Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hornady 223R. Berger VLD 75Gr. Barnes TSX 70gr.
#1
Hej Formænd.

Var lige ude i det gode vejr og teste nogle kugler.3 Skud i hver. [Wink]
Og fandt ved den lejlighed ud af at min riffel ikke har den rette stigning til,
Berger Target VLD 75 Grain. [xx(] ellers god kugle med en høj BC.
[IMG][Image: P3130105.jpg]/img]

[IMG][Image: IMG_0003.jpg]/img]
[IMG][Image: IMG_0002.jpg]/img]
[IMG][Image: IMG_0001.jpg]/img]

Hvordan kunne det gå så galt når de anbefaler Twist Rate: 1 in 11"
Bl.... har en Twist Rate på 9,5"

Berger Target Bullets 22 Caliber (224 Diameter) 75 Grain VLD Hollow Point Boat Tail Box of 100

Berger's Target bullets are the perfect answer for those longer shots. The target bullet is available in Boat Tail and Flat Base. Compared to a flat base, the boat tail reduces drag. This allows boat tail bullets to achieve higher ballistic coefficiency so they will be less affected by wind conditions. Plus, boat tail bullets typically shoot flatter than flat base bullets. Target bullets were primarily designed for target shooting but they are also effective on larger varmints. The VLD design incorporates a sharp nose that allows the bullet to penetrate 2" to 3" before it starts to expand. This is not loaded ammunition.

Technical Information

Sectional Density: 0.214
Ballistic Coefficient: 0.423
Recommended Twist Rate: 1 in 11"

[url]http://www.midwaydanmark.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=195026/[url]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#2
Flotte skudbilleder, og fin riffel[8D]

Et forslag, prøv Hornady 60 grains, den har jeg lavet gode resultater med i min 222er også på råvildt..

I didn't come this far to miss!
I didn't come this far to miss!
Svar
#3
Nu har du vel prøvet mere end een ladning til 75 grains? Ellers er det for tidligt at afskrive kuglen...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
[quote]Originally posted by Dr. Strangelove

Nu har du vel prøvet mere end een ladning til 75 grains? Ellers er det for tidligt at afskrive kuglen...

Hej Dr. Strangelove.

Jeg havde ladet fra min. til max med denne kugle.
Resultatet var det samme, kuglerne kæntrede og kom skævt ind i skiven.
Så der er nogle billige Berger kugler til salg..[Wink]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#5
Det må være en taste fejl alt andet af samme længde anbefales 8" eller hurtigere

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
På mine æsker med Berger VLD .224 70 OG 75 grains står der: 1:9" twist or faster...

Kaster man 75 grains VLD ind i twist-beregneren i RSI shooting labs viser den at man skal op på over 3500 fps for at stabilisere i 1:9" stigning..

MEN: Du kan ikke være helt sikker på at det ER stabilitetsproblemer der giver dine ringe skudbilleder, kun hvis du rent faktisk ser at flere af projektilerne er væltet når de rammer skiven kan du være sikker på at det er problemet!!

I min 22-250AI med 1:9" stigning kommer et 75 grains Berger ud med 1050 m/s og skyder 14 - 25 mm grupper på 300 m [:p]
såeeeøøøø... "bønnerne" fejler vist ikke noget[8D]
Hornady A-max 75 skyder dog ligesågodt......

Bergers publicerede BC er dog lidt optimistisk.... 0.400 rent er mere rigtigt (G1 drag function)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by dravis

På mine æsker med Berger VLD .224 70 OG 75 grains står der: 1:9" twist or faster...

Kaster man 75 grains VLD ind i twist-beregneren i RSI shooting labs viser den at man skal op på over 3500 fps for at stabilisere i 1:9" stigning..

MEN: Du kan ikke være helt sikker på at det ER stabilitetsproblemer der giver dine ringe skudbilleder, kun hvis du rent faktisk ser at flere af projektilerne er væltet når de rammer skiven kan du være sikker på at det er problemet!!

I min 22-250AI med 1:9" stigning kommer et 75 grains Berger ud med 1050 m/s og skyder 14 - 25 mm grupper på 300 m [:p]
såeeeøøøø... "bønnerne" fejler vist ikke noget[8D]
Hornady A-max 75 skyder dog ligesågodt......

Bergers publicerede BC er dog lidt optimistisk.... 0.400 rent er mere rigtigt (G1 drag function)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Ifølge "Applied Ballistics for Long Range Shooting" hvor forfatteren har lavet upartiske BC tests (han er dog ansat hos berger nu), er BC erne på de nævnte kugler som følger.:
Berger 75gr. vld: G7=0.217 G1=0.423 (1500=0.385, 2000=0.424, 2500=0.435, 3000=0.449)
Hornady 75gr. A-Max: G7=0.212 G1=0.414 (1500=0.369, 2000=0.413, 2500=0.428, 3000=0.447)

Mvh Loft
Svar
#8
Lyder som en fejl med 1:11. Det er jo længden der er afgørende, men vejledende plejer man at sige at 1:9 kan stabilisere op til ca. 65-70 grains alt efter riffel og hastighed.

Hvad skal du have for Bergerne og hvor mange har du? Jeg har lige bestilt en 1:8 riffel Smile

Christian
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#9
Jeg hopper også lige med på tråden her.

Jeg har en Tikka T3 Tactical 223R med 8" stigning og indtil videre har jeg ladet hornady 68g BTHP Match til baneskydning og Sierra GK 65g til jagt og det skyder den rigtig godt med både på 100m og 200m,men men.... så var jeg for første gang på 300m bane for et par uger siden og jeg syntes den var meget vindfølsom.

Jeg har overvejet at prøve med A-max 75g. Tror i ikke også at den nok skulle kunne tumble sådan en kuglevægt med 8" stigning.?
Svar
#10
hej

jeg har en pibe med 8"stigning og den skyder fint med 75gr a-max

hilsen H.S.Jensen
Svar
#11
Ok...Er den meget vindfølsom på 300m og hvilke hastigheder lader du den til.

Jeg har "kun" 20" pibe.
Svar
#12
Hej Formænd.

Jeg vil ikke sælge dem, men gerne lægge 10stykker i kuverter og sende til dem, som ville være interesseret. [Wink]
Men det bliver først til weekenden, der er nok 80 stk tilbage.
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#13
hej bka

jeg har ikke skydt på over 100 m endnu så jeg ved ikke hvordan den er.. jeg ved hellere ikke hvilke hastigheder jeg har ladet til har ikke målt det endnu..

hilsen H.S.Jensen
Svar
#14
Vi glæder os til at se hvordan din sætter kuglerne.[Wink]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#15
hej fisker

det gør jeg også. jeg har snakket med naboen og han er klar på at lade lidt..

hilsen H.S.Jensen
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by dravis

På mine æsker med Berger VLD .224 70 OG 75 grains står der: 1:9" twist or faster...

Kaster man 75 grains VLD ind i twist-beregneren i RSI shooting labs viser den at man skal op på over 3500 fps for at stabilisere i 1:9" stigning..

MEN: Du kan ikke være helt sikker på at det ER stabilitetsproblemer der giver dine ringe skudbilleder, kun hvis du rent faktisk ser at flere af projektilerne er væltet når de rammer skiven kan du være sikker på at det er problemet!!

I min 22-250AI med 1:9" stigning kommer et 75 grains Berger ud med 1050 m/s og skyder 14 - 25 mm grupper på 300 m [:p]
såeeeøøøø... "bønnerne" fejler vist ikke noget[8D]
Hornady A-max 75 skyder dog ligesågodt......

Bergers publicerede BC er dog lidt optimistisk.... 0.400 rent er mere rigtigt (G1 drag function)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Hej Dravis.

Nu er det en Bl..., så jeg lader ikke mere end max fra div. ladebøger
Jeg skulle nødig ha´brudstykket i hoved. [Wink]
Den omtalte kugle viste ikke tegn på overtryk på hætten, så den kunne måske tunes lidt mere.
Men der findes så mange andre gode kugler i en passende vægt til stigningen.

Hilsen Steen.
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#17
Hej Formænd.
Så var det godt vejr igen [8D]
Var ude og teste nogle Barens TXS 70gr [xx(] og Barnes X 45gr [Smile]
70gr. er stadig for tung en kugle til Bl...... Kuglen vælter ind i skiven.
45gr. skyder ok, men for let til råvildjagt.
Var ved en tidliger lejlighed ude og teste Barnes X og Norma Vulkan i cal.6,5x55 i vanddunke.
Barnes holder hvad de lover.

[IMG][Image: Barnes%20kugler%201.JPG]/img]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#18
Hej Formænd.

Jeg måtte ud i det gode vejr igen. [Smile]
Havde tunet lidt på hylsterene (neck turner)og Forster neck bushingdie.
Det er vel ok med en standart pibe. [Smile]
[IMG][Image: 2010-117-11-48-35-1-IMG_0001.jpg]/img]

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#19
Hej Formænd
Var ved en tidliger lejlighed ude og teste Barnes X og Norma Vulkan i cal.6,5x55 i vanddunke.
Barnes holder hvad de lover.

[IMG][Image: Barnes%20kugler%201.JPG]/img]

Så var jeg på tanken og tømme deres dunkecontainer [Big Grin]
Og så teste 223R i Norma, Barnes TSX, Rhino.

[IMG][Image: Test%20223R.JPG]/img]

Hilsen Steen

[/quote]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)