Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
En god undskyldning.
#1
Sidst jeg skiftede riffel valgte jeg en Blaser. Det gider jeg ikke diskutere i denne tråd - det valg er jeg glad for!
Med hensyn til kaliber gik jeg fra kedelige 6.5 til kedelige 30.06 med den begrundelse, at jeg så har en god undskyldning for at skaffe en ekstra pibe i f.eks. en 243'er. Så har jeg nemlig både en der er perfekt til hjort/gris og en der er perfekt til rådyr/ræv.
Nu er jeg så desværre begyndt at tvivle - eller rettere, jeg er ved at nå frem til, at det er fuldstændig unødvendigt at købe den lille.
Jeg genlader selv og benytter 12 g Partition.
Hvis nu man 'nedlader' en 9,7g Vulcan eller lignende til ca. 700 m/s, så har man da også en perfekt rådyrskugle?
Der er ingen rekyl, der er ikke voldsom kødødelæggelse. Kuglebanen er lidt krum, men de 'små' dyr bliver jo ikke skudt på lange hold, så det er ligegyldigt.
Er der nogen, som kan bringe mig på rette spor igen og komme med gode argumenter for, at jeg har behov for en lille hidsigprop som 243'eren alligevel ?
Svar
#2
Hej Leo
jeg har både en 308w, 6,5x55 og en 243w. jeg bruger faktisk mest min 308 med en 11,7 Vulcan ladet ned til ca 690 m/s og dne virker perfekt på råvildt og den pløjer igennem svin på 200 meters afstand uden problemer
Svar
#3
Problemet er, at hvis man har købt en 30.06 til jagt på den nordlige halvkugle, så skal man selv finde på undskyldninger for at købe andre kalibre.

Du skrev det selv; kedelig, og må jeg tilføje: grænsende til det trælse ...

Put en 110 grains Hornady foran 55 grains N140, så matcher du faktisk en 243Win [8D]

Men behøver det være logisk [Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Den der har mindst udstyr når han dør

HAN HAR TABT[Big Grin]

Schönauer

[Image: 11takker-3x.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#5
Nu skriver du at du ikke skyder ræv og rådyr på ret stor afstand, men det betyder faktisk en del for kuglebanen om det er en 100 grains Hornady fra en 243 eller en 110 grains Hornady fra en 30-06. De har en BC på henholdsvis 0,405 og 0,256. Hvor meget det betyder en del på så lille et mål som en ræv på 150 meter, må man lege med i et ballistikprogram.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#6
Uffe, jeg er faktisk ikke helt enig. På afstande under 150m er betydningen teoretisk efter min mening - men jeg skal da lige have den i ballistikprogrammet!
Men det er da tankevækkende, at der ikke er et fornuftigt argument for at man skal skyde med et mindre kaliber til småvildt - så kunne jeg jo lige så godt have spurgt min kone [V]
Svar
#7
Jeg tror da ikke man med sine fulde fem kan arumentere for det fornuftige i at anskaffe sig ekstra piber inden for det kalibervalg du nævner [Big Grin]
Jeg selv har da skudt rådyr med min 9,3x62 - synes ikke at den er meget voldsommere emd 6,5x55 (har 4 stk af dem [:I])

jeg har lige købt en 3006 - hvad skal jeg bruge den til [8D]
Nåe jo.. den bliver til en drivjagtsriffel som jeg nok kun skal bruge på en eller 2 dage i løbet af året [:I]

Så grundlæggende er der ikke meget forstand involveret i at købe rifler når man allerede har købt en i et mellemkaliber - man skal købe dem fordi man ikke kan leve uden - det har som sagt ikke noget med fornuft at gøre.... det er en sygdom Armas numeralis...

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Nu skriver du at du ikke skyder ræv og rådyr på ret stor afstand, men det betyder faktisk en del for kuglebanen om det er en 100 grains Hornady fra en 243 eller en 110 grains Hornady fra en 30-06. De har en BC på henholdsvis 0,405 og 0,256. Hvor meget det betyder en del på så lille et mål som en ræv på 150 meter, må man lege med i et ballistikprogram.


Jeg har nu haft fat i Normas ballistikprogram og man skal godt nok langt ud før der er en reel jagtmæssig forskel. Du må finde en anden grund [:I].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
Det kommer faktisk også bag på mig.
Nu har jeg i årevis været forelsket i 243 - og til ingen verdens nytte.
Svar
#10
Nu skal du jo lige have din 30-06 til at skyde små grupper med så korte projektiler først. Det kunne jo være at du kunne finde din undskyldning her [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#11
Jeg har en pakke 8 grams (125 grains) Nosler ballistic tip der må gå til eksperimentet. De skal nok kunne skille en ræv ad i hoveddelene.

Det kunne da være sjovt at se om 30-06´eren kan samle lige så godt med dem som min 308.´er kan.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Nu skal du jo lige have din 30-06 til at skyde små grupper med så korte projektiler først. Det kunne jo være at du kunne finde din undskyldning her [Wink].

Uffe



Min Krico med 55 cm pibe, skød umanerligt godt med 110 grains Hornady spirepoint, inden den blev slidt.

4 skud indenfor bunden af en ølflaske, på 273 skridts afstand.

Jeg fatter det stadig ikke ...

Og så var de gode til råvildt, tro det eller ej [Smile]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#13
Jeg prøvede nogle 100 grains Hornady i min 7mm rem mag. De kom hurtigt, men præcsionen var ikke imponerende [B)].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#14
Jamen, jeg kommer da også i tanke om, at jeg selv har nogle 150 gr Ballistic Tip projektiler liggende til formålet. Dengang købte jeg dem som en nødløsning - nu viser det sig måske (desværre) at det bliver løsningen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)