Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvordan "tappes" et rådyr effektivt for blod?
#1
Jeg er igang med schweiss-træning af min lab og er ved at løbt tør for blod. I efteråret fik jag tappet blod fra et par dyr - men ikke uden en del svineri og med ret beskedent udbytte.

Er der nogen, der kender en effektiv "tappe-metode" (der er jo ikke såååå længe til 16. maj[:p][:p]).

/bundgaard
Svar
#2
Kan du bruge noget fra en gris?
Svar
#3
man må ikke bruge grisse blod. prøv om du kan skaffe okse blod at træne med. 2,5 dl. til et spor på 400m. mår hunden er blevet stabil til at gå sporet, laver du spor med 2 90graders knæk. en 14 dage før du skal op til en schweiss prøve(400m/3t.) giver du hunden 2-3 spor lavet i hjorteblod, da hjorteblod lugter kraftiger, og der bliver brugt hjorteblod til en del prøver.
Svar
#4
Tak for tilbuddet - men jeg vil helst holde ham på dyre-/hjorteblod og har et par dråber i fryseren endnu - så jeg regner med at kunne klare den frem til 16/5.

Mit ærinde er primært at finde metoden til at få mest brugbart blod ud af sommerbukken.

/bundgaard
Svar
#5
Tyngdekraften er jo en god ven, hvis man lader den hjælpe. Hvis du hænger den op i bagløbene og sætter en balje under, så får du nok en del. Generelt mistes der vel en del i forbindelse med skuddet (medlemsskab af Team HS er vel ikke så relevant i bukkejagten [:I]), så en en 60 ml. sprøjte til at suge blodet ud af brysthulen vil vel heller ikke være af vejen. Hvad bruger du til at stabilisere blodet med?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#6
@Uffe

Du har nok ret - no rocket science bare sund fornuft[Wink]

Det blod, jeg har fra efteråret har jeg bare frosset ned i små portioner med lidt indmad-rester. Er det nødvendigt at iblande noget hvis det nedfryses med det samme?

/b
Svar
#7
Mener vi brugte citronsyre for at undgå at blodet koagulerede.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#8
Hvor i landet bor du,jeg kan skaffe det blod og det specielle salt (så blodet ikke koagulerer) du skal bruge hvis du vil bruge okseblod (20kr. pr. liter). Hvis du træner hvergang på okseblod vil hunden tænde meget mere hvis du skal til en prøve, da rådyr/krondyrblod er meget stærkere. Vi bruger kun Okseblod til træningen og rådyr/krondyrblod til lokale prøver. Der skal bruges Rådyr/krondyrblod til anderkendte prøver. Jeg bor mellem Herning og Skjern.

Bine
Svar
#9
Hvor i landet bor du,jeg kan skaffe det blod og det specielle salt (så blodet ikke koagulerer) du skal bruge hvis du vil bruge okseblod (20kr. pr. liter). Hvis du træner hvergang på okseblod vil hunden tænde meget mere hvis du skal til en prøve, da rådyr/krondyrblod er meget stærkere. Vi bruger kun Okseblod til træningen og rådyr/krondyrblod til lokale prøver. Der skal bruges Rådyr/krondyrblod til anderkendte prøver. Jeg bor mellem Herning og Skjern.

Bine

kan godt bruge en par liter okseblod eller 5 vil du kontakte mig på PM.
Svar
#10
Gustav du har PM.

Bine
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)