Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffeljagt på vandet
#1
Er der nogen herinde, der har erfaring med riffeljagt på vandet?
...og som (hvis det er tilfældet) vil fortælle lidt om de erfaringer I har opnået?

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Hej!
Min erfaring er begrænset, men jeg kan dog oplyse at skud fra en kano til en svømmende bæver, kræver helt blankt vand og en rolig hånd for at lykkes, ellers bliver det en forbier[:I]

Dit spørgsmål er i øvrigt formuleret meget åbent. Tænker du på skud fra båd eller til vildt, som svømmer - eller både og?

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Citat:quote:


Dit spørgsmål er i øvrigt formuleret meget åbent. Tænker du på skud fra båd eller til vildt, som svømmer - eller både og?



Jeg tænkte meget bredt, da jeg spurgte... alle erfaringer har interesse, lige fra evt. forsøg/erfaringer med/viden om rikochettering på vand til jagt med riffel jvf. en tidligere tråd omkring småkalibrede riffelkuglers nedslagsenergi ved skud til flyvende gæs.....
....vore behårede byttedyr må jo ikke skydes på søterritoriet, så det kan jo kun være fuglejagt....i hvert fald i Danmark....og så evt. regulering af f.eks. skarv....

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Hej..

Jeg har skudt sæl og div. fugle m. riffel på Grønland (.22 LR og .223 rem.). Den vigtigste erfaring jeg gjorde, var at det var tissesvært at ramme noget som helst ud over 50 m. og så krævede det en større båd, som ikke gyngede nævneværdigt. Rikochettering er næsten en garanti med mindre du anvender "explosive" kugler, som fuldstændig fragmenterer v. anslag. Problemet er jo, at vinklen er så lav at vands overflade næsten virker som enhver anden hård overflade.

Sluttelig vil jeg lige nævne, at jeg fik ENORM respekt for de grønlandske fangere, som med åbne sigtemidler havde 4 ud 5 træf fra en lille motorbåd med en riffel, hvor piben er suret til skæftet med rusten ståltråd [Big Grin]

Mvh

Power

[Image: anim-ChicagoPD.gif]
Svar
#5
Citat:quote:

Rikochettering er næsten en garanti med mindre du anvender "explosive" kugler, som fuldstændig fragmenterer v. anslag. Problemet er jo, at vinklen er så lav at vands overflade næsten virker som enhver anden hård overflade.



Ja, det tænkte jeg egentlig også, men så alligevel ikke.....en næsten rund blykugle fra en salonriffel med f.eks. 300 m/s i hastighed der rammer vandet..... Kuglen er ikke ret tung (vel omkring 2 gram) og hastigheden ikke ret høj...dvs. lav energiniveau (i hvert fald i forhold til 222/223rem). Idet kuglen rammer overfladen må den jo nødvendigvis afgive noget af sin energi - både idet den jo må flytte en vis mængde vand, når den rammer overfladen og derved bremses, men også ved at ændre retning må den nødvendigvis tabe noget energi.....spørgsmålet er blot hvor meget?
Og hvis nu der er bare bitte små krabbede bølger på overfladen, så er sandsynligheden for at kuglen rikochetterer vel mindre, idet vandspejlet på træfpunktet jo ikke længere er vandret.....?
Hvad mener eksperterne??[Smile] ...gerne rent teoretisk, hvis ikke der findes eksperimentelle erfaringer med dette...

Og jo - 4 ud af 5 med en gammel riffel fra en gyngende båd.....gad vide om ikke man skulle indføre et "sælmærke for riffelskytter"?[Smile]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Aiii....

Lige et emne for en "garvet" Skarv-regulator (med riffel!)

Jeg har skudt MANGE skarver med riffel, men dog kun fra kysten og fortrinsvis direkte på bundgarnspælene.

Min erfaring er at den mest effektive kaliber var 22-250 med 40 grains Vmax. Denne kaliber samt .222 gav ikke anledning til store problemer med riccochetter/opspringere på vandet, men vi valgte alligvel altid at have frit skudfelt ud over vandet så langt øje og kikkert rakte, samt i en vinkel på ca. 30-45 grader til siderne.

Med 6.5x55 kunne man "nå" skarverne lidt længere ude, men med "almindelige" jagt-projektiler var det en ren "slå-smut-fest" jeg har flere gange observeret projektilet fortsætte MEGET LANGT ud over vandet, måske en kilometer eller mere i lange elegante "smut"...
Lapuas Scenar 7 grams var lidt bedre, og gik ret hurtigt død, men stadig med et eller to fine "smut"

Vi skød som regel fra skrænterne og ned mod vandoverfladen, så vinklerne har været fra 1:25 og til 1:75 (ca 5-6 m i højden og skudafstande fra 50 til 250 m) altså ret flade vinkler.
Ved skud fra en båd vil disse vinkler bliver meget fladere.

En af min venner har prøvet fra en kajak, stabiliseret med en lille "udrigger", dog uden at få mange skudchancer, efter hans udsagn er det "ret svært" både at få "ro på riflen" og "frit skudfelt"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)