Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Slankekur
#1
Hej
Jeg er den ellers tilfredse ejer af en Tikka M690 med en S%L pibe i cal 6,5x55.
Problemet er at den er alt for tung til jagtbrug.
Hvad er det bedste at gøre, hvis man ikke vil til at skifte hele riflen?
Piben er 64 cm lang og 19 mm tyk.
Hvor meget kan den slankes og afkortes?
mvh kim
Svar
#2
Hvis du er glad for den lange pibe som den er, kunne du få lavet et velkselpibesytem til den + en lettere jagtpibe! Går ud fra at du bruger den til bane også siden den nuværende pibe har de dimensioner!

J.
Svar
#3
Nej - jeg skal kun bruge den til jagt!
Svar
#4
Hvad med noget styrketræning ;0)
Jeg går selv på jagt med en s&l med jagtmatch pibe (ekstra lang og tyk (altsåriffelpiben)).
Og her mener jeg aldrig, at have prob med vægten (på riflen altså).. ;-/

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#5
Jeg er ikke blevet meget klogere!
Svar
#6
Mange af dem, der ombygger gamle Mauser 98'ere til jagtrifler (6,5x55) får kortet af piben til omkring de 60 cm... Mend et giver dig jo ikke meget, grunden til at 6,5x55 har en så lang pibe er, at den benytter relativt langsomt brændende krudt (feks. MRP) - det kræver et længere løb for at krudtet kan nå at forbrænde! Hvor grænsen går ved jeg ikke - men det kan være nogen af de skarpe V-mek'ere kan svare på det...eller en med Quikload???

J.
Svar
#7
Få den kortet af til 600 mm ikke mere og tynd det ud den kan fåle i forskæftet, evt. noget i kolben. Så ellers 100 stærke på tid, en 8 mdr´s tid, så du ved at være der.

Mvh Skotten

Hunt whit passion not of greediness.


Svar
#8
Du kunne jo også få den Fluted det vil hjælpe lidt på vægten og som skotten sigen få den kortet lidt op.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#9
Hvad med bare at få den kortet ned til 570-600 mm ,og så få den drejet ned til std. Tikkamål? Flutening vil af en 19mm pibe give ca. 250-300 gram på en 600mm pibe.

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#10
Fik kortet en Otterup baneriffel af til 570 mm - det var for meget da den med MRP blev lettere agressiv, så jeg tror 600 mm og flutning vil være mere hensigtsmæssigt.
mvh
Svar
#11
Jeg har fået min 19 mm S&L match pibe kortet ned fra 690 mm til 610 mm, og flutet.
Det har ikke ændret på præcisionen, men den er blevet meget nemmere
at holde uden at jeg føler at næsen synker.
NB S&L anbefaler at man IKKE gør en matchpibe kortere end 590 mm

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#12
Den kan sagtens kortes ned til 60cm uden at det giver nogen problemer.
Med mindre du ligger og jager på over 500m men i stedet holder dig til normale forhold (max300m) så er det værdiløst at diskutere hastighedstabet[Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
OK - tak for svarene!
Og hvem vil anbefale sig selv eller en anden til at udføre arbejdet.
Lad os sige en afkortning og en neddrejning til "normal" tykkelse på det stykke af løbet, der rager udenfor forskæftet.
Jeg vil gerne have de eksisterende sigtemidler flyttet med ved afkortningen.
Og hvad vil en sådan operation koste?

Mvh Kim
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)