Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
trykgrænser ?
#1
Når en given patron er typegodkendt eller hvad det hedder hos CIP eller SAAMI er der opgivet et max tryk.

Disse tryk er forskellige fx. er 6,5x55 kendt for et lavt kammertryk da den er udviklet til en lås, som man ikke regner med kan holde til mere.

FX er 260 rem og 6,5x55 nogenlunde jævnbyrdige i hylstervolumen, med 6,5x55 som den største. 260 er så godkendt/registreret til et højere tryk og henter noget af det tabte hjem igen.

men hvis nu låsen er den samme kan de vel klare samme tryk.

Jeg har ingen planer om at sprænglade en 6,5x55, den er netop indkøbt for ikke, at skulle lade træningsammo i lange baner. Så det er mest et teoretisk spørgsmål.

men jeg har ikke den opfattelse, at hylstre i fx 308/260 eller lign. holder til mere end et 6,5x55 hylster.

Så mit spørgsmål er derfor.

Hvis man har en moderne stærk lås, anvender gode hylstre fra lapua eller Norma kan man vel i teorien gå til samme trykniveau, som for eksempelvis en 308´er

At det så kan være svært at måle trykket er en anden sag.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#2
Jeg har faktisk eksperimenteret med trykniveau i 6,5x55 (Jeg har en "pressureTrace" trykmåler på min riffel)

Jeg kan helt klart konstatere at moderne 6,5x55 fabriksladninger IKKE overholder de gamle tryk-grænser, de ligger på niveau med f.eks fabriksladninger i .308W

Jeg kan heller ikke se det problematiske i at overskride de gamle SAAMI grænser for 6,5x55, men CIP grænserne er også noget højere såvidt jeg lige husker.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Nu skal de to normer vel også tage hensyn til den tilgængængelige mængde fabrikater af rifler der er i brug???

Her tænker jeg f.eks på den gamle M96.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Jeg kan helt klart konstatere at moderne 6,5x55 fabriksladninger IKKE overholder de gamle tryk-grænser, de ligger på niveau med f.eks fabriksladninger i .308W

Jeg kan heller ikke se det problematiske i at overskride de gamle SAAMI grænser for 6,5x55, men CIP grænserne er også noget højere såvidt jeg lige husker.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Det var lige præcis det jeg gerne ville vide.

For så er der ingen ide i at lade til højere hastighed/tryk end fx Normas 8,4 grams diamond line fält.

Nu hvor jeg er ved at få en skyder, der kan bruge OK fabriksammo til OK priser.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Hej 308 komp

I den norske Ladeboken skelnes der mellem 6,5X55 Krag-Jørgensen og 6,5X55 Mauser eller Swedish. Den første er til de gamle Krag-Jørgense geværer, hvor det viste sig at de ikke kunne tåle så højt et tryk, og den sidste er til 96'erne og mere moderne konstruktioner, som tåler noget mere "pulver".

v.h. potatiskastaren
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar
#6
Hej

Vedrørende Ladeboken fra Norge, så kommer det lidt an på hvilken udgave du kigger i, i udgave 3 er der ganske friske ladninger til en 6,5x55, hvor det i teksten gøres opmærksom på, at ladninger til gamle ( undskyld ) M94 og M 96 rifler, bør reduceres.

I de nyere udgaver f.eks. nr. 6 ligger ladningerne på niveau med f.eks. Norma´s data.

Tilsvarende er gældende for 308 W, hvor ladninger delvist er lavere end Norma´s data.

vh.

cck
cck
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)