Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
spænde slagfjeder på udtaget bundstykke?
#1
Jeg har fået købt mig en sako 85.
Det er min første riffel, og nu da jeg første gang har været ude at skyde og tørrer bundstykket med oliekluden, så kommer jeg søreme til at afspænde slagfjederen.
Hvordan spænder man den igen, så man kan få bundstykket i riflen igen?
Forslag?
Svar
#2
Du tager fat med en klud eller et par handsker og vrider sluthovedet på plads igen. Hvis du kigger nøje på bagenden af bundstykket, kan du se en tap der hviler ved bunden af en rampe eller skrå flade. Når du vrider den rigtige vej vil tappen bevæge sig op ad rampen og spænde fjederen. Når den kommer op på toppen vil den parkere i et lille bitte hak.
Da du tørrede bundstykket af er du kommet til at dreje sluthovedet væk fra det lille hak og tappen er sust ned ad rampen.

Held og lykke (og stærke fingerkræfter)[Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Tak for det! Det var ikke så svært.
Jeg ringede først til en ven, der snakkede noget om et skruestik...[Big Grin]
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by hpk

Tak for det! Det var ikke så svært.
Jeg ringede først til en ven, der snakkede noget om et skruestik...[Big Grin]



Det er for folk med overarme som mig[Wink] Jeg bruger kanten af en bildør, mursten, skruetrækker eller andet jeg lige har ved hånden[:o)]

Ps. tillykket med købet [8D]

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#5
Følger den brune plastic dims ikke med til 85'eren?
Jeg har et par stykker til 75'erne, som bruges til nøgle/håndtag, når fjederen skal spændes [Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Følger den brune plastic dims ikke med til 85'eren?
Jeg har et par stykker til 75'erne, som bruges til nøgle/håndtag, når fjederen skal spændes [Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...



UPS, ja sådan en dims har jeg da liggende. Det er ikke alle der får den med. Nogle våbenhandlere glemmer den i kassen som bliver smidt væk.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#7
Jeg har i hvert fald ikke fået nogen brun plastiddims. Jeg håber, da ikke, at den er særlig nødvendig...

Og Christensen: Tak for det.

Det er altså lidt fascinerende, at man kan prikke huller i en skive på (indtil videre) 100 meters afstand.

Nu skal jeg lige få taget riffelprøven. Nu skal man ikke være for kæk, før man er bestået, men jeg undrer mig over, at folk kan dumpe (på skydefærdigheder).
Jeg skød 25 skud i søndags, og selv om det er første gang, jeg skyder med sådan en fætter, sad ikke et eneste skud udenfor målområdet.
Svar
#8
Når folk dumper, til riffel prøven, på skydningen, må det hovedsagligt være på grund af nervøsitet og det pres at det er en eksamen, der måske kan ødelægge dele (eller måske hele) bukkejagten.
På den anden side, hvis man ikke kan ramme under de betingelser der er ved prøven, kan man så ramme ude i virkeligheden, hvor pulsen måske er en anelse højere?

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#9
Det sker også jævnligt for både rutinerede og urutinerede skytter, at man får prikket et hul i naboskiven, istedet for i sin egen. De ligner jo hinanden de skiver [xx(].

Jeg er faktisk ikke klar over, hvordan de prøveansvarlige pådømmer dette, for det er jo ikke altid man lige kan afgøre hvad der er foregået.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Man kan ihvertfald godt bestå med 7 huller i skiven... det sørgede jeg for at min "Nabo" til prøven gjorde.... og som et reultat af min "nabo hjælp" bestod jeg selv med 5 træffere. [Wink]

men Jeg var da glad for at Naboen råbte op om hvem helvede der skød i hans skive, for ellers skal jeg ikke afvise at Han havde haft flere huller [xx(]

Vh
Morten

thirty-ought-six, Concrete killer for life
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#11
Kunne naboen ikke engang gengælde " hjælpen" og prikke et hul i din skive ??[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Det tror jeg ikke, for jeg overdriver ikke det mindste hvis jeg siger at han var SKIDE sur på mig.

Men det er så også sidste gang jeg har hjulpet ham!! så kan han lære det [Wink] Men jeg kender så slet heller ikke manden

Vh
Morten

thirty-ought-six, Concrete killer for life
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#13
En gang imellem er folk bare SÅ nærtagne [Big Grin][Wink]

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#14
Nu kan der være flere forskellige grunde til folk dumper. En jeg så dumpede med et kombinations våben fordi løbet blev varmet op ved skydningen og dermed flyttede træf punktet sig( en pæn linie op og ned). En anden havde ikke forstået at piben skal "svinge" frit, og lagde piben på hans anlæg, en 3 skulle skyde med snelle for første gang og det mestrede han ikke(hvorfor han pludseligt skulle bruge snelle er mig en gåde).

Der er mange forskellige grunde til folk dumper. Ikke alle er fordi de ikke kan skyde med riffel, men måske er der ikke nogen der er fortalt dem om det simple princip om piben skal "svinge frit" eller en anden ting der er naturlig for en forhærdet bruger på VTF der skyder sub-moa grupper på 600 meter banen eller betegner en 18mm grupper på 200 meter som "en middelmådig dag på skydebanen"

Og nej jeg dumpede ikke, men jeg kunne sagtens have dummet mig, fordi så lang tid havde jeg heller ikke håndteret en riffel. Men det har jeg da siden hen. Det er der da kommet et par gode historier ud af.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#15
@Eleven

har folk ikke energi,vilje eller evne til at få lært at ramme en desserttallerken på 100m, så skal de ikke skyde på noget der trækker vejret.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#16
Nu var jeg til riffelprøve sidste forår, og uden at prale havde jeg mine skud inden for en femmer, selvom jeg lagde ud med en klikker :o). Men det havde også kostet meget tid og penge at finde netop den ammunition der gik bedst i riflen først, og tillige rigtig mange besøg på skydebanen for at blive fortrolig med den ny riffel.

Jeg så også eksempler på, at folk havde skudt i naboskiven, sikkert fordi de var nervøse, eller følte sig stresset over uret som tikker, selvom der er rigeligt med tid. Så vidt jeg husker kunne de jo se, at naboenmanglede et skud i sin skive,men stadig havde 5 træffere, naboen havde så 6 træffere og en udenfor. Begge bestod.

Det der gør det svært for nogle at samle skudene til prøven er, at der på den nye bukkeskive ikke længere er nogen ring der markerer hvor skudene skal sidde. Nu skal man selv finde ud af hvor et korrekt bladskud skal være, så alene derfor er det jo forståeligt, at nogle ikke samler ligeså godt som på en alm skive.

Helt enig i, at man skal holde sig fra at skyde efter dyr hvis man ikke behersker sin riffel tilfredsstillende. Jeg har ofte set, at folk bruger rigtig mange penge på en dyr riffel og optik, hvorefter de så sparer på ammunitionen, og ikke kan forstå at de ikke kan samle deres skud.. Men det er vist lidt off topic.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

@Eleven

har folk ikke energi,vilje eller evne til at få lært at ramme en desserttallerken på 100m, så skal de ikke skyde på noget der trækker vejret.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



Tonny hvis du nu læser mellem linierne igen vil du se at de 3 jeg beskriver sagtens ville have kunne bestå riffelprøven med en ganske alm. repeter riffel uden snelle placeret korrekt på anlæg. Derfor kan du ikke skære folk der dumper over en kam. Det er ikke fordi de ikke har trænet men de laver nogen fejl som der åbenbart ikke er nogen der har fortalt dem om.

På mig virker du meget fordømmende?

Jeg kan i øvrigt ikke fortænke folk i at lave fejl mht. til riffel skydning. Generelt hvis jeg lyttede til 5% af de råd folk velvilligt deler ud af lige så snart en yngre man stikker snuden ind på en riffelbane ville jeg ikke engang ramme bukkeskiven. Kæft man skal høre meget crap før ørene falder af, prøv at være ny og komme og høre alt det?
Mvh
Christensen
Svar
#18
Skovfogedelev- Der er da ikke spor galt i at skyde med snelle, i starten skød jeg uden snelle, men efter nogle æsker patroner prøvede jeg med snelle, og har ikke skudt uden snelle siden. Jeg laver markant færre aftræksfejl med snelle end uden.. Selvfølgelig er en riffelprøve da et lidt skidt tidspunkt at eksperimentere med snellen for første gang[Smile]

Til det kan jeg så tilføje, at de som læser til jagtprøve, får en dvd om riffelskydning og riffelprøve. Den unge dame som er eleven skyder stort set kun med snelle på dvdén, så måske eleverne har set lidt dvd?!

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#19
Citat:quote:

På mig virker du meget fordømmende?



Ja og jeg mener det.

Riflen må gerne koste, kikkerten til nød, men ammunitionen, den er der ingen NIF i, så der spares, tit så meget at man ikke aner hvordan den nye investering egentlig fungerer, og hvordan den bruges.
Hvis man vil på jagt så har man en forbandet pligt til at træne så meget at man er fortrolig med funktionerne så der ikke fumles, og man er en del mindre nervøs hvis det man skal til at udføre er noget man magter.

Ja der er sikkert også nogen der er uheldige, som dumper selvom de kan håndtere en riffel, men mon ikke de udgør en lille del af de horribelt mange procent som dumper.

Sorry vi er efterhånden meget off topic, og derfor kan jeg kun sige at jeg fik den plastdims med til min sako, men jeg plejer at bruge en mindre skruetrækker som vægtstang mod håndtaget til at tvinge fjedern bagud inden jeg drejer den på plads.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#20
Fyren her eksperimenterede med snelle for første gang til riffelprøven. Han havde tidligere skudt med riflen uden brug af snelle. Spørg mig ikke hvorfor.

Mit indlæg var ikke en evaluering af brugen af snelle til riffelprøven, men en illustration af folk dumper af forskellige årsager, her en skytte der pludseligt fandt på han skulle bruge snelle selv om han ikke var rutineret i brugen af snelle.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)