Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Døde fisk
#1
Jeg har idag kunne se masse af døde fisk under isen i min sø, og efter at have knust isen har jeg fisket 30 fisk op, men kun græskarper og guldfisk.
De største er vel 50 cm og 15 år gamle.

Nu har jeg kun kunnet tag en lille del af søen, men det ser ikke ud til at mine koikarper, stør og meder er døde, tilgengæld lugter vandet meget af død fisk.

Jeg kan ikke forstå af det kun er 2 slags som er døde, er der nogen der ved noget om det.

KR

If you pay with penuts.

You only get monkeys
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#2
Hej Kim

Fiskedød er en almindelig konsekvens af en meget hård vinter. Det "låg" isen udgør på søen og i særdeleshed sneen på isen der lukker for lyset ændrer på balancen i søen. Der er dog nogen forskel på hvordan forskellige arter klarer sig under sådanne vilkår. For eksempel karudser og lignende er (som bekendt) meget hårdføre og tåler meget. Store, gamle gedder i mindre, lavvandede søer vil ikke klare den nedsatte iltmængde. Jeg antager - uden på nogen måde at være "ekspert", at det er det samme der gør sig gældende i din sø?

Venligst
Klaasehaans

Citat:quote:

Originally posted by Kim Richter

Jeg har idag kunne se masse af døde fisk under isen i min sø, og efter at have knust isen har jeg fisket 30 fisk op, men kun græskarper og guldfisk.
De største er vel 50 cm og 15 år gamle.

Nu har jeg kun kunnet tag en lille del af søen, men det ser ikke ud til at mine koikarper, stør og meder er døde, tilgengæld lugter vandet meget af død fisk.

Jeg kan ikke forstå af det kun er 2 slags som er døde, er der nogen der ved noget om det.

KR

If you pay with penuts.

You only get monkeys


Svar
#3
Nogle fiskearter er mere sårbare...
Har dammen ligget med is på vandoverfladen og med sne ovenpå hele vinteren?

To gode råd til havedamsejere om vinteren: HVis der er is på - så er det en god idé at slå hul i isen og fjerne 3-4 spande vand (eller hvor mange der nu skal til) for at der kommer et par c. luft over vandoverfladen under isen. Hvis isen er så tyk den bære - eller dammen så lille at man nå det fra kanten, rundt om dammen, så skal sneen fejes væk, så der kommer lys ned i dammen.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Lukkes der af for lyset, vil planternes fotosyntese vendes til respiration, hvor planterne konkurrerer med fiskene om ilten.Det samme gør sig gældende for planteplankton/ grønalger.

Walnut
Svar
#5
Lige præcis - og forrådnelsesprocesserne pga. biologisk nedbrud bruger også ilt....
Derfor ryddede jeg gerne godt op i min havedam inden vinter - dvs. fjernede en del af de halvrådne bundplanter, og rødder etc. så det ikke skulle ligge og og rådne om vinteren....

Mine guldfisk og karudser overlede også ísdækning ...

Husk i øvrigt at fodre i det tidlige forår - for de forskellig smådyr, som fiskene lever af tager lige en måned eller to om at komme rigtig i gang i havedammen....

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Må lige på det kraftigste advare mod nogen som helst former for banken på isen. De trykbølger der opstår i vandet ved det kan slå fiskene ihjel. Det bedste er at sørge for der altid er en våge. Det kan f.eks. gøres ved en kraftig luftpumpe der hele tiden bobler et bestemt sted i søen. Man skal dog også passe på ikke at skabe for meget cirkulation i vandet i vinterperioden, da det kan skabe en slags "bundvending" som så hurtigt kan æde alt ilten i vandet.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#7
Det har jeg nu ikke hørt før. Det tror jeg ikke på. Hvis ellers bunden er kuperet, vil trykbølgen fordele sig i forskellige retninger. Jeg slog altid hul med en økse... det er der aldrig sket noget ved... på trods af min havedam ikke var meget større end ca. 2,5 x 5 meter....

Men hvis man er nervøs for den slags kan man da bruge et isbor og en sav....

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by ran

Husk i øvrigt at fodre i det tidlige forår - ....



Men hvis i har fisk som ikke skal dø, så venter i med at fodre til vandtemp er 8 grader, og begynder samtidig med et specialfoder der er beregnet til de lave temp !!

Koikarper kan sagtens spise ved lavere temp, men deres fordøjelsessystem fungerer ikke !!!
Dvs foderet risikerer at rådne i tarmen, og fisken kan dø af en forgiftning.

Mvh Per
Svar
#9
Min sø er vel 15 m i diameter med en ø i midten den er ca. 1,8 m dyb. vi har ryddet sneen væk men ikke slået hul på isen.

Jeg er bekymret over at vandet lugter så meget og hvad jeg skal gøre ved det.

KR

If you pay with penuts.

You only get monkeys
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#10
Ran>> Det er muligt du aldrig har haft problemer, men alle havedamsforums advarer kratigt imod det. Har man brug for assistance til dammen så kig bla. her: http://www.havedammen.dk - http://www.koiklub.dk - Der er rigtig mange info og nyttige links på de sider.

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#11
Dagens fangst og der er desværre koi med.

[Image: P1020528.jpg]

[Image: P1020527.jpg]

If you pay with penuts.

You only get monkeys
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)