Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
30.06 AI
#1
Hej Alle
Jeg leger lidt med tanken om at tune min 30.06 til noget lidt mere kraftfuldt og med øget rækkeviden.
Kan læse her på forum, at det ikke kan betale sig at opgradere til 300 wm. Jeg tænker derfor på at lave den til en AI version, kan den ikke kalde for en fattigmands 300 wm [}Smile]
som jeg ser det er der en del fordele ved at opgradere til 30.06 AI

Fordele.
Stor tilgang til hylstre og projektiler
Fleksibilitet, hvis AI hylstre ikke er tilgængelige, kan der stadig bruges normale 30.06 hylstre (i disse flyvetider, kan man jo aldrig vide om en emsig tolder i en lufthavn, ikke vil tillade amm. med flyet) [Sad!].
Øget rækkevide/hastighed [}Smile]
kan bære en tungere kugle, med større overbevisning [:p]

Ulemper.
Tja.. jeg "hærger" en SL pibe [V]
Hvordan er præcisionen i den kaliber, er den bedre en i en standart 30.06 ?
Har stigningen betydning, når det drejer sig om en standard SL M/97 vekselpibe.

Kan I komme med råd og vejledning.
Skal - skal ikke - skal - skal ikke - skal - skal ikke [:I]

Fortes Fortuna Juvat
Fortes Fortuna Juvat
Svar
#2
Der er jo mange gode ikke saglige grunde til at kaste sig ud i et sådan projekt. Men at argumentere med øget rækkevidde.....[:I].
Jeg tror simpelhen ikke, at du vil kunne konstatere nogen som helst forskel på de 20-30 m/s in real life.

Skal det være nørdet .30-06 AI.
Ønsker du mere saft og kraft end i din .30-06 så ville jeg ikke tøve med at få en .300 win mag pibe og bolt (men så sælg med det samme den .30-06 pibe!).

D93
Svar
#3
Har haft riffel med sådan et kammer................og har den ikke mere.

Væsentligst fordi jeg ikke synes det er sjovt at fireforme.

Jeg fik ganske fin præcision i min, faktisk bedre end før den blev improved. men om det skyldes en bedre forbrænding eller et necksized hylster eller en kombination skal jeg ikke kunne sige.

Jeg oplevede også at den bedre kunne levere de hastigheder(som jeg dengang ikke kunne leve uden) end de fabriksbønner jeg hidtil havde brugt.
I praksis betød det mest med 200 grains projektilerne, mindre med 180 og intet med 165. Forskellen i kuglebane er ganske begrænset, og der skal som bekendt klikkes alligevel(gammel diskussion).
Så vil du skyde med 200 grains, som din pibe(11" stigning) måske ikke kan styre, opnår du en fordel.

Ladninger endte med præstationer mellem en fabriks 30-06 og en moderat 300 WM.

Men hvor lang er din pibe ? For uden minimum 24" vinder du kun en masse bøvl med fireforming og ingen reel gevinst.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
"at det ikke kan betale sig at opgradere til 300 wm"

[?][?][?] Nå - hvorfor ikke det - hvis man kan sætte sig ud over "magnumforskrækkelsen" og alt det [xx(][xx(] om "macho" - får man et godt og alsidigt kaliber der med det rette kuglevalg kan anvendes til stort set alt jagt.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#5
En 300 win mag ER macho hvis du bare skal jage i nordeuropa[Wink]
Der er ingen fornuftsbegrundelse for den i den sammenhæng.
Måske en indbildt isme om at man behøver den ekstra energi.

men ja, et rigtigt godt kaliber når man skal jage i kombinationer med vildt der tangerer 1000kg, farligt vildt og laaaange skud. Her snakker vi ikke bare 2-300m[Wink]

Har selv lavet et par stykker af 30-06´eren i IA udgaven og den åbenlyse fordel jeg umiddelbart kan se er at du slipper for at trimme dine hylstre de første 6-7 gange du genlader dem.
Du får, kva praktisk erfaring, en hastighedsgevinst på omkring 30-40m/s, specielt på de tunge kugler. Med en 13 grams Partition fik jeg min over 800 m/s uden overtryk.
Så er der altså også noget stabilitet i konstallationen kontra lette kugler.

En væsentlig ulempe i netop din konstallation er at jeg formoder du vil have det lavet på en S&L DL97. Det er et reelt problem idet man for at få et fagmæssigt korrekt kammer må sætte piben en gevindstigning tilbage for at få den fagligt korrekte lukkeafstand.
Dette er i praksis umuligt på en S&L DL97 pibe idet den i forvejen er skåret til et standard 3006 kammer OG der "låses" i piben.
Der er mange såkaldte bøssemagere der laver AI kamrene efter en AI lukkedorn, men så er du garanteret problemer når du skal affyre standard patroner idet de ryger for langt ind i kammeret og slagstiften derved ikke kan nå gænghætten.
Du er derfor nødt til at få lavet en ny pibe der bliver skåret med AI rivalen fra begyndelsen.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Hmmmm....[Sad!]

Syntes nu ellers at de på reloadersnest, vister imponerende hastigheder.
Måske jeg bare skal glemme det og leve med en standard kaliber.... [:o)]

Fortes Fortuna Juvat
Fortes Fortuna Juvat
Svar
#7
Det er vel også forventeligt, at de der har bekostet et AI kammer, gerne vil fremstille det som "fantastisk" - der er jo i realiteten ikke et problem med krudt rummet i 30-06.

Man skal genlade/skyde meget, for at høste gevinsten med trimningen.

Du kan roligt stole på GT - han gætter ikke - han ved det [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)