Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
338 win mag i kort pibe?
#1
Kan en 54 cm pibe håndtere denne kaliber
Svar
#2
Hvis du kan lide mundingsflamme er der intet problem, blot spild af godt krudt.
Magnum kalibre kan godt lide 60+ piber.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#3
Sako laver deres model 85 Kodiak i 338WM med netop 54 cm pibe...de burde have tænkt over det skulle man tro...jeg ville ikke være så ked af det - man bør kunne konstruere nogle ladninger som ikke giver den store mundingsflamme - nok på bekostning af hastighed - men afhængig af hvad den skal bruges til kan det vel også accepteres...

J.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Sako laver deres model 85 Kodiak i 338WM med netop 54 cm pibe...de burde have tænkt over det skulle man tro...jeg ville ikke være så ked af det - man bør kunne konstruere nogle ladninger som ikke giver den store mundingsflamme - nok på bekostning af hastighed - men afhængig af hvad den skal bruges til kan det vel også accepteres...

J.



Der er flere fabrikanter der har lavet magnumrifler med kort pibe.
Det ændre ikke på, at kalibret udnyttes væsentligt bedre hvis pibelængen er 60-62 cm.
Fidusen ved en .338 Winmag. går lidt af, hvis den skal lades væsenligt ned.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#5
Takker for svarene. Det var netop sako 85 kodiak jeg havde i tankerne. jeg beholder min gamle sako 691 med 62 cm pibe.

Lars
Svar
#6
Jeg har selv i mine unge dage haft en 338 med 56cm pibe. Jeg endte med at skifte den, da jeg syntes hastigheden var for lav. Jeg gik faktisk helt op i 66cm for at være at være på den sikre side.

Mit valg var baseret på ladninger med MRP[B)], hvilket nok ikke var særlig smart, da den er relativ langsomtbrændende og jeg ville nok have fået væsentlig bedre resultater med eks. N204.

Den pibe jeg skyder med i dag er på 58cm og jeg bruger stort set udelukkende RL19/RHINO19.
Jeg har dog ikke fået kronograferet mine ladninger endnu, men mit indtryk er, at den går med ganske gode hastigheder. Jeg fik ihvertfald ingen klager fra den kronhind jeg skød sidste efterår[Big Grin]
Svar
#7
jeg har en Ruger Hawkeye Alaskan i 375 Ruger med 20" pibe - ca 50 cm. Lader med N 203B - får gode hastigheder (ca 850 m/s med 270 grs TSX og ca 800 m/s med 300 grs) og er blevet voldsomt forelsket i denne lille, lette og meget velskydende riffel...
Svar
#8
Hej Ulrik
Kan du hjælpe med lidt flere ladedata til ovennævnte?
Vil lade med 300grs.tsx

Mvh.Skytmar.
Ikke alle jægere blæser i horn.

Mvh.Skytmar.Ikke alle jægere blæser i horn.
Svar
#9
Så gjorde vi det igen - afsporede tråden[:I].
Når man har en .375 Ruger hvorfor ønsker man så at lade med 300 gr "jeg er sikker på at kunne gennemskyde en bøffel"?

Hvorfor ikke gå ned i vægt hvis det skal være en Barnes-X type, eller køre med noget blødere i 300 gr?

D93
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)