielt velplejet ud... Men derfor kan den jo godt være mekanisk i orden og egnet til et dralf projekt....

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
Ja, det værste det kan gå er vel, at den skal ompibes.

Så hvis man forsyner den med en mellemsvær pibe fra S&L har man alligevel fået rigtig meget riffel for pengene. Selvfølgelig lidt afhængig af om den holder sig under vurderingen.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
jo.. afhængig af hvad den ender på inden hammerslag tillagt de 20%.
En ny pibe koster vel omkring 3500-4000... MEn låsen er god. En genopfriskning af skæftet - og så ville det pynte, hvis det tilhørende 3-skuds magasin kom tilbage i stedet for det klodsede 5-skuds magasin, der stikker ud...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Er det ikke højt sat for en ompibning ?

Selvfølgelig skal den have et tre-skuds magasin så linierne genskabes. Så kan man have fem-skuds magasinet i lommen i reserve, så ligger der heller ikke løse patroner i lommen og rasler.

Det dyreste bliver den kikkert der skal på, men har man sådan en liggende kan man blive fantastisk godt skydende for et overkommeligt beløb.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Og et sæt optiloc montager :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#13
Hvad er forskellen mellem model 55 og model 590 [?]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#14
590 er en senere model

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#15
Ja,men er den gamle bedre?
Og er det samme størrelse lås?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#16
Jeg synes, at Tikka generelt er blevet mere og mere skrabet og bygget med billigere og billigere løsninger, i takt med de har udviklet nye modeller. På trods af det, laver de stadig gode rifler....

For en god ordens skyld må jeg nok lige nævne, at jeg er lidt mere til "klassiske" løsninger.... dvs. geværer skal ikke dænges til med plastic dingenoter. (Med mindre det er en stainless med kunststofskæfte, hvor det hele passer sammen - og formålet er at der ikke skal være træ, som skal vedligeholdes, og vægten betyder meget - f.eks. på grund af riflen skal bruges til bjergjagt i fugtige egne...). En bruneret riffel med pænt netskåret træskæfte, hvor lås, pibe og aftrækkersystem er lavet af bruneret metal - så virker det altså lidt discount-agtigt, når man sætter plastic studser bagpå låsen, plasticmagasiner m.v. på for at spare den sidste 100,- kr-seddel i produktionsomkostninger.... Men som sagt... det er nok bare mig... :-I

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#17
@Ran

Det er da osse meget praktisk med sådan en Survival Tikka med træskæfte. Så mangler den bare en flintelås, så man kan tænde bål, hvis man kommer i nød.
Jeg foretrækker rifler der er lavet uden et brændestykke som skæfte..[}Smile][Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Ja, sådan er vi jo så forskellige. Jeg er helt klar over de funktionelle fordele ved kunstof. Men om det er kønt er nu en smagssag... For mig gør det ikke noget om et våbent er smukt og signalerer at der ligger noget solidt håndværk bag i stedet for et industrielt formstøbt plasticskæfte.

Om det så er en ældre Tikka, en Steyer eller en Schultz og Larsen er egentlig ligegyldigt.

Det skal ikke forstås sådan at alle survivor rifler med indbygget pindebrænde er pæne... men hvis en flot designet skyder også er lavet efter klassiske traditioner og af udsøgte materialer, så er det bare et smukkere våben.

Det med våben, hvor der på klassisk udseende våben er snydt om et par detaljer for at gøre det nemmere - er sgu lidt ligesom at købe en spritny bil, og sætte det gamle plysindtræk på sæderne... det passer ligeså dårligt. Der skal efter min smag være en gennemført sammenhæng.

JEg dømmer sådan set ikke plasticrifler ude... jeg synes bare ikke tingene skal blandes sammen. Jeg synes f.eks også at en stainless pibe med nøddetræskæfte ser uelegant ud... så er det bedre med et kunststofskæfte eller måske et krydsfinerskæfte i futristisk design...Men smag og behag er heldigvis forskellig... :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)