Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lim på kikkert:-)
#1
Hej Alle sammen....

Ville hører om der var nogle her på forumet, der lå inde med nogle smarte metoder til at fjerne limrester fra en sigtekikkert.

Håber der nogle der vil hjælpe[Smile]

Mvh
R.jagt

Det skal ikke være godt, men helt iorden!
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by R.Jagt

Hej Alle sammen....

Ville hører om der var nogle her på forumet, der lå inde med nogle smarte metoder til at fjerne limrester fra en sigtekikkert.

Håber der nogle der vil hjælpe[Smile]

Mvh
R.Jagt

Det skal ikke være godt, men helt iorden!



Hej R.Jagt
Velkommen [Smile]
Det vil være godt at kende til, hvilken lim, der er tale om, og hvor den sidder. Er det en hærdet lim, kan den vel næppe opløses kemisk. Så er der kun mekanisk fjernelse tilbage. Her skal man så vælge "våben" efter gerningstedet [Big Grin]

Walnut
Svar
#3
Hej Walnut..

Det sidder på selve røret på kikkerten, og har været brugt til at fikserer kikkerten i den gamle EAW montage! Så jeg har også min tvivl omkring brug af kemi, men heller nok til en form for slipepapir eller masse?

Mvh
R.jagt

Det skal ikke være godt, men helt iorden!
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by R.Jagt

Hej Walnut..

Det sidder på selve røret på kikkerten, og har været brugt til at fikserer kikkerten i den gamle EAW montage! Så jeg har også min tvivl omkring brug af kemi, men heller nok til en form for slipepapir eller masse?

Mvh
R.jagt

Det skal ikke være godt, men helt iorden!



Er der tale om en hård lim vil mine pilfingre altid forsøge at komme ind under limen med eks.vis et skarpt stemmejern eller lignende.Får man "hul" kan limen måske tages af i flager. Det er selvfølgelig afhængig af, hvor meget limen binder til underlaget. Mit gæt er, at limen har svært ved at sætte sig hårdt i kikkertoverfladen. Er man meget forsigtig, kan det vise sig at løse problemet.Det er svært at fjerne noget uden at efterlade mærker, ridser. Disse må kunne udbedres med sort lak. Det er der folk herinde, der ved mere om end jeg.

Walnut
Svar
#5
En del epoxy lim bliver flydende ved ca. 90C. Så muligvis kan det varmes op og fjernes lettere....

Blot en tanke...

/Jørgen
Svar
#6
Hej Jørgen..

Det lyder ikke umiddelbart som nogle dårlig ide, er der andre som har forsøgt med den omtalte metode???

Mvh
R.jagt

Det skal ikke være godt, men helt iorden!
Svar
#7
Et billed ville måske give et bedre grundlag for gode råd.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#8
Så vidt jeg ved, er de fleste kikkerter nitrogenfyldte. Hvorledes nitrogen opfører sig hvis det opvarmes til 90 grader ved jeg ikke, men tror måske at man lige skal undersøge om det er en god ide før man kaster sig ud i det.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Så vidt jeg ved er de fleste kikkerter nitrogenfyldte, hvorledes nitrogen opfører sig hvis det opvarmes til 90 grader ved jeg ikke, men tror måske at man lige skal undersøge om det er en god ide før man kaster sig ud i det.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"



En af grundende til ,at jeg ikke har nævnt opvarmning som en mulighed.
Walnut
Svar
#10
Nitrogenen i kikkerten opfører sig stort set som luft (Atmosfærisk luft er 70 % nitrogen, du trækker vejret i det alle dine dage)

D.v.s Det udvider sig ret kraftigt ved opvarmning og vil presse tætningsringe og lignende, måske endda knække en linse[xx(]

Varm IKKE kikkerten op!

Min erfaring er at epoxy.. (Araldit o.s.v) kan sætte sig ganske godt fast, men som regel kan det "skrabes forsigtigt af"
På aluminium (eloxeret) kan man stort set atid få et af.. bruneret stål kan være meget svært at få det af..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Kog noget vand i kogekedlen - hæld det kortvarigt på limen - ikke ud over det hele [Wink] - så vil du hurtigt få et indtryk af, om det kan opløses. Hvis det kan - så tag det lidt af gangen, så kikkerten ikke opvarmes unødigt.

Jeg ville nu starte med, at eksperimentere med den lim, der sidder tilbage i ringene [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#12
Det sidste er afgjort en god ide.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)