Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Må man bruge WD40
#1
Jeg bruger ind imellem WD40 til at rense med.
ER det ok?
AllanC
Så længe der er bly i luften - så længe er der chancer! Livet er for kort til upræcise rifler - R93 will do!! ;o))
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by AllanC

Jeg bruger ind imellem WD40 til at rense med.
ER det ok?



Ja, det kan du ikke straffes for.

Jeg tror du skal uddybe emnet lidt mere......

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
bare du ikke bruger den som en beskyttende oliefilm, da olien fordamper alt for hurtigt.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#4
ja bare husk at tørre det af, og giv rigtig olie efterfølgende ...

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#5
For flere år siden, var jeg ansat i en Jagt og fiskeri forretning, der fortalte sælgeren af ovennævnte produkt at det ikke var godt at bruge olien i piben, idet der var teflon i,som kunne brænde sig fast i piben.
Ved ikke om det har noget på sig, har ikke selv turdet bruge den af samme grund[?]

Per T Nielsen

Ruger # 1
one shot - one kill
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#6
..for what it is worth..[Wink]

Vi havde en sælger på skolen for at demonstrere sine produkter (TEC 7)..
Han bad om et lille elværktøj og en stor spand vand.

Jeg fandt en lille "cutter" som han sprayede helt ind i GT 7 (FUGT/VAND afvisende)

Herefter sluttede han cutterèn til elnettet - og smed den ned i spanden med vand ![:0]
Herefter lå cutteren under 20cm vand og snurrede lystigt videre, medens alle mine elever (mig selv incl) stod med underkæben hvilende på kanten af spanden, iagttagende den lille cutter snurrende rundt i bunden af spanden...[:p]
Den har klart sin berettigelse på mine bildøre, DeWalt, Hilti og Markita værktøj......men på min riffel..( [?] )

Ydmygst...DIB

Ps. Sprayèn har intet med 7 generation af Gammeltofter at gøre !

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#7
WD 40 er fint for stål eller metal våben deler...men ikke godt på træskæft...be careful around wood....
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#8
Min efterhånden mange skud gamle Baikal har aldrig set skyggen af andre rense/plejemidler end WD40.............og den rammer stadig langt bedre end jeg.....og ja jeg kan stadig plukke en 28-30 stykker på jagtbanen.

Med venlig hilsen
Charlie-Bravo-Alpha
[Image: Asgrdlogo.gif]
Med venlig hilsen
Charlie-Bravo-Alpha


Svar
#9
Tjaa...

Jeg bruger stadig WD40, og en "fætter" vi havde med på vores gletcher-ture DP-etellerandet? fra et tysk kemi-foretagende.

Dertil lidt Breakfree CLP ...

Jeg bruger ikke WD40 som andet end overflade-rense/beskyttelse

Min erfaring er at WD40 fungerer fint som korrosionsbeskyttelse, men at virkningen ikke holder ret længe...
Breakfree CLP er ikke meget værd som korrosionsbeskyttelse, men er suverænt til at holde krudtslam fra at sætte sig fast på f.eks revolvercylindre og lignende.

Det før omtalte tyske DP-et eller andet er det bedste korrosionsbeskyttelse i "olie-sprayform" jeg har prøvet..

Det kunne vi spraye på skærene på vores isbor, efter endt brug, og efter 2 måneder på gletcheren var der stadig ikke rust på dem....[:0]

(forår og sommer på en tempereret gletcher er nok de mest miserable vejrforhld man kan forestille sig... konstant 95+ procent luftfugtighed og regnvejr og 0 - 3 grader + ... [xx(]og så blæser det HVER dag)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Det er derfor jeg kun bevæger mig ud på en gletcher når jeg virkelig mangler is til en whisky.

...og kun når der er et komfortabelt transportmiddel i umiddelbar nærhed. På den måde mener jeg, at jeg bedst beskytter mine rifler mod rust.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Tjaa...

Jeg bruger stadig WD40, og en "fætter" vi havde med på vores gletcher-ture DP-etellerandet? fra et tysk kemi-foretagende.

Dertil lidt Breakfree CLP ...

Jeg bruger ikke WD40 som andet end overflade-rense/beskyttelse

Min erfaring er at WD40 fungerer fint som korrosionsbeskyttelse, men at virkningen ikke holder ret længe...
Breakfree CLP er ikke meget værd som korrosionsbeskyttelse, men er suverænt til at holde krudtslam fra at sætte sig fast på f.eks revolvercylindre og lignende.

Det før omtalte tyske DP-et eller andet er det bedste korrosionsbeskyttelse i "olie-sprayform" jeg har prøvet..

Det kunne vi spraye på skærene på vores isbor, efter endt brug, og efter 2 måneder på gletcheren var der stadig ikke rust på dem....[:0]

(forår og sommer på en tempereret gletcher er nok de mest miserable vejrforhld man kan forestille sig... konstant 95+ procent luftfugtighed og regnvejr og 0 - 3 grader + ... [xx(]og så blæser det HVER dag)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...



Hej Dravis

Hvordan bruger du Break Free?

Step-by-step...
Er der nogen forbehandling... efterbehandling?
Bruger du det i riffelpiben eller til at rense uden på riflen?
Giver det "olieskud" eller lign...

Har to flasker stående - men har bare ikke lige fået brugt det - for det har været nemmere at "gøre som jeg plejer"....

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
Hej "Ran"

Jeg renser piber med Gold Medallion og "Shooters Choice" (Lidt ligesom "Hoppes no. 9" og lignende)
Når piben er ren.. (Dvs filtpropper/klude kommer helt hvide ud) så smører jeg med WD40 i mine rifler og med breakfree i pistoler/revolvere.

Når jeg skriver "smører" menere jeg at jeg trækker en filtprop gennem piben med et par dråber Breakfree/WD40

Inden jeg skal skyde trækker jeg piben så tør som jeg kan med klude og filtpropper (kun med riflerne, det gider jeg ikke med pistolerne..) Kammeret i riflen får en klud med lidt lugtfrit petroleum og tørres helt med klude på en kammerbørste.

I min 6,5x55 ved jeg at det første skud sidder indenfor 2 cm fra "tør/allerede afskudt" så noget reelt "olieskud" får jeg ikke med den. Det samme gælder min .376Steyr.. med min foretrukne ammo ser det ud til at det første skud efter rensning og "tørtrækning" holder sig indenfor "normal-spredningen"

Pistoler (og især revolveren der skyder med bly) bliver renset med diverse solventer og derefter får den et tyndt lag Breakfree, det gør det meget lettere at rengøre efter skydning.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
@Dravis
Der er bundfald i mine breakfree... jeg formoder det skal rystes før brug?
Er det slibemiddel af en eller anden slags??

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#14
Hej "ran"

Jo, Breakfree skal rystes grundigt før påsmøring...

"Bundfaldet" er teflon-"fnuller" og er det der får Breakfree til at smøre "Xtragodt"[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
OK... var lidt bekymret for det der... så jeg har ikke brugt det.

Skal jeg opsummere vil det dermed sige, at breakfree ikke er til erstatning for smøremidlerne - men mere til forebyggelse - dvs. gør det mere svært for skidt at sætte sig...

(Ja - undskyld - men jeg har altså ikke helt set fidusen endnu... mangler en til bundsgående instruktion i brugen af midlet i forhold til den normale våbenpleje... :-))

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#16
Jeg er hverken kemiker eller noget geni inden for den videnskab. Men hvor jeg handlede våben fik jeg af vide, at låsen skal have en tyndt lag "god" våbenfedt, ligesom andre bevægelige metal mod metaldele. resten får Breakfree, men selvfølgelig kun en tynd film. Det renser ikke piben, men beskytter den mod rust, og tager vel det værste skidt med ud. Jeg kører altid et par propper vædet i breakfree gennem løbet inden jeg sætter den i skabet, og kører tøre propper igennem indtil jeg kan se at der ikke kommer olie på dem mere inden jeg tager riflen i brug igen. Nogle mener så, at når man skal bruge geværet efter en tid i skabet, så er det en god ide med lidt breakfree på de første propper, for at opløse det af olien som er blevet lidt fed, og derefter rene propper til de er tørre og fine.

Skal du bruge Breakfree med rensende effekt, skal du bruge den der hedder Breakfree CLP. Til grundig rensning af piben solgte de mig Hoppes Elite Bore Gel, men det er altså kun noget der skal bruges når det er virkeligt nødvendigt, så vidt jeg er informeret.

Men et tyk lag olie er noget hø uanset hvad du bruger. Hvis du er på jagt hvor der er sandet jord og det blæser, så finder du ud af hvorfor, så husk, kun en tynd film olie når du går på jagt.

Men jeg fornemmer, at der er en del religion i valg af våbenplejemidler, ligesom der er med alt andet der har med våben at gøre.

Var jeg dig, ville jeg gemme det WD40 til din cykelkæde[8D] En flaske Break Free til en hund holder i mange år.

[Image: Buster.jpg] "Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#17
He he,

tak - I er sgu gæve.. men med d et her som alt andet: Nogen vil have moderen og andre datteren...og de helt slemme dem begge to---- men tak for input...men njeg kan ikke finde noget negativt om brugen af WD40 efter de mange år.. og nok brugt i rigelige mængder. Men mange tak for at dele jeres ideer og tanker..... ;-)

AllanC
Så længe der er bly i luften - så længe er der chancer! Livet er for kort til upræcise rifler - R93 will do!! ;o))
AllanC
Så længe der er bly i luften - så længe er der chancer! Livet er for kort til upræcise rifler - R93 will do!! ;o))
Svar
#18
WD40 (Water Displacer 40) har ingen smørende egenskaber (friktionsnedsættende). WD40 har rensende egenskaber, d.v.s. den fjerner fedt om olie.
I virkeligheden er WD40 "bare" en meget dyr petrolium - hydrogenbehandlet (tungt) råolie (Naphtha).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#19
Jeg er ikke helt enig med dig ID, der må være noget "tungt-fordampende" fedt/olie opløst i WD40, for det efterlader en meget tynd fedtet hinde på det du sprayer det på. Denne "hinde" holder dog ikke ret længe- og om den er friktionsnedsættende ved jeg ikke.

Det kan dog ikke sammenlignes med det tyske DP-stads jeg omtalte, som efterlod en meget fin tynd hinde af olie, som blev siddende, hvilket ikke er tilfældet med WD40. Denne "hinde" var helt sikkert smørende, nærmest som en slags fint fedt.

Skal man have VIRKELIG friktions-nedsættelse er der ikke noget der slår "SuperLube" teflon-fedt[8D]
Det bruger jeg på alle låsedele, jeg sprayer det på megettyndt og tørrer det af med en klud... DET virker.... men det giver ikke meget korrosionsbeskyttelse..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#20
Der er en lille smule let smørrende mineralsk olie i men det er formodemtlig mere opløsende end det er smørrende - det kan godt være at det efterlader en hinde....det gør petrolium og for den sags skyld Acetone også.
Det er ikke muligt at få et fuldstændigt overblik over hvad WD40 indeholder, men lidt kan man dog få at vide.

50%: Stoddard solvent (i.e., mineral spirits -- primarily hexane, somewhat similar to kerosene)
25%: Liquefied petroleum gas (presumably as a propellant; carbon dioxide is now used instead to reduce WD-40's considerable flammability)
15+%: Mineral oil (light lubricating oil)
10-%: Inert ingredients


Hexan er et opløsningsmiddel (noget hydrocarbon-agtigt) og så bruges det i termometre i stedet for Kviksølv (lavt kogepunkt). Kerosene er bare et andet ord for Petrolium.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)