Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektrorensning af riffelpiben
#1
Har siddet og læst om en rensningsmetode ved hjælp af strøm.

Man tager en rustfri stang og stikker den ind i løbet selvfølgelig uden at skade bommene, måske kan en filtprop styre den. Den påmonteres en gummipakningsdims som slutter tæt omkring stangen og løbet. Destilleret vand med tredobbeltsalmiak (ammoniak) hældes i piben og man kobler strøm til ved hjælp af et batteri, minus til stangen og plus til piben, bliver ved til vandet koger!aaarh.
Dette bevirker at kobberet forlader piben og vandrer ud i opløsningen mod stålstangen. Gentages til vandet forblir klart.
Har nogen af de ærede formænd prøvet denne metode og kan sige god for den, eller skal man ud i noget learning by doing her.
Det virker som en meget nem metode til fjernelse af tombakken hvis det er rigtigt, og hvorfor skulle det ikke være det.
Minder lidt om det elektroforese jeg legede med i laboratoriet for et par generationers tid siden, hvor jeg forsølvede mine blink med sølv fra fremkaldervæske.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#2
Processen hedder elektrolyse. Jeg har brugt den til at forkobre blink.
Det burde sådan set virke... Problemet er bare at du ikke kan være sikker på at du ikke også flytter materiale fra piben til stålsstangen. Hvid nu feks piben består af en eller anden levering. I øvrigt er det ikke tilstrækkeligt at bruge vand - med mindre du vil bruge meget strøm eller lang tid. Normalt skal det der nogle ioner i vandet for at virke befordrende på transporten af ioner fra det ene emne til det andet. Kobbersulfat opløsning plejer St være god til at flytte kobber. I bilbatterier som i princippet næsten kører efter samme prncip bruger man syre...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Elektrolyse ja selvfølgelig, kunne ikke lige huske det i farten.
Der er ikke rent vand i blandingen med NH3 som jeg også skriver.
Legeringen i piben er forhåbentlig højere i spændingsrækken end kobber/zinkresterne (tombakken), og strømmen er så svag at jeg ikke tror at det er muligt at fjerne noget fra selve piben.

Men jeg kunne godt tænke mig at høre om nogen har prøvet dette, eller om jeg selv må i gang med at eksperimentere.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#4
Systemet kan kobes specielt lavet til riffel rensning. Husker ikke lige hvad det hedder, men det arbejder med skum og elektrolyse, og det virker. Kan sikkert faas hos Sinclair intl.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#5
Uanset kan det vel ikke være hårdere ved piben end diverse børster med forsk.polerings- og rensemidler

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#6
Den piberygende Søren der ofte passer elgbanen på Kalvebod benytter sig at den form for rensning af sine piber. Så vidt jeg har forstået har an piben liggende i et bad, så der ikke er noget med pakninger i begge ender af piben. Men møder du han er jeg sikker på at han gerne fortæller om sit set-up
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Det er ret enkelt.... du nedsænker den i badet med den ene ledning til og så stikker du et stykker ned i den anden ende af badet med den anden ledning til - husk at vende strømmen rigtig - ellers tilfører du kobber til piben... ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Hvis du bruger ammoniak som ion-transportør bør du nok gøre det udendørs, da jeg har en fornemmelse af det kunne danne brint, som er eksplosivt.... JEg er ikke sikker på om den kemiske ligning passer - men den kunne se sådan ud: (Hvis nogen ved bedre - så tøv ikke med at rette... det er kun et gæt - mine kemitimer ligger mange år tilbage)

CU skal opløses med strøm = CU++ + 2e- (Kobber ion og to elektroner)

I NH4 kunne det med strøm blive til: CU2 + 3 NH4 => 2 CU(NH2)2 + 4 H2 (brint = KNALD-gas fremkommet ved at 2H+ går sammen med de to e- ... men det skræmmer vel ikke rigtige autister, der godt kan lide, når det siger bang...)

Eller endnu værre - hvis vand/ilt på en eller anden måde indgår i reaktionen - Så kunne et restprodukt være NO? (meget giftig - et restprodukt der tit opstår ved forbrænding af NH4 hvis temperaturen ikke er høj nok....)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
Jeg får nogle uhyggelige billeder for min nethinde ala´ham her :o)
[Image: sjff_03_img1191.jpg]

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)