Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pibelængde på S&L .308
#1
Jeg er ved at bestille en S&L classic i .308, og kommer pludselig i tvivl om hvilken pibelængde man skal bestille den i?
- jeg HAR prøvet at søge, meeeen jeg syntes ikke der kommer så meget ud af det[Sad]
Er der nogen der har nogle forslag og begrundelser?

MVH

Morten

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
MVH

Morten

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
Svar
#2
Nu er jeg ikke ekspert - men fåes riflen ikke med forskellige tykkelsepibe?

I givetfald ville jeg vælge den pibelængden som du synes give den bedste balance med den pibetykkelse du vælger.

I .308 win er har pibelængden ikke den afgørende betydning da krudtmængden sagens kan nå at blive afbrændt i en kort pibe.

D93
Svar
#3
Rent teknisk behøves ikke specielt lang pibe til .308 i modsætning til eksempelvis 6,5x55, men mit bud er min 55 cm. Personligt ville jeg tage 60 cm så har du fortsat en rimelig handy riffel efter min mening. [Smile] korte piber betyder lavere udgangshastighed, større mundingsflamme og marginalt højere støj.
Svar
#4
jeg ønsker en let riffel til jagt, har solgt min 700 med matchpibe pga jeg ikke syntes den egnede sig til jagt[:I]
- men hvorfor skal jeg tage en 60cm pibe istedet for en 56(mener at de kommer i de 2 længder), når nogle mener at det ingen betydning har???

MVH

Morten

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
MVH

Morten

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
Svar
#5
Betydningen er nok under 15 M/S ved de fleste ladninger(55 contra 60 cm),så netop i dét kaliber kan du vælge efter hvad du bedst kan lide.
Og det er jo altid rart med en kort og handy riffel.....[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Forst skal du sporge dig selv, og lade os andre vide hvad skal du bruge den til? Dernast hvilke langder leverer S&L piber i, og endelig hvilke afstande forventer du at skyde paa?
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#7
Jeg skal bruge den primært til jagt og lidt skydning på bane.
- jeg glemte selvfølgelig hvad Rex sagde at S&L kunne levere af pibelængder til Classic[:I]

MVH

Morten

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
MVH

Morten

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
Svar
#8
Hvis du søger lidt hist og her vil du opdage, at rigtig mange 308W - rifler leveres med 50 cm (20") pibe. Årsagen er som det nævnes ovenfor at 308W benytter relativt hurtigt brændende krudttyper, der sagtens kan nå at brænde af i den korte pibe... Hvis man graver lidt dybere vil man opdage, at rigtig mange finskytterifler i kaliber 308W leveres med netop 20". Nogen mener sågar at det øger præcisionen i netop denne kaliber (noget med stivhed, svingninger osv. osv...

Men tilbage til dit behov m.v. Når du nu skal bruge den til både jagt og bane, så bliver det ikke bedre - vælg den med 50 cm pibe, så får du en utrolig handy riffel, som samtidig nok skal give dine evner som skytte kamp til stregen på banen helt ud til 600+ meter!

Jeg skyder selv med 308W og kunne ALDRIG finde på at købe en sådan igen med længere pibe end 50 cm...!

J.
Svar
#9
Hvis man kigger her så kan man se at .308 leveres i 52cm, 60cm og 65 cm.

Pibeskemaet er fra model 97, men mon ikke at de passer i en Classic DL [Wink]

http://www.schultzlarsen.com/z_barrels.htm

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
JAMO - Ja du har ret, jeg har i forvejen er Remington med 20 tommer pibe, og præcisionen er i top[Big Grin] Tak for det gode råd, jeg vil bestemt følge det.
MAX - mindes bare at REX sagde noget om 54cm, men vil lige kontakte ham igen igen igen[Wink] jeg glæder mig forøvrigt MEGET til at REX flytter til de nye lokaler[:p]

MVH

Morten

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
MVH

Morten

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
Svar
#11
Hvis du synes at piben er for lang, koster det ikke alverden at få den kortet af. Jeg gav 400 kr for det inkl match-krone. Dog var den så kun pletbrunneret - men det gør ikke noget, da den alligevel skal ombruneres på et tidspunkt!

J.
Svar
#12
Tja man kan jo ligeså godt gå til hovedet end til rø...[Big Grin] Jørgen ved Rask Mølle oplyste at piben er 54cm - M@X jeg ved ikke om du har opdaget at deres hjemmeside ikke er HELT opdateret[Wink][Big Grin]

MVH

Morten

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
MVH

Morten

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)