Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjælp til valg af kikkert ønskes.
#1
Så har jeg endelig efter lang tid søgen og overvejelser - fået købt min 1. riffel. Det endte med at blive en Schultz & Larsen Classic DL 6,5x55
Meeeen jeg mangler noget hjælp til mit valg af kikkert. Da jeg ikke før har skudt noget nævneværdigt med riffel og har derfor ingen erfaring har at støtte mig til.
Den skal bruges til jagt i DK, samt en masse træning (jeg kan træne på bane på 100, 200 og 300m. lige 2km. fra hvor jeg bor.)Desuden kunne jeg godt være fristet til at deltage i noget jagtfeltskydning - det lyder i hvert fald spændende og lærerigt.

Jeg har kig på 3 kikkerter der falder inden for mit budget.

Bushnell elite 2,5-16x50. Rigtigt god at kigge i, god forstørrelse, og så kan jeg godt lide at den går helt ned på 2,5 gange forstørrelse. Og så kan den evt. fås med mildot.

Zeiss classic 3-12x56. Uden tvivl den som jeg synes bedst om at kikke i. Men jeg bryder mig ikke rigtigt om det medforstørrende trådkors, er det en fordel eller en ulempe?

Leupold VX3 3,5-10x50. Jeg kan rigtigt godt lide Leupold, de fås i mange modeller og med forskellige trådkors. Men skal jeg være helt ærlig, synes jeg at der er en lille smule mere "tunnelefekt" når jeg kigger i den i forhold til de 2 andre.

Håber der er nogen derude der måske kan vejlede og hjælpe mig lidt på vej til at få taget en beslutning. Den skulle jo gerne i brug snarest.

Mvh. Tomas
FT Retriver
Svar
#2
Jeg havde en leupold VXIII i 4.5-14X50 illu. med fine duplex.
Den ville kunne opfylde dit behov.
De har den hos Almas Ålborg til ca. 6000,-

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#3
Jeg har en Leupold VXIII 3.5-12x50 (med lys) på min Tikka T3 (6.5x55) og den er jeg rigtig glad for. Bruger den til alle de formål du nævner og er meget tilfreds. Synes ikke jeg har problemer med tunneleffekt. De andre kikkerter har jeg ingen praktisk erfaring med. Overvej at købe i england da der er en del at spare.
Svar
#4
Jeg bestiller en Nikon Monarch E Gold 2.5-10x56 SF hjem her en af dagene.
Jeg har læst meget godt om den og den skulle slå både Leupold og Bushnell, som er i samme prisklasser.

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#5
Jeg har en Bushnell 6500, 2½-16x50. Du har ret, den er skarp.

Den er tilfældigvis også billig tilsalg[Wink], da den skal finansere endet køb.

K&B

Michael
Svar
#6
Tak for nogle hurtige svar.

Molle, jeg mente ikke at vx3 har tunneleffekt, blot at det er lidt mere udtalt på den i forholdt til de 2 andre kikkerter jeg har nævnt.

Jeg har set på en nikon monarch - og det var ikke lige mig, så den blev fravalgt. Men jeg er dog åben overfor andre kikkerter end dem jeg har nævnt her.

Pingvin, hvilket trådkors er der i din 6500?

FT Retriver
FT Retriver
Svar
#7
Gad vide om det ikke hedder et duplex[:o)]

Det er ikke et mill dot.

K&B

Michael
Svar
#8
Hvis du påtænker at skyde en del Jagtfelt/baneskydning, vil du hurtig ønske dig mere forstørrelse end 10-12 stykker, hvis du vil dyrke drivjagt vil du blive glad for 2,5 (eller mindre)

Er Bushnell´en en 3200 eller 4200? 3200 er Ok, 4200 vil jeg påstå næsten er på højde med leupold VXIII

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
Hvis du udelukkende har planer om jagt i Danmark, så har du ikke brug for hverken 50 eller i særdeleshed 56mm. Til gengæld kunne du måske få brug for mere end 12gg forstørrelse til feltskydningen, men det bliver på bekostningen af den lave forstørrelse.
Du får aldrig mig til ikke at anbefale Zeiss, men i dette tilfælde synes jeg, om ikke andet, at du skal finde en anden Zeiss - med mindre der er tale om en brugt/billig.
Svar
#10
Hej igen.

CP - det er den "nye" serie fra Bushnell 6500 2,5-16x50 - så den dækker bredt, og jeg er meget fristet af den...

Leo - jeg synes selv at 56mm virker ALT for voldsom på riflen, men den er med i mine overvejelser grundet at jeg kan få den til en god pris. Ellers ville jeg også vælge en 50mm.

Tomas

FT Retriver
FT Retriver
Svar
#11
Da jeg ikke kan med medforstørende sigte, ville jeg gå efter 6500` eren - den står højt på min ønskeseddel, dog i storebror modellen med 30 x

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#12
Hvis Zeissen er acceptabel med hensyn til pris i forhold til de to andre, så ville jeg ikke være i tvivl, men jeg kan ikke være bekendt at sige det højt, for jeg kender ikke de andre godtnok.
Med hensyn til medforstørrende trådkors, så er det det eneste rigtige i en kikkert uden lys - efter min mening.
Har du derimod lys i kikkerten, så er der ingen fornuftig grund til det.
Svar
#13
Hvis et medforstørrende sigte har "målestreger"(ex, hvis et rådyr passer mellem de tykke streger, så er det 100 meter væk..) der kan bruges til afstandsbedømmelse, så har det den fordel, at det måler ens, uanset forstørrelsen....

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#14
Hej.[Smile]
Jeg ville overveje en zeiss conquest i 6,5-20x50.[Wink]
Den kan fås til 9195 svkr hos http://www.pnjakt.se.Omregnet i danske dollars er det under 7000 kr for en kikkert der kan bruges til alt andet end drivjagt.I mine øjne er det en væsentlig bedre kikkert end leupold vx3!(har selv vx3)[B)]
Svar
#15
Hvad med Zeiss 3-12X50 Duralyt - pris lidt under 6.000 i DE - S og GB:
http://www.sportsmanguncentre.co.uk/prod...t+3-12x50/
AllanC
Så længe der er bly i luften - så længe er der chancer! Livet er for kort til upræcise rifler - R93 will do!! ;o))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)