Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
416 Rem Mag i Afrika
#1
På skydebanen idag blev jeg spurgt om jeg vidste hvor meget, det ville være fornuftigt at reducere en normal-ladning i dette kaliber med, når nu man skal til Afrika og prøve lykken.

Jeg måtte jo svare, at det vidste jeg ikke, men gættede på en 10 %. Jeg lovede dog at jeg ville prøve at kaste spørgsmålet op her, for at se om der ikke skulle være en eller flere der kunne give et svar ud fra andet end de rene gætterier.

Mvh.
Steen S
Svar
#2
Normalladningen er vel mere eller mindre udtænkt til netop Afrika, så hvorfor reducere overhovedet?

(Ovenstående bemærkning bør ignoreres total af ejere af Das Riffel - naturligvis skal I reducere ladningerne...)

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Hej Steen,

jeg har ladet forskellig ammo til brug i "de varme lande" hovedsagelig de tre morfarkalibre (læs: 6,5x55, 308win og .30-06) og div "Win mag´er".

Ligger du på max ladninger vil jeg mene du skulle rykke ned midt i feltet mellem min og max ladning.

Jeg har ihvertfald ikke reduceret nogen ladninger der i forvejen ligger nogenlunde midt i "feltet".

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
PS: If they aint´crawling they are dead....
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Tak for svarene

Hvis jeg kender ham ret, så ligger han sandsynligvis på eller ganske tæt ved max ladninger. Ideen med at lægge sig på en mellemladning lyder fornuftig.

Årsagen til mit spørgsmål er, at jeg mener at have læst at 416 rem mag operer med et noget højere tryk end 416 rigby for at opnå samme ydelse som denne. Dette kombineret med varmen i Afrika, forestillede jeg mig kunne blive en "spændende" cocktail, men det er muligt du har ret i at der er taget højde for dette i div. ladedata, Jens Ulrik.

Mvh.
Steen S
Svar
#5
Hej igen,

jfr. diverse ladedata så er krudtfabrikanternes max ladninger udarbejdet i en given pibelængde til at operere med det for kalibret gældende maksimale arbejdstryk.
Se eventuelt "DEVA" Deutche Versuchs Anstalt ladebog. Der er alle ladninger fremarbejdet sammen med trykmålinger og af den fremgår det tydeligt at det maksimale CIP tryk (arbejdstryk) ligger præcis ved max. ladningerne.
Bemærkelsesværdigt er det imidlertid at disse ladninger normalt ligger 2-5% under hvad Norma, Vihtavuori og Rottweil angiver som max ladninger.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
PS: If they aint´crawling they are dead....
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
416 Rem mag fik oprindeligt et lidt blakket ry på grund af nogle få amerikanske genladeres brug af meget hårde ladninger i afrika.

De oplevede at hylstre klemte og umuliggjorde hurtig repetering (en absolut uønsket situation når bøflen kommer prustende[Big Grin])

De dengang anvendte krudttyper har nok haft en del af skylden.

Jeg fik faktisk ufrivilligt testet fænomenet, da jeg skulle kronografere nogen 416RM på en meget varm Augustdag i bagende sol.

Ladningerne var 78 grains N140 bag et Hornady FMJ RN 400 grains

Oprindeligt gav det et V(0) på ca. 2380 fps, som er ca. 50 fps under hvad man forventer af en 416 RM. Dette var målt en kølig (16 -17 grader) forårsdag.
Temperaturen i august var ca 30 grader og våben og ammo var nok varmere på grund af direkte sol. V(0) var ca 2420 fps, så omkring "afrika-temperaturer" er det altså helt ok.

Personligt ville jeg forsøge at teste ammo ved en realistisk temperatur, det kan man let opnå ved at anbringe "bønnerne" tæt på kroppen i et godt stykke tid inden man skyder.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Skyldes dette overtryk eller ?.... Undskyld den dårlige fotokvalitet. Hylstret er revnet lodret og gennem bæltet. Ladningen skulle være 80 grains N540 med 350 grains projektil. Fænghætten er ikke flad.

[Image: th_P8170016.jpg]

Ud af ca. 10 skud fik de 2 416 rem mag skytter 3 hylstre som så ca. således ud. Fænomenet fremkom altså i 2 forskellige rifler.

Mvh.
Steen S
Svar
#8
Hej Steen S

Jeg tvivler meget på at det skyldes overtryk, medmindre der faktisk IKKE var N540 i de hylstre, men noget meget hurtigere[xx(]

Det tyder mere på fejl ved hylstret at det revner i den allerkraftigste del at hylstret.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft
Se eventuelt "DEVA" Deutche Versuchs Anstalt ladebog. Der er alle ladninger fremarbejdet sammen med trykmålinger og af den fremgår det tydeligt at det maksimale CIP tryk (arbejdstryk) ligger præcis ved max. ladningerne.



Hej Gammeltoft,

hvor finder man den ladebog?

osterwald
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Hej Steen S

Jeg tvivler meget på at det skyldes overtryk, medmindre der faktisk IKKE var N540 i de hylstre, men noget meget hurtigere[xx(]

Det tyder mere på fejl ved hylstret at det revner i den allerkraftigste del at hylstret.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"


Hej Dravis og tak for dit svar

Vi var også enige om at det var et mærkværdigt sted at revne, netop som du skriver på den kraftigste del af hylstret. Mon ikke han blot skal smide de hylstre langt væk ?. Hylstrene er af mærket Bell og det skulle være første gang de blev afskudt.

Mvh.
Steen S
Svar
#11
Hvis jeg var ejeren af de omtalte "bell" hylstre ville jeg kontakte "Bell" og brokke mig højlydt, eventuelt sende hylstrene tilbage, også gerne nogen der ikke er afskudt, så de selv kan teste dem på fabrikken... han burde jo få nogen nye hylstre uden beregning.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Min bror har brugt 416 REM. Mag i Afrika flere gange. Han skyder med en Remington m. 700, og lader altid selv sine patroner. Han lader normalt sine ladninger lidt under max ladningen (80 gr. N 150 - hvor max ladningen er 83 gr. med en 400 gr. kugle), da det er disse ladninger som skyder de mindste grupper. Han lader på remington hylstre. Han har aldrig haft tegn på trykproblemer.

Selv skyder jeg med en 375 H&H (CZ 550 magnum), og har haft denne med til både Botswana og Zambia efter plainsgame. Mine ladninger ligger også på det moderate niveau (ca. 800 m/s med en 285 gr. Speer Grand Slam), og har aldrig haft trykproblemer.... Eneste problem var at skæftet flækkede på første tur! På vores første tur medbragte vi en 30-06, som var ladet med en MEGET hot ladning, som lå lidt over de anguivne max ladninger. Heller ikke her havde vi problemer med tryktegn.

Jeg har således aldrig oplevet problemer med tryktegn. Dermed ikke være sagt at det ikke kan opstå, men oplever man ikke tryktegn inden man tager afsted - tror jeg heller ikke at man vil opleve sådanne i Afrika. Det siges iøvrigt at den bedste gennemtrængning med solids opnåes med moderate ladninger (har dog selv aldrig jaget vildt hvor det var nødvendigt at bruge solids!).
Svar
#13
Hej Osterwalt,

undskyld svartiden, (jeg har været udstationeret i Sverige den sidste uges tid i jagtens tegn).....[Big Grin]

Prøv at spørge på ISBN nr. 3-927848-04-2 ved en boghandel, det gjorde jeg efter at have skrevet lidt sammen med en tysk våbentosse....[8D]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
PS: If they aint´crawling they are dead....
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)