Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Impala kugler
#1
Har nogen prøvet denne kugle??
De skriver at dyret dør af hydrodynamisk chock, idet kuglen IKKE ekspanderer.
Samt at dyret skulle, mere eller mindre, falde på stedet.
Salgsgejl??
Se nedenfor:

With its clearly defined (and patented) shape it causes radial shock waves. While expanding bullets rapidly loose both shape and velocity after impact, the IMPALA travels with high speed through the animal’s body. Imagine that the speed of sound in water (meat, muscle) is 3 times higher than it is in the air and you understand the hydrodynamic cavitation a striking IMPALA causes. The animal being hit looses lots of blood at both the entrance (usually round and 1,5-2X calibre size) and the exit holes and dies either on the spot or after a short dead run, leaving an easy to follow blood trail. In most cases there is no blood shot meat at all, even with impact velocities in excess of 3300fps!

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#2
Aldrig hørt om den?

Radial shock waves ?? Lad mig lige kigge i mine teori-bøger om tryk-bølger i uhomogene materialer... Nææhh tænk sig der står noget der, Radial (S) or shear waves does not propagate in a liquid...

P or pressure waves radiates spherically in homogeneus materials. In liquids only P-waves propagate.

(dette fænomen er grunden til at man ved med sikkerhed at dele af jordens indre er flydende!)

Påstanden om at dyret skulle dø af "hydrodynamisk shock" er ganske enkelt i direkte modstrid med udsagnet om at der ingen eller næsten ingen blodudtrædninger.

Den køber jeg ikke!

er der et link til dem med disse interessante påstande??

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Link til Impala Bullets:

http://www.impalabullets.co.za/international.htm

Claus the Dane

[IMG] http://www.jagt.net/Weatherby/images/deer.gif [/IMG]
Svar
#4
Nu har jeg så fået kigget lidt på "impala-bullets"

Tænk sig... begge de rapporterede "død i knaldet" tilfælde er ramt i ryggen....[xx(]

Alle projektiler der rammer med hastigheder over 950M/s vil forårsage "trykbølger" i vævet (Radiale kan de aldrig blive, der er noget med fysikkens love her)

At de mange riller i projektilets bæreflade skulle bevirke kraftigere shockbølger tvivler jeg nu meget på. Det er også overvejende sansynligt at projektilet vil "tumle" i større dyr, og dermed lave en del ravage.

At benytte "Hydrodynamiske trykbølger" v. hj af . stort V(nul) og "kantede" lette massive kugler er da teoretisk set en fin ide (og bestemt ikke ny!) Den franske THP 9 mm kugle som politiet testede engang var et eksempel på denne metode.

I teorien er det jo ganske interessant, men disse kugler er forbudt til jagt i DK! De er ikke expanderende, og dermed ikke tilladt.[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Jeg fik for 1 år siden pris på at få drejet den slags kugler hos en automatdrejer, prisen var ca 75øre i kal 30, rillerne var tænkt til at reducere den krævede kraft til at presse kuglen ind i riffelgangen

jbn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)