Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
universal kugle til 308Win findes den?
#1
lad os sige at målet er en kugle der både skal gøre det godt på kort hold i eks en gris og på langt hold i eks en hjort (200-250mtr. hvad foreslår i?

Mvh
CE
Svar
#2
Nosler Partition.

Gerne 180 grains hvis din riffel skyder godt med den, ellers 165 grains. Den vil selvfølgelig ekspandere voldsomt på kort hold, men den bageste kerne holder sammen. På langt hold vil den alligevel ekspandere pålideligt, og trænge godt igennem.

Jeg har tidligere været meget glad for Lapua Mega. Den fungerer fint ved de moderate hastigheder en 308´er trods alt yder, men måske ekspanderer den ikke så godt på de helt lange hold. Der kan den godt holde for godt sammen, så du får en næsten helmantlet oplevelse, og det er jo ikke hensigten.

jeg har et billede et sted af en råbuk jeg skød med Megaen. Den stod ikke helt åndssvagt lang væk, men nok alligevel lidt længere end jeg plejer at skyde. Den døde som den skulle, men udgangshullet lignede til forveksling indgangshullet.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by cepture

lad os sige at målet er en kugle der både skal gøre det godt på kort hold i eks en gris og på langt hold i eks en hjort (200-250mtr. hvad foreslår i?

Mvh
CE



Den nye udgave af partition = A-frame i 165 grains

Vægten giver god kombination af hastighed/energi/ballistik. og konstruktionen skal nok ekspandere og giver gennemtrængning.
men modsat den gode gamle partitionog går den ikke i stykker på klodshold.
En plastic spids ville have sikret bedre bc og mere ekspansion på længere hold.

et andet alternativ kunne være en barnes TTSX eller TSX i 150 eller 168 grains

Bare mit forslag.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
[red]et andet alternativ kunne være en barnes TTSX eller TSX i 150 eller 168 grains

Bare mit forslag. /red]
Også her. [Wink][^]
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#5
TSX kan klart anbefales, den findes iøvrigt også i 165 gr. [Wink] - den bruger jeg, og gør alle andre produkter overflødige (for mig[Smile])

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

TSX kan klart anbefales, den findes iøvrigt også i 165 gr. [Wink] - den bruger jeg, og gør alle andre produkter overflødige (for mig[Smile])

Mvh. AB



Er det til alt, eller kun gris/hjort ??

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#7
Nogle der vil være søde at fortælle mig hvad seven TSX er, er det noget Norma eller Lapua laver, eller er det er selvstændigt mærke?

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#8
TSX er fra Barnes, se mere her:

http://www.barnesbullets.com/products/rifle/tsx-bullet/

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#9
Hvor ligger de prismæssigt i forhold til f.eks Lapua Mega?

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Hvor ligger de prismæssigt i forhold til f.eks Lapua Mega?

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"



X ca. 2,5

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Vilsgaard

Hvor ligger de prismæssigt i forhold til f.eks Lapua Mega?

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"



Blot en tanke:

Inden man tager på jagt, køber man for 500 kroner af henholdsvis Mega og TSX.

Når beholdningen er sluppet op, vil jeg påstå at man har nedlagt flest stykker vildt med Megaerne.

Altså, selvfølgelig hvis man kan ramme ...

Så hvad er bedst? [^]

For der findes ikke den gris eller hjort, der kan tåle en Mega i "motorrummet"

At TSX'eren så flyver mere lige, er en helt anden sag ...

Det behøver heldigvis ikke være logisk [Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#12
TSX Kan købes hos Guns and Powder til en meget fordelagtig pris [Smile]

Meget effektiv kugle, der giver et minimum at blodudtrækninger.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

TSX kan klart anbefales, den findes iøvrigt også i 165 gr. [Wink] - den bruger jeg, og gør alle andre produkter overflødige (for mig[Smile])

Mvh. AB



Ok det kan da godt være den var 165 men i al fald i den vægtklasse[Wink]

Alle andre overflødige ? ja bortset fra baneskydning her er de for dyre til mit brug.

men som jagt kugle perfekt også til rådyr. pris 2,5 gange mega ja men bukken koster 1000 gange mega så det betyder vel intet.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#14
men fouler de ikke meget? (TSX)

vil en a-frame virkelig åbne godt nok på 250mtr???

Jeg vil gerne høre flere praktiske erfaringer med TSX?

går ud fra at jeg skal have fat i en hjemmelader hvis jeg vil skyde med denne?
Mvh
CE
Svar
#15
jeg sad lige og kiggede på barnes hjemmeside hvad med TSX Tipped kuglen? bedre BC og ekspansion på lange hold
Svar
#16
De dur' til det hele. Se evt. her:
Kode:
http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=14586

Jeg har efterfølgende skudt 5 - 6 rådyr med samme kugle og det virker også. Jeg har ikke oplevet problemer med fouling. Det kan selvfølgelig være pibe relateret, men ellers tror jeg det måske er en skrøne som opstod med den tidligere model - Barnes X. Den tidligere udgave havde ikke de nuværende Barnes TSX "bælter" på kuglens bæreflade som mindsker friktion.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#17
Hejsa

Hvis man skal på drivjagt i Tyskland skal man lige huske at tjekke med det forstamt man skal jage i, om kobberkugler (f.eks Barnes TSX) er tilladte. Jeg har indtil videre været på 4 forskellige revirer i det gamle Østtyskland og der har det været forbudt at bruge dem alle steder, pga af større risiko for ricochetter.

Nosler Partion, swift A-frame eller lignende er gode bud på en allround kugle. Skal du ikke til tyskland er Barnes også et udmærket bud.

Mvh. Taby
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

[quote]Originally posted by Ex Cop

TSX kan klart anbefales, den findes iøvrigt også i 165 gr. [Wink] - den bruger jeg, og gør alle andre produkter overflødige (for mig[Smile])

Mvh. AB



Ok det kan da godt være den var 165 men i al fald i den vægtklasse[Wink]

Alle andre overflødige ? ja bortset fra baneskydning her er de for dyre til mit brug.

men som jagt kugle perfekt også til rådyr. pris 2,5 gange mega ja men bukken koster 1000 gange mega så det betyder vel intet.

VH Søren

Jeg skyder altså ikke bukke til hverken 15.000 eller 20.000 kr.

Men jeg har selv indtil flere gange skrevet, at alt for mange bruger en masse penge på rifler og optik, og sparer så på ammunition, og det står jeg ved. Nu bruger jeg selv 12 grams Lapua Mega, og er egentlig godt tilfreds med dem. Men nu skyder jeg heller ikke efter bukke som står 250 meter væk, hvad andre så mener at være i stand til på så langt hold ved de jo nok bedre end jeg. Men hvad træfsikkerhed angår, så tester man jo selvfølgelig med sin jagtammunition på banen før man skyder efter vildt med det, så for at indsnævre det hele, må det jo være effekten i dyret, og kød ødelæggelsen der kan diskuteres.

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by taby

Hejsa

Skal du ikke til tyskland er Barnes også et udmærket bud.

Mvh. Taby



Carl skal skyde grise og hvad der byder sig Sverige og på Djursland. og godt nok har de udsat/ophævet blyforbuddet, men dog ikke indført et kobberforbud...........endnu.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#20
De fouler ikke i min [Smile]

For lige at gøre det klart - den findes i både 165 og 168 gr.

Jeg har skudt 9 bukke, 3 hundyr, 2 ræve og en elgtyr - i sidste sæson, alle med TSX længste skud 160 m. længste flugt 15 m. 2/3 dele
faldt på stedet, dog blev 3 af dem skudt på halsen.

Udgangshul 3 - 5 cm. meget flot arbejde og meget meget minimal kødskade.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)