Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skytte fra røvet 4 våben
#1
http://nyhederne.tv2.dk/article/29134941/?forside

Schönauer

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#2
Tjaa. hvad kan man lære af det?

I realiteten brød han vel selv våbenloven, i samme øjeblik han standsede for "lokkeduen"?

"ingen svinkeærinder tilladt med SKV våben i bilen"?

The bad guys + woman må jo have vidst hvad de gik efter? Eller var det bare tilfældigt at de fik en "jackpot" da de lavede røveriet?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Offeret er medlem på Nordisk Våbenforum og har berettet om overfaldet der. http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=21&t=24954

Kan kun sige, at jeg ville være røget i med begge ben selv. Jeg er også typen der hjælper folk som lader til at have brug for hjælp. Det er ikke forbudt. Våbnene var i bilen under overholdelse af de regler der gælder for det.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Det er jo RIGTIGT godt at "offeret" selv går ind i dabatten og fortæller sin historie så vi andre kan lære af den, hatten af for det!!!

Jeg tror personligt selv jeg kunne være faldet i den fælde[V]

Det eneste "skumle" jeg kan se ved den sag er: Hvis "landevejsrøverne" er gået direkte efter nogen med våben, må de jo have vidst hvad "offerets" destination var, han skriver jo at han var på vej ned på skydebanen!

Den lære jeg vil drage af det, er at jeg hellere vil overtræde færdselslovens påbud om at hjælpe (Medmindre der åbenlyst er tale om en trafikulykke, naturligvis) end risikere at mine våben kommer i hænderne på den slags "scumbags"

Det fremgår jo af vores SKV tilladelser at man kun må transportere sine våben DIREKTE fra den godkendte opbevaring til godkendte skydebaner og tilbage igen, altså.. ingen "svinkeærinder"

Så kommer man jo i den situation at man skal vælge hvilken lovgivning man overtræder....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Jeg har tidligere stillet spørgsmålet i en anden tråd,men fik ikke noget svar. Så nu prøver jeg lige igen- Hvor "Hårdt" må man forsvare sine våben? Hvad nu hvis skytten det nu gik ud over,havde lugtet lunten,og havde haft tid til at få fat i et af våbnene.Måtte han så i sidste ende ha´brugt det mod overfaldsfolkene?? Vi har jo som ejere af våben pligt til at passe på dem (bla med krav til opbevaring),så har man vel også en pligt til,rent fysisk om nødvendigt,at forsvare sine våben. Jeg ved godt at nødretten giver mulighed for straffefrihed i nogle tilfælde. Men det er jo træls at blive dømt for at forsvare sine våben,selvom man måske slipper for straffen,man kan jo i sidste ende miste sine våben alligevel,ikke til banditterne,men til staten.....?? Ikke for at lyde som en Cowboy fra det vilde vesten,men af princip kører jeg ikke med mine håndvåben i bilen,uden at jeg meget nemt kan få fat i dem,og heller ikke uden ammo..... Lad mig lige pointere endnu en gang,det er IKKE for at spille barsk eller nogetsomhelst andet,men jeg agter ikke under nogen omstændigheder at overlader mine våben til kriminelle af nogen art. Der skal nok ikke mange "hold up´s" af skytter til,før end nogle polittikere finder på,at det er farligt for private at ha´våben i hjemmet,og så kan disse overfald bruges som endnu et angreb på vores ret til at besidde våben.[Sad][xx(]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Den urmager som skød en røver, blev dømt for ulovlig våbenbesiddelse, ikke for at have forsvaret sig. Der er på den anden side lige faldet voldsdom over en mand som efter gentagne gange hærværk mod sin bil, anholdt gerningsmanden ved hjælp af en kølle han havde fremstillet til formålet. Så den står 1-1 i min bog, og det betyder nærmest, at man ikke kan vide det i forvejen.

Jeg tror det er bedre at låse pistolen ned i en skuffe under et af bilsæderne, end at trække den og begynde at bruge den hvis man overfaldes. Så skal man lige have bygget sådan en skuffe, men det er da til at klare. I min gamle bil var der en i forvejen.

Det er min fornemmelse, at røverne som i dette tilfælde fik fat på 4 skydevåben, ikke vidste der var skydevåben i bilen. De tog det med der var at få, og er sikkert blevet overraskede over byttet. Hvis de kender dansk våbenlovgivning kaster de tasken med våbnene fra sig i den nærmeste grøft. Prøver de at sælge, risikerer både de selv og køberne mindst et år bag tremmer.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Hvis man blev overfaldet mens man var i bilen og frygtede for sit liv, vil jeg mene der kan være tale om nødværge. Hvis man forlader bilen med et våben og bruger det i nødværge, så vil jeg mene man er noget ringere stillet, da man selv har udført en form for offensiv handling (medbragt våben).

Noget andet er: skal våben ikke opbevares i afdækket bagagerum eller er det bare mig der har misforstået noget? I så fald er det jo lidt svært at få fat i et våben, hvis der opstår en situation.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#8
Her er reglerne:
Citat:quote:

Transport

§ 8. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.

Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder. Skydevåben må ikke transporteres i side- eller skulderhylstre på kroppen.


Læg mærke til, at der står "under konstant tilsyn eller tildækket..." Så i teorien kunne du have pistolen liggende på passagersædet, under konstant tilsyn, og magasinet med patroner i skjortelommen, klar til brug. Men jeg tror den fremgangsmåde giver flere problemer end den løser [xx(]

Forresten: Du må ikke have den i side- eller skulderhylster på kroppen, men der står ikke noget om ankelhylster på benet !!! [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Hvis nu en sådan hændelse sker hvert tredje år, så er der ca. 1000 gange større chance for at blive lottomillionær - måske lidt mindre!
Jeg gør altså ikke noget mere besværligt for mig selv på grund af dette.

Jeg tager hellere derop, hvor ulven kommer, end råbe op om den[Big Grin]
(Det var da egentlig en okay oneliner!)
Svar
#10
Satans sigøjnere (Ja undskyld at jeg antager at det er romaer, men jeg er sikker på det) Jeg får det også dårligt når folk giver dem penge for at sidde med deres harmonika på diverse stationer.
Det er jo ligesom at fodre byduer eller rotter [RAGE]
Det kan ikke være rigtigt at vi her i landet skal blive bange for at hjælpe hinanden pga. sådan nogle usle svindlere!

Jeg føler med offeret, det må havde været en ubehagelig oplevelse! [Sad]

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Leo

..........Hvis nu en sådan hændelse sker hvert tredje år, så er der ca. 1000 gange større chance for at blive lottomillionær - måske lidt mindre!..................


Det regnestykke kunne jeg godt tænke mig at se!



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#12
Hvis der er halvt så mange, der fragter våben, som der spiller lotto og der bliver producerer to lottomillionærer om ugen, så går det op.
Du vil nok sige, at det er der ikke, men jeg tror, at historisk set er det sket så sjældent at det passer alligevel.
Alternativt, hold dig til det sidste: ..... eller lidt mindre!
Svar
#13
Det anede mig, at det var en af den slags "skomager-regnestykker" [Image: 01.gif], men never mind, fakta er at den type forbrydelse bliver hyppigere og hyppigere og derfor bør man, når man transporterer våben, ændre adfærd. Jeg har ikke nogen patentløsning på hvordan man gør - situationen som Agamemnon havnede i, er uforudsigelig og jeg tror at ikke ret meget kunne være gjort anderledes.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#14
jeg ser i virkeligheden ikke noget reelt problem i, at der af og til stjæles/røves skytteforeningsvåben. De " bad guys" som vil anskaffe sig våben, kan uhyggelig nemt og billigt skaffe dem via Balkan og de åbne grænser i EU. Det gør derfor ingen forskel for kriminelles adgang til at bevæbne sig, at dette sker.

Det helt store problem er, at lovgiverne ganske omkostningsfrit kan pålægge skytter og jægere den ene restriktion efter den anden, og dermed vise handlekraft og viljestyrke, uden at miste stemmer.

Så hvis dette sker bare et par gange mere, får vi pålagt at have Skafor blå aflukker i bilen, flere antals- og kaliberbegrænsninger. Forbud mod at have patroner hjemme eller hvad ved jeg af djævelskab.

Det er det der er problemet [xx(].

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
Jamen, det var netop også min pointe - ID.
Man kan tage højde for alt, men for dælen, hvor tilværelsen bliver besværlig så.
Fokucer på det, der er vigtigt (...og for mig, er det at nå op på jagten og komme ud med riflen på nakken)
Svar
#16
Citat:quote:

jeg ser i virkeligheden ikke noget reelt problem i, at der af og til stjæles/røves skytteforeningsvåben. De " bad guys" som vil anskaffe sig våben, kan uhyggelig nemt og billigt skaffe dem via Balkan og de åbne grænser i EU. Det gør derfor ingen forskel for kriminelles adgang til at bevæbne sig, at dette sker.

Det helt store problem er, at lovgiverne ganske omkostningsfrit kan pålægge skytter og jægere den ene restriktion efter den anden, og dermed vise handlekraft og viljestyrke, uden at miste stemmer.

Så hvis dette sker bare et par gange mere, får vi pålagt at have Skafor blå aflukker i bilen, flere antals- og kaliberbegrænsninger. Forbud mod at have patroner hjemme eller hvad ved jeg af djævelskab.

Det er det der er problemet


Det er lige nøjagtig min frygt....!!!!![V]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#17
Tjaa..

Lur mig om forslaget om at ALLE våben skal opbevares i klubben/på skydebanen ikke dukker op igen, hvis det her bliver noget en eller anden politiker prøver at profilere sig på[xx(]

SÅ ved rockerne og indvandrerbanderne jo hvor de nemt kan hente sig "et godt arsenal"[V]

M.h.t "at forsvare sine våben" så er våben jo i bund og grund bare "løsøre ejendom" Der er vist hverken krav om at man skal "forsvare dem" eller tale om nødværge, med mindre man havner i en situation hvor man føler sig truet på liv og lemmer.. måske at et af sine egne våben[xx(][V]

En enkel metode til "forsvar" er jo at adskille sine våben for transport og opbevare en vigtig del af våbnet/ våbnene på et andet sted..
Her kan man så selv tænke over mulighederne..

Stort set alle håndvåben kan ret nemt adskilles på en måde så en mindre og vital del (Bundstykke, pibe, cylinder...) kan anbringes separat fra våbnet.

Den metode benytter jeg selv ved transport af alle våben.
Samme metode anvender jeg ved opbevaring...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)