Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bushnell 1.25-4x24 Illum.
#1
Nogen der har prøvet denne kikkert (til drivjagt), hvordan er optikken?, tunnelsyn på laveste forstørrelse? Holdbarhed ?, Virker lyset OK? osv. Erfaringer ønskes ;-)
Svar
#2
Hej Kras

Jeg er den lykkelige ejer af omtalte kikkert. Købte den sidste år, da jeg skulle på drivjagt for første gang.

Jeg synes at kikkerten virker til at have en god kvalitet og den lave forstørrelse fungerer fint til hurtige skud, samtidigt med at der er mulighed for at skrue op for forstørrelsen, hvis der er tale om lidt længere skud.

Desuden synes jeg at Bushnells raincoat belægning er super, den gør at man kan afgive skud, selv om linsen bliver dugget/våd.

Lyset i kikkerten fungere fint i dagslys, men efter lidt oplæring her på siden, kan jeg godt se at det nok er for kraftigt(ved laveste indstilling) til brug på natjagt.

Jeg har skudt en 3 ræve(samt råvildt og kronvildt) i bevægelse(løb !) med denne kikkert over det sidste ½ år, hvilket jeg tror ikke havde været muligt med en alm kikkert - dels pga den lave forstørrelse og del pga rødpunktssigtet.

Da jeg ikke er nogen "teknikhaj" vil jeg afholde mig fra at udtale mig om tunnelsyn, da jeg ikke er helt klar over hvad det er.

Men hvis du ikke har råd til en af de dyre drenge(zeiss/swarovski etc), så kan jeg varmt anbefale kikkerten.

Og så vil jeg klart anbefale at det SKAL være en kikkert med lys - det er bare fantastisk når det skal gå hurtigt[Smile].

Endelig vil jeg sige at jeg selv købte min kikkert over nettet, og fik den til en god pris, selv om skattefar tog en bid, da den kom fra USA.

Bomholt
Svar
#3
Hej Bomholt

Tak for dit svar. Med tunnelsyn mener jeg, en egenskab (en træls én) som nogle kikkerter har når man skruer helt ned for forstørrelsen, så "flytter" billedplanet, og det virker som om man ser gennem et rør. Man kan faktisk se lidt af det indvendige af kikkertrøret foran selve billedplanet med trådkorset. Det er lidt svært at forklare, det skal opleves[Big Grin] Jeg har selv haft to swarovski og de har begge haft det. Det gør faktisk at det er generende at anvende laveste forstørrelse. Mht bushnellén så har jeg overvejet om jeg skal bruge de samme penge på en bedre brugt zeiss eller lign eller købe en ny bushnell. Jeg er som dig meget overbevist om at lyset gør en forskel på drivjagt, og det er svært at finde en brugt zeiss med lys til den pris bushnell kan købes for..
Så jeg tror det bliver til en 1.25-4x24 fra United Bluf som din.
Hvordan er batteri levetiden?
Svar
#4
Jeg har ikke skiftet batteriet endnu - og kikkerten har da været brugt en del.

Held med projektet.

Bomholt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)