Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erstatning for svingmontage
#1
Hej Venner

Jeg vil gerne have muighed for at bruge 2 forskellige kikkerter på min Sabatti Rover 870 DL 308win.

Jeg er klar over, at EAW svingmontager koster en halv bondegård, og har derfor slået en streg over det. Men sidder så her og surfer lidt rundt efter alternativer.

Kan jeg eksempelvis bruge Leupolds QRW/PRW eller QR ringe. Som jeg forstår det, er de designet til at man snildt kan tage sin kikkert af og på efter behov, vel at bemærke uden af skulle skyde sin kikkert ind igen. Har jeg forstået dette korrekt?

Så går spørgsmålet så på, om jeg overhoved kan få en af de Leupold baser til min riffel. Så vidt jeg kan se, er det kun til Winchester, Remington, og Browning de laves. Kan jeg umiddelbart montere f.eks. QRW, eller PRW ringene på mine eksisterende baser (tror nok det er noget EAW standard stål halløj.

Skal måske lige tilføje at den ene kikkert har 1" rør, og den anden er 30 mm.

Eller er der andre brugbare løsninger som er til at betale for normale mennesker, og som rent faktisk holder hvad de lover?

Tak for input!

[Image: Buster.jpg] "Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#2
Leupold PRW er til fast montage.
Du kan montere alm. Weaver baser + QRW ringe.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#3
Og det fungerer i praksis lige så godt som f.eks EAW´s svingmontage? Tænker på om der skal skydes ind igen når kikkerten har været af og på?

[Image: Buster.jpg] "Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#4
Du behøver ikke kontrolskud ved brug af QRW.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#5
Hej Vilsgaard . Hvis du tager weaver baser , så sørg for at de er i stål (grand slam) så kører det problemløst [Wink] . Hilsen A-bolt
Svar
#6
Hej mp

Kan det nu virkelig passe ?
Har ikke selv erfaringer med det endnu.
Har monteret railskinne og warner QR montage på 700 Police'en, prøvede det sidste år et par gange.
Der skulle nu lige et skud til inden den skød samme sted.

Hilsen Steen
Svar
#7
Er det så sandt som ammen i kirken[?]
Jeg ville gerne have et drivjagtssæt - og ville egentlig så købe en riffel + kikkert (1 sæt) men det er jo en billigere løsning med blot at købe en ekstra QRW + kikkert - men passer det nu, at der ikke skal kontrolskydes[?]!!!!!!
Jeg har nemlig en Kongsberg med QRW montage hvori min S&B sidder.
Jeg er hysterisk med, at der ikke skal være afvigelser.... (har aldrig haft taget QRW af ud fra samme årsag..)

Citat:quote:

Originally posted by mp

Du beh�ver ikke kontrolskud ved brug af QRW.

Mvh.

mp

De dumme er s� sikre i deres sag, og de kloge s� fulde af tvivl
Hvis I nu lige l�ser hvad jeg skriver, s� er det noget jeg har h�rt - period



"Livet er for kort til upr�cise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#8
Hvis det passer at der skal skydes eet skud før den sidder hvor den skal, ja så kan man jo ikke lige skifte kikkert dagen før jagten, med mindre man kører forbi skydebanen. Det er jo ikke voldsomt smart lige at give den det skud inden man f.eks bevæger sig ud på pürshen, for at være sikker på at man rammer den buk man lige har skræmt væk med skuddet :o)

Hører gerne flere erfaringer med noget som dur, men EAW´s svingmontage er udelukket pga. den høje pris, og så har de rygte for at lave fæle mærker i ens kikkert?!

Grunden til at jeg gerne vil kunne skifte er, at den ene kikkert er med 6 x fast forstørrelse, og den anden med variabel forstørrelse. Syntes det kunne være dejligt at have valgmuligheden mellem de 2 optikker. Tasco Titan 3-9x42 (30 mm. rør), og Zeiss ZM Diatal 6x42 MC.

[Image: Buster.jpg] "Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#9
Jeg har brugt Leupold QRW i snart ti år. Jeg vil selvfølgelig helst lave en kontrolskydning når jeg har haft af- og påmonteret, men det er ikke altid muligt. Og heller ikke nødvendigt med mindre man skal bruge den til prikskydning på fantasi-afstande.

Der er min erfaring, at der altid er et par klik at rette når man er på skydebanen med grejet, men det kan jo skyldes mange ting. Det var det samme da jeg havde EAW ( Sauer) montage.

Når jeg monterer en kikkert i en QRW første gang, så sørger jeg for, at begge ring-underhalvdele skubbes helt frem mod forreste kant af de tilsvarende udfræsninger i basen (railen). Derefter lægger jeg kikkerten i og fastgør den med overdelen af ringene. Jeg krydsspænder skruerne med momentnøgle, så alle skruer er spændt lige hårdt når jeg er færdig.

Når jeg har haft kikkerten afmonteret, og sætter den på igen, skubber jeg den på samme måde helt frem før jeg spænder vingerne. Så kan rekylen ikke skubbe den yderligere fremad, og jeg oplever ingen forskel mellem første skud og de efterfølgende.

Det sidste stykke vildt jeg nedlagde før jeg rejste fra Grønland, var en snehare som sad 96 meter væk. Jeg vidste at riflen skød 4 cm højt på den afstand, så jeg holdt på halsen, og fik ligeså fint knappet baghovedet af haren. Det er da i min bog en fin anbefaling af systemet.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Hej . Det skal ikke lige have et skud for at sidde sig , hvis de er monteret korrekt . Spænd montagen på baserne , og spænd så først skruerne i ringene på kikkerten fast derefter !.

Jeg tager altid kikkerterne af mine rifler, for at de kan være i våbenskabet og har overhovedet ingen problemer med afvigelser . Hilsen A-bolt
Svar
#11
Lig en kommentar.

Uanset om det er EAW kvælerhalsbånd, Leupols QRW, PRW eller QR, så er ingen montage beder end den omhyggelighed som brugeren er i besiddelse af.

Hvis man rengør omhyggeligt, anvender samme procedure hver gang og spænder med moment så er det absolut muligt at bytte kikkert uden sætningsskud og justering.

Et punkt som måske er lidt overset er betydningen af lapning af ringene. Selvom man er omhyggelig ved monteringen, så nytter det ikke hvis kikkert ringene ikke ligge på linie. Så kommer ringskruerne op at slås med montageskurerne og det er ikke sikkert at den samme vinder hver gang. kikkerten er simpelt hen i spænd.

Så vejen til bedre præcision og at man kan stole på sin montage er at fjerne så mange ubekendt som muligt.

Lap ringene, gør rent, spænd ens og i samme rækkefølge med moment. Så er du ved at være i mål.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Jeg har godtnok set det der med lapning før M@x. Hvordan foregår det mere konkret ? Er det noget jeg som amatør kan finde ud af, eller skal jeg have en værktøjssmadrer våbensmed til det ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Nøj hvor er I hurtige.. Altså min opfattelse er nu, at jeg roligt kan købe Weaver (stål) baser, og så montere Leupolds QRW på begge mine kikkerter, hvis ellers de bliver monteret korrekt. Jeg har nu tænkt mig, at lade en som har mere forstand på den slags end jeg foretage selve monteringen. Jeg kan forstå, at det absolut bedst kan betale sig at købe baser og montager på nettet. Er der nogle her som har styr på nøjagtig hvad jeg skal købe?

Lige et tillægsspørgsmål.. De baser LasseScout beskriver, hvor man skubber kikkerten frem i hak, kan man også gøre det på de weaver stål baser, eller er det nogle specielle nogle?

Jeg vil i sagens natur gerne montere så lavt som muligt, dog skal der være plads til optikkens beskyttelseshætter, eller evt. en Butler Creek. Som skrevet tidligere er riflen en Sabatti Rover 870 DL 308Win. Kikkerterne er en Tasco Titan 3-9x42 (30 mm. rør), og en Zeiss ZM Diatal 6x42 MC (26 mm. rør). Syntes at det vil være en kende for tarveligt, at gå til en våben/jagtforretning og få råd og vejledning, og bagefter købe det hele på nettet..!

[Image: Buster.jpg] "Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg har godtnok set det der med lapning før M@x. Hvordan foregår det mere konkret ? Er det noget jeg som amatør kan finde ud af, eller skal jeg have en værktøjssmadrer våbensmed til det ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.



Det er pære simpelt. jeg købte et sæt hos midway. Der er både instruktionsvejledning og alt det der skal bruge med.
Og jeg kunne finde ud af det[Wink] uden hjælp.

Først sætter man ringene på med "justeringspindene" i så ser man om der er galt og hvor meget. De eneste tilfælle jeg har haft der ikke behøvede lapping var kombinationen af rails og Mark4 eller Badger montager.

Jeg tror det væsentligst i disse combnationer var railen. Har så ikke prøvet med andet på rails så jeg ved det ikke.

Men selv de bedste matchede ringe kan ikke være lined op/centreret hvis baserne sidder bare det mindste skævt.

Derfor er jeg til rails. Nu kan alle mine kikkerter bruges på alle rifler hele tiden.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#15
Citat:quote:

Lige et tillægsspørgsmål.. De baser LasseScout beskriver, hvor man skubber kikkerten frem i hak, kan man også gøre det på de weaver stål baser, eller er det nogle specielle nogle?

Alle weaver baser har en tværgående udfræsning som virker som rekylstop for ringene, og dermed for kikkerten. I " gamle dage" var denne udfræsning halvrund, og dermed passede den tværbolt som spænder ringen fast på basen som rekylstop.

Nu om dage har udfræsningen et firkantet tværsnit, og ringene har en tilsvarende firkantet indsats som passer nogenlunde nedi.

Det er dette " nogenlunde" som giver plads til ulykker. Hvis rekylstoppet på ringene ikke presses frem, skal kikkert og ringe glide det stykke frem under rekylen fra de første skud, og det giver træfpunktsændringer indtil tingene ikke kan glide længere.

Men som M@x skriver, er det ikke det eneste problem man kan opleve, så der er god grund til at få en habil håndværker til at udføre arbejdet. Det sparer mange ærgrelser senere.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Nøj hvor er I hurtige.. Altså min opfattelse er nu, at jeg roligt kan købe Weaver (stål) baser, og så montere Leupolds QRW på begge mine kikkerter, hvis ellers de bliver monteret korrekt. Jeg har nu tænkt mig, at lade en som har mere forstand på den slags end jeg foretage selve monteringen. Jeg kan forstå, at det absolut bedst kan betale sig at købe baser og montager på nettet. Er der nogle her som har styr på nøjagtig hvad jeg skal købe?

Lige et tillægsspørgsmål.. De baser LasseScout beskriver, hvor man skubber kikkerten frem i hak, kan man også gøre det på de weaver stål baser, eller er det nogle specielle nogle?

Jeg vil i sagens natur gerne montere så lavt som muligt, dog skal der være plads til optikkens beskyttelseshætter, eller evt. en Butler Creek. Som skrevet tidligere er riflen en Sabatti Rover 870 DL 308Win. Kikkerterne er en Tasco Titan 3-9x42 (30 mm. rør), og en Zeiss ZM Diatal 6x42 MC (26 mm. rør). Syntes at det vil være en kende for tarveligt, at gå til en våben/jagtforretning og få råd og vejledning, og bagefter købe det hele på nettet..!

[Image: Buster.jpg] "Man er først en rigtig mand når man er Morfar"



Du kan købe baser, ringe og montager hos Guns and powder.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg har godtnok set det der med lapning før M@x. Hvordan foregår det mere konkret ? Er det noget jeg som amatør kan finde ud af, eller skal jeg have en værktøjssmadrer våbensmed til det ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.



Jeg vil gerne på et tidspunkt lave en fotosession der viser hvordan jeg gør det. Og det er bestemt noget dine tynde dyrlæge fingre kan udføre. Endda uden gummihandsker.[Wink][Big Grin]

@308Komp
Hvis det er dette sæt du har købt:
http://www.midwaydanmark.com/apps/eprodu...mID=599514

Så er det i mine trætte værktøjsmager øjne værdiløst og spild af penge.
Bavares, det kan da bruges til at grov-oprette/kontrollere ringenes rethed.
Men du kan ikke på øjemål se godt nok om spidserne er PRÆCIS over for hinanden. Jeg vil æde min gamle hat på at når dit blik opfatter spidserne som værende ud for hinanden og vi så efterfølgende kontrollerer det med et indikator-ur, så vil der være en afvigelse på adskillige hundrededele af en millimeter.
Derfor er det spild af tid at tjekke det først. Det er meget nemmere bare at gå igang og lappe ringene og så få boringerne på linie i første hug.
Men du har da 100% ret i at en hel rail er absolut at foretrække frem for 2 korte baser der peger i øst og vest.
Det betyder så samtidig at lapning bliver endnu mere nødvendigt når man bruger 2 korte baser i stedet for en rail.

Jeg vender tilbage når jeg næste gang lapper et sæt ringe.

Update!! Så har Larry og jeg[:I] lavet en video om hvordan man lapper kikkertringe:
http://www.midwaydanmark.com/apps/eprodu...mID=599514


--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#18
Altså indtil du lagde linket til den Larry video ud, anede jeg ikke hvad hulen du mente med lapning. Det er jo så endnu en god grund til, at jeg ikke skal lave det selv. Jeg går stærkt ud fra, at en bøssemager "lapper" hvis han laver monteringen for en?!

[Image: Buster.jpg] "Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#19
Det tror jeg man skal anmode om at få gjort. Det er vist ikke standard procedure.

...men bevægelsen i armen ser velkendt ud, så hvis man har værktøjet skulle det da være til at overkomme [Big Grin]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#20
Har på ingen måde værktøj til den slags. Har ikke momentnøgle, ej heller lappeslibedims :o) Men hører da gerne fra en på sjælland der har værktøjet og lysten til at hjælpe med det lille projekt. Det bliver først aktuelt i april.!

Faktisk skal Max bare flytte til Nordsjælland, og manipuleres lidt med, så er problemet løst :o)

Ha ha Lasse.. Så synger du måske "Feelings" imens?

[Image: Buster.jpg] "Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)