Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
polygonpibe
#1
Jeg mindes svagt en artikel vedrørende polygon riffelløb. De blev beskrevet i vendinger som: Mere præcis,billigere at fremstille,længere levetid osv. Så vidt jeg husker, var der ingen ulemper.
Hvad er der sket på området siden da? Er det gået i sin mor igen eller hvà?

knerik
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#2
Tja...Riffelproducenterne vil mindske deres salg af nye piber!

Hvorfor mon du ikke ser det rundt omkring...Der er kun salg af en sådan en gang. Den brænder ikke sammen, som almindelige piber. Heckler og Koch har tidligere lavet forsøg, og fastsat følgende. En alm. pibe med skårne riffelgange har en levetid på maks 18-20 sekunder (sammenlagt forbrændingstid) En pibe der er koldhamret har en kortere levetid på omkring 15-18 sekunder. Og til sidst er der polygonpiber...Omkring et minut er dens levetid, så der skulle være masser af tid til pjank og test. Det er nu ellers en tussegammel opfindelse, men ikke særligt udbredt. Husquarna brugte den type rifling til de svenske 1867 rolling blocks i kaliber 50, og jeg er selv indehaver af et styks. I dag fås den så vidt jeg ved, kun til H&K´s superpræcisionsriffel og til pistolpiber.

G.D.
Great Dane

Svar
#3
forsvaret bruger disse piber er deres lmg letmaskingevær mg3 specielt i kampvogne. geværene laves desuden af rheinmetall.

kenny hald
EAGLE1
Svar
#4
Og polygonriflede piber fås fra Lothar Walther

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Øh er der et eller andet jeg har misforstået?.........polygon-piber er da enormt upræcise, det er da derfor de ikke er mere udbredt end de er!


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#6
ID...Hvad bygger du den påstand på?

Mon ikke H&K bliver lidt Bla***fornærmede af det, når de nu i årevis har solgt netop deres supersniperriffel til alt for mange penge, og netop påmonteret en polygonpibe

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

[Image: steenbarbie2.jpg]
Great Dane

Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

ID...Hvad bygger du den påstand på?

Ikke på noget som helst! Det syntes jeg bare at ha' hørt et eller andet sted............og så det undre mig lidt at de skulle være så gode når SOTA-rifler ikke har dem (HK hører i min terminologi ikke til SOTA-rifler...sorry).


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#8
Definer lige SOTA...Som jeg forstår det er der lidt flydende grænser for denne betegnelse, og desuden er det vel komplet ligegyldigt i denne sammenhæng?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

[Image: steenbarbie2.jpg]
Great Dane

Svar
#9
State Of The Art - det er vel ikke komplet ligegyldigt, hvis folk gør sig umage for at lave uforlignelige rifler og så ikke konstruerer dem på den bedst tænkelige måde


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#10
Igen...Den betegnelse er lidt flydende taget i betragtning af hvad for en vare du kigger på. H&K'eren er måske ikke mere i den klasse, men var engang tæt på det ultimative.

Som jeg forstår det kan betegnelsen idag bruges om grej med det nyeste (mest fancy) elektronik, mekanik og er naturligvis også afhængig af matrialevalg samt design og brugsevner.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

[Image: steenbarbie2.jpg]
Great Dane

Svar
#11
Jeg prøver lige igen [Smile] Når nogen Benchrest skytter, der selv laver deres riffel helt fra bunden (nogen af dem jeg har set, kan økonomi umuligt ha' indflydelse på den endelige løsning og det er dem jeg kalder SOTA-rifler) ikke anvender polygon-piber, kan de da for pokker ikke være så fantastiske!


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#12
Og det har du naturligvis ret i..... men det kunne være sjovt at eksperimentere lidt - også selvom gennemsnitsjægeren ikke har brug for en pibelevetid på 50.000 skud.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#13
Det kommer jo os alle til gode når kompromisløse entusiaster fremstiller det ultimativt bedste, og vel at mærke efterfølgende dokumenterer at de har gjort det.

Når så den teknologi indbygges i serieproducerede rifler til en overkommelig pris, kan vi andre drage fordel af det. Vi dværge kan med andre ord se langt, når vi står på skuldrene af kæmper.

Så frem med dokumentationen hvem der har den: er polygonpiber bedre eller dårligere til at skyde præcist, eller er de bare mere holdbare?

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by ID

Øh er der et eller andet jeg har misforstået?.........polygon-piber er da enormt upræcise, det er da derfor de ikke er mere udbredt end de er!



[Image: jumping.gif]
Hvor ved det fra??
John Whiscombe bruger ikke andet til hans luftrifler end polygonriffel...Sortkrudtskytterne elsker riffelgang med runde bumme
Metford riflingen erstatede vist nok osse whitworth type riffelgang fordi den var bedre...Er H&K G3 ikke osse med polygon riffelgang..??

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Svar
#15
Ikke alle G3 kom med Polygon dem jeg har haft havde det ikke, men min H&K 630 har det og den skyder ikke dårligere end de andre .223 Rem som jeg har.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#16
H&K 770 har det også..

Jeg husker fra min tid som 'pistoleros' at dem der skød med poly-piber havde præcisionsproblemer når det var bly de hældte igennem røret, og som jeg husker det var det grundet manglende tryk som kunne afhjælpes med hårde blykugler..ellers var løsningen kappeklædt, dette kunne jo så bare ikke bruges indendøre [Sad]

Måske er det fra disse skytter at der er opstået rygter om sådanne problemer ?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

[Image: steenbarbie2.jpg]
Great Dane

Svar
#17
næ GD, det er omvendt: polygonen bliver som regel brugt i håndvåben for at optimere præcisionen med blykugler f. eks. Peters Stahl i Paderborn (nu ingen billige kommentarer, eller begynder en ny muhammedkrise).
disse polygonpiber er hamrende præcise, til gengæld er 6 tommeren ikke berømt for sin pålidelige funktion.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#18
Det bli'r mistiskere og mystiskere [:0]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by STROM

næ GD, det er omvendt: polygonen bliver som regel brugt i håndvåben for at optimere præcisionen med blykugler f. eks. Peters Stahl i Paderborn (nu ingen billige kommentarer, eller begynder en ny muhammedkrise).
disse polygonpiber er hamrende præcise, til gengæld er 6 tommeren ikke berømt for sin pålidelige funktion.
mvh

Strom



Og hvad med bløde blypiller kontra hårde når vi taler om oppeppede ladninger...Jeg er helt sikker på at det skaber problemer

Var det en billig kommentar???????

Peter Stahl...ZUUUUK [:p]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

[Image: steenbarbie2.jpg]
Great Dane

Svar
#20
En Glock 17L har en 6 tommers polygon-agtig pibe, med "riffelgange" der nærmest er helt afrundede.

Den kan ikke SPARKES til at skyde præcist med bly... hårde blykugler, hærdede blykugler, Max Borg -special eller fabriks blykugler..[xx(]

Men selv de billigste fuldkappede kan den fint skyde med... og AMA[8D]

Jeg har skudt en del med en H&K P9S, med polygonpibe, og den vær lige så negativt indstillet overfor blykugler...

Polygon og bly... naarj det tror jeg ikke...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)