Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Grove drengestreger
#21
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Rex

..............så kan man da forhindre dem i at købe så kraftige våben..................


15 eksempler over en 10-årig periode - come on.
Tror du virkelig på, at fordi man begynder at ville kræve våbentilladelse til kraftige luftgeværer, at man kan forhindre disse lovovertrædelse???????????????



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Nu er de 11 tilfælde altså inden for de to sidste år + den som tråden startede med..... og det er bare hvad jeg fandt på 10 min.

Nej det forhindre ikke at de bruger et "lille" luftgevær.
Men det kan forhindre dem i at bruge kraftige luftgeværer.

Men du svarede ikke på om også andre skydevåben skulle frigives.

Tror du der blev flere "drengestreger" hvis .22LR håndvåben og salonrifler blev frigivet ?

Hvis ikke, hvorfor så ikke frigive dem også ?

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#22
Og kørekort til cykler for børn under 60...
Lovpligtig cykelhjælm...
Hastighedsbegrænsning på 8km/t for tohjulet og max 2 km/t på trehjulet...
højst 2 gear...
find selv på flere [xx(][xx(]

Ps. Jeg havde en onkel der fik ødelagt øjet af en ballon i et stearinlys, nytårsaften for flere år siden. Han døde i en alder af kun 82år, i efteråret 2009 [:0] så lov mod balloner...

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#23
Jeg hører til én af dem, der "fik lov" at lege med luftbøsse fra jeg var ikke ret gammel. Vi var nogle stykker der "jagede" sammen. Vi var "uheldige" en dag og én af mine venner fik et hagl fra en ældre Diana i låret. Det gik kun lige under huden og kunne klares uden at indvi ældre individer. Jeg husker ikke vådeskudsafstanden, men den har næppe været voldsom stor.

Var uheldet sket med en af de moderne airguns var det nok ikke gået helt så smertefrit (ja ja Lars, jeg ved godt, det gjorde lidt nas....[Big Grin]).

Jeg mener klart, at der bør kræves våbentilladelse for at erhverve de moderne airguns - det troede jeg faktisk var tilfældet[xx(].
Jeg kan ikke se, hvad mennesker, der ikke er enten jægere eller medlemmer af en skytteforening skal med et sådant våben.

Iøvrigt var det også heldigt, at ovennævnte vådeskud ikke kom fra mit højtelskede, første jagtvåben - den var og er lethal[Wink]:

[Image: IMG_0025.jpg]

Min far fik den i konfirmationsgave for mere end 55 år siden og nu fornøjer den 3. generation - dog under lidt mere kontrollerede rammer end tilfældet var med 2. generation[Wink].

/bundgaard
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Og kørekort til cykler for børn under 60...
Lovpligtig cykelhjælm...
Hastighedsbegrænsning på 8km/t for tohjulet og max 2 km/t på trehjulet...
højst 2 gear...
find selv på flere [xx(][xx(]

Ps. Jeg havde en onkel der fik ødelagt øjet af en ballon i et stearinlys, nytårsaften for flere år siden. Han døde i en alder af kun 82år, i efteråret 2009 [:0] så lov mod balloner...

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...



Den med lovpligtig cykelhjelm kan jeg godt lide [Smile]De andre forslag er bare noget pjat.

Walnut
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Og kørekort til cykler for børn under 60...
Lovpligtig cykelhjælm...
Hastighedsbegrænsning på 8km/t for tohjulet og max 2 km/t på trehjulet...
højst 2 gear...
find selv på flere [xx(][xx(]

Ps. Jeg havde en onkel der fik ødelagt øjet af en ballon i et stearinlys, nytårsaften for flere år siden. Han døde i en alder af kun 82år, i efteråret 2009 [:0] så lov mod balloner...

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...



Æhhh Leif ... er du lige kommet hjem fra påskefrokost [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#26
Næ. Jeg ville bare være behjælpelig med at finde et par ideer til
livsfarlige legetøjer vi kunne få forbudt [:o)]
@Rex: hvor mange af de eksempler du kan finde, med luftbøsser, tror du er skudt med softguns? Det er jo ikke alt i Ugens Rapport der er rigtigt...[Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Næ. Jeg ville bare være behjælpelig med at finde et par ideer til
livsfarlige legetøjer vi kunne få forbudt [:o)]
@Rex: hvor mange af de eksempler du kan finde, med luftbøsser, tror du er skudt med softguns? Det er jo ikke alt i Ugens Rapport der er rigtigt...[Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...



Uden tvivl nogle af dem.
Men læser du artiklerne, så vil du læse om sår fra hagl og ødelagte vinduer. Det er næppe softguns, der er skyld i dette.

Og som sagt, det var kun hvad jeg fandt på 10 min. på Google.

Fakta er at det tilfælde som tråden blev startet med, ikke som der blev nævnt i starten, er et enestående tilfælde.

Og luftgeværer i dag kan fås i kalibre, der er kraftigere en en almindelig .22LR .... en kaliber der ER omfattet våbenloven.

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Næ. Jeg ville bare være behjælpelig med at finde et par ideer til
livsfarlige legetøjer vi kunne få forbudt [:o)]
@Rex: hvor mange af de eksempler du kan finde, med luftbøsser, tror du er skudt med softguns? Det er jo ikke alt i Ugens Rapport der er rigtigt...[Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...



Læs disse artikler (kun det vigtigste er taget med):

En 47-årig mand fra Færøerne blev i aftes ved 21-tiden
beskudt og ramt i knæet af et hagl fra et luftgevær.
Den 47-årige var kommet med et skib til Hirtshals.
Han kom ikke alvorligt til skade af skuddet,
men skal muligvis have opereret haglet ud af benet.

I aftes blev en 33-årig mand ramt af flere skud fra et luftgevær.
Vagtchefen ved Fyns Politi fortæller her til morgen,
at manden har fået en del blodansamlinger i ryggen og i benene

Tre unge mænd er sigtet for at have skudt et postbud i hovedet
med et kraftigt luftgevær.
Haglet ramte postbuddet seks til syv centimeter over øret og
gik ind under huden, hvor det sad fast.

Bus beskudt med luftgevær
Bussen, der var på vej ind mod byen, fik ødelagt en rude

To piger på 16 år henvendte sig i går aftes til politiet,
efter de var blevet beskudt med et luftgevær
Den ene var ramt i en fingerspids, mens den anden var ramt i låret

En 14-årig dreng blev ved middagstid i dag ramt af et hagl fra et luftgevær,
Drengen mærkede pludselig, at han blødte på armen.
Ved undersøgelse på Rigshospitalet konstaterede lægerne,
at blødningen skyldtes et hagl fra et luftgevær, der sad i drengens arm.

Mand skød mod nabo med luftgevær
han skød uden betænkningstid fra sit stuevindue med et kraftigt luftgevær
og knuste et vindue i bilen, så den ældre mand fik snitsår i ansigtet.

Politiet anholdt i nat en 17-årig dreng, der fra sin lejlighed på Vesterbro
i København beskød sagesløse fodgængere med et luftgevær.
Den 17-årige risikerer op til otte års fængsel for at hensætte andres liv
og førlighed for fare.

Fire gange på en måned er flere busser blevet beskudt på Sydsjælland -
muligvis med et luftgevær, oplyser TV 2 Øst.
For at beskytte chaufførerne har Øst­trafik nu taget det usædvanlige
skridt at armere vinduerne ved bussernes føresæder med plexiglas.

Påvirket mand skød mod cykelløb
En af deltagerne var tæt på at miste synet på det venstre øje,
da et af den påvirkede mands hagl ramte ham i ansigtet tre cm fra øjet.
Han sigtes for at have bragt andres liv eller førlighed i fare

Mand skød med gevær mod havefest
Han ramte en kvin­de, som fik en overfladisk skramme i hovedbunden.
Hun blev tilset på stedet af ambulancepersonale og har ikke haft
behov for yderligere behandling.

Fredag aften blev Ann Sofie Bækgaard skudt - ramt af et hagl i foden
der viste sig at være haglskud, der var gået igennem skoen og dybt ind i hælen.

Ung mand ramt af skud med hagl
Han har været på hospitalet og fået fjernet et hagl, siger vagtchefen

Bus med børn beskudt på Nørrebro
To huller i en rude på bussens venstre side og det knuste glas afslørede skuddene.

Mon vi snakker softguns her ??

Søg på nyhedssiderne og du vil kunne finde mange flere lignende eksempler.

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#29
@ Rex

Mit overordnede modargument er at vi har mere end rigeligt med lovgivning i forvejen som udelukkende er lavet fordi nogle få ikke kan finde ud af opføre sig ordentligt. Det får vores politikkere til at lefle for pressen ved straks vise handlekraft, til stor gene for den alm. dansker og uden nogen som helst effekt på dem der har givet anledning til alt balladen.

I alle de eksempler du har fundet, hvor folk er blevet beskudt med luftgevær er der ikke én der er kommet alvorligt til skade, jeg siger ikke at det ikke kan ske at man kan komme alvorligt tilskade ved at blive ramt af et luftgevær, jeg siger bare at sandsynligheden er meget lille, hvilket alle dine frembragte eksempler jo også viser.

Hvem ved hvor mange af dine eksempler der rent faktisk er blevet ramt af et særligt kraftigt luftgevær ????? ingen af os, men flere steder nævnes det at der er tale om et kraftigt luftgevær så mon ikke der er tale om ca. 50 % hvilket stadig ikke har givet alvorlige skader.

Du skriver også at de kraftigeste luftgevære er kraftigere end en alm. salonriffel. Det tror jeg squ ikke på. en helt alm. salonriffel kan uden problmer tage livet af en fasan eller en hare på 100 meter, hvis man altså kan ramme. Det er der squ ikke noget luftgevær der kan.

Vi har alt for meget lovgivning i vores samfund og vi behøver ikke flere, tværtimod så bør man i stedet se på hvor mange love der bør ophæves så det giver mere frihed i befolkningen. Frihed under ansvar naturligvis.

Så må vi i stedet straffe dem der ikke udviser noget ansvar meget hårdere, så de fatter det. 3 strikes and your out.......

@ walnut

Hvis vi skal have påbudt cykelhjelm, så skal vi squ også have påbudt neonfarvet vest for cyklister og fodgængere.
Og roterblink på styrthjelme etc. etc etc....

Derudover siger du at

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Lani

.....................3 strikes and your out.......

Præcis - og det er der der skal sættes ind og det kan sagtens gøres inden for den eksisterende lovgivning.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#31
[quote]Originally posted by Lani

@ Rex

For fae. LANI, det er jo lige netop det jeg prøver at fortælle at der findes.
Hvis nu du læser hvad jeg skriver i starten så kan det være du kan forstå hvad det er jeg mener med at jeg vil have de nye kraftige PCP forbudt for "almindelige" mennesker.

De Shinsung jeg får hjem har en mundingsenergi på ca. 210 Joule for 9mm modellen og 235 Joule for 12.7mm modellen.

9mm modellen bruger almindelige 9mm pistol projektiler som ammunition.
På 50 meter kan de gennemskyde 50 meter træ !!!

Det er modeller der bruges til jagt i bla. Korea.
I Korea må du pga. Korea krigen ikke bruge våben, der bruger krudt som drivmiddel. Derfor har man udviklet disse luftrifler til jagt, hvor de bla. bruger dem til at skyde aber med.

Prøv nu lige og se den video her:
http://www.youtube.com/watch?v=A2SqGcdUJ...re=related

Eller se denne link på en Quackenbush .458 luftriffel:
http://www.bigboreairguns.com/07bisonhunt.htm

Mener du så stadig at disse luftgeværer er ufarligt legetøj alle skal have lov og bruge ?

Var det en Shinsung der blev brugt mod postbuddet eller i nogen af de artikler jeg har vist, så var offeret næppe levende i dag.

Problemet er at teknologien er løbet fra våbenlovgivningen.
I gamle dage var det bla. Diana 35, der var kongen over luftgeværer.
I dag er den sammenlignet med ovenstående en lille ærtebøsse.

Jeg får mine Shinsung hjem om ca. 2-3 uger.
Kom og prøv dem og bedøm selv om du mener det er legetøj.

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Lani

.....................3 strikes and your out.......

Præcis - og det er der der skal sættes ind og det kan sagtens gøres inden for den eksisterende lovgivning.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Så du mener lad alle kunne købe de luftgeværer.
Dem der så skyder (og måske dræber) et postbud eller et barn, der skater på Nørrebro de skal selvfølgelig straffes.
Men hellere frihed til køb af luftgevær og så må man tage de tab (postbuddet og barnet) som den frihed kan koste andre uskyldige mennesker ?

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Det tror jeg squ ikke på. en helt alm. salonriffel kan uden problmer tage livet af en fasan eller en hare på 100 meter, hvis man altså kan ramme. Det er der squ ikke noget luftgevær der kan.



Ikke en fasan, men en betjent!!!
Man mener det var et 5.5mm FX luftgevær, der blev brugt:

http://www.3news.co.nz/Police-call-for-r...fault.aspx

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#34
22LR 330 m/s -> E0 ca 140J (ca 100 ft-lbs) @ 40gn kugle

luftriffel (har kunnet) fås (der jo frit slag) i trin 0.17 .. .25 .3 .. 9mm .. ½" .. med kugler op til 250gn
http://www.users.globalnet.co.uk/~targetts/listprod.htm
Energi: 220 ft-lbs omkring dobbelt af 22LR

De koreanske luftrifler (som jeg kan forstå Rex er ved at tage hjem)
http://www.shinsungrifle.com/html/eng/main.htm
er/var ikke tiltænkt at tage fasaner med, men ABER! (serious!, deres lovgivning er/var sådan man privat ikke må(tte) eje 'pulver' skydevåben -> intensiv udvikling i luftrifler)
http://www.pyramydair.com/site/articles/career-dragon/

landene omkring os har max Energi krav (ca 10J) - ellers licens
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_gun_laws

Er det fordel el. ulempe for os at få lign i DK?. Helt egoistisk synes jeg det er ok vi får energikrav også. Pt kan jeg ikke lovligt tage min Fx med til Sverige, da den springer energi max i S (10J) og dermed er licenspligtig. MEN jeg kan ikke få den indført i EU passet da det ikke er licensvåben i DK. Kommer licens i DK kan jeg tage dem lige som min 22LR (lille snak med våbenkontor ekspert i Ø. jylland, der som sidebemærkning også forventede at energikrav luftvåben er på vej i DK )

men ellers .. så'n nogen at smide kugler efter postbude eller have-parties med?

http://www.youtube.com/watch?v=5hiLDB72OSA
lidt større
http://www.youtube.com/watch?v=c-hJYrR_-gw
for de tekniske
http://www.youtube.com/watch?v=lgzY1CWzrsA

/wolf_skate

PS. 10J grænse argument fundet på en svensk side "..10 Joule anslagsenergi. Denna gräns betecknades som den då en kula slår igenom skallbenet på en människa.."

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#35
Sjovt nok så har man brugt luftgeværer til jagt i mere end 350 år:

Lidt info her:
http://www.beemans.net/Austrian%20airguns.htm

Og for dem der ikke gide læse hele artiklen:

The main point of interest is the Giardoni Air Rifles.
They were the first repeating rifles used in combat.
The power level was about that of a .38 caliber pistol and they could kill a man at over 125 yards.

Theres also a handmade WW2 Resistance fighter's airgun made for assassination purposes. Very cool weapon.

There were a number of other Military issue airguns, I'll see what I can dig up on them.

PS
According to this site the US Navy seals have been using a 9mm air rifle in Iraq to take out Insurgent sentries silently when they are raiding enemy encampments.

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#36
Så du mener lad alle kunne købe de luftgeværer.
Dem der så skyder (og måske dræber) et postbud eller et barn, der skater på Nørrebro de skal selvfølgelig straffes.
Men hellere frihed til køb af luftgevær og så må man tage de tab (postbuddet og barnet) som den frihed kan koste andre uskyldige mennesker ?

Som udgangspunkt JA! I alt lovgivning foretages den slags afvejninger hele tiden, at der for øjeblikket så er gået inflation i stramninger, og dermed indskrænkning af personlig frihed, er jo kun sørgeligt.

Der kan jo nævnes et utal af bizarre eksempler, på ting der burde være forbudt, hvis vi hele tiden forestiller os det værst tænkelige, eks: glasflasker der bliver brugt som våben ved slagsmål, der er omkommet adskillige personer gennem de senere år. Desuden ligger glasskår og flyder i store mængder, til gene for børn, hunde og andre barfodede individer. Glasflasker er desuden ikke nødvendige, da vi har fuldgode alternativer. - Find selv på flere ting der bør forbydes. Eller for den sags skyld påbydes eks: cykelhjælme[Sad!]

Vi skal gøre op med os selv, om vi vil lade os styre af angst for hvad der kan ske, og dermed sælge vores personlige frihed til forhold for en fiktiv tryghed. Ønsker vi os virkelig et samfund hvor alting som udgangspunkt er forbudt, hvor det er enkelte utilpassede individer, der skal sætte dagsordnen, og dermed bestemme hvordan flertallet skal indrette deres tilværelse.
Alting er naturligvis en afvejning, men tendensen gennem de senere år, med mere lovgivning og kontrol, er efter min overbevisning en sørgelig udvikling.[V]

Hilsen JM
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by 6mm

Så du mener lad alle kunne købe de luftgeværer.
Dem der så skyder (og måske dræber) et postbud eller et barn, der skater på Nørrebro de skal selvfølgelig straffes.
Men hellere frihed til køb af luftgevær og så må man tage de tab (postbuddet og barnet) som den frihed kan koste andre uskyldige mennesker ?

Som udgangspunkt JA! I alt lovgivning foretages den slags afvejninger hele tiden, at der for øjeblikket så er gået inflation i stramninger, og dermed indskrænkning af personlig frihed, er jo kun sørgeligt.

Der kan jo nævnes et utal af bizarre eksempler, på ting der burde være forbudt, hvis vi hele tiden forestiller os det værst tænkelige, eks: glasflasker der bliver brugt som våben ved slagsmål, der er omkommet adskillige personer gennem de senere år. Desuden ligger glasskår og flyder i store mængder, til gene for børn, hunde og andre barfodede individer. Glasflasker er desuden ikke nødvendige, da vi har fuldgode alternativer. - Find selv på flere ting der bør forbydes. Eller for den sags skyld påbydes eks: cykelhjælme[Sad!]

Vi skal gøre op med os selv, om vi vil lade os styre af angst for hvad der kan ske, og dermed sælge vores personlige frihed til forhold for en fiktiv tryghed. Ønsker vi os virkelig et samfund hvor alting som udgangspunkt er forbudt, hvor det er enkelte utilpassede individer, der skal sætte dagsordnen, og dermed bestemme hvordan flertallet skal indrette deres tilværelse.
Alting er naturligvis en afvejning, men tendensen gennem de senere år, med mere lovgivning og kontrol, er efter min overbevisning en sørgelig udvikling.[V]

Hilsen JM



Noget kynisk tankegang efter min mening [xx(]

Personligt har jeg det fint med vores lovgivning i Danmark.
Rent faktisk er jeg rigtig glad for at bo i Danmark, da jeg føler mig tryk her.... måske pga lovgivningen.

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#38
Flasker - knive - brosten - albuer - knytnæver - motorsave - og hvad ved jeg, har et dagligdags formål.

Potente luftvåben kan ikke bruges til andet end at skyde med.

Så hvorfor ikke kræve våbentilladelse i lighed med salonrifler [?]

Det der, efter mit synspunkt, er problemet er nogle drengerøve kan få luftvåben i hånden uden at søge tilladelse, hvorefter man i en kombination af dumhed/kådhed gør skade på tilfældige mennesker. Det er åbenbart sjovere at skyde ham i den røde jakke - end det er at skyde efter blikdåser og solsorte.

Hvorvidt de diskuterede luftvåben er farlige - er der absolut ingen der bør være i tvivl om.[xx(][xx(]
mvh
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by Rex

Men hellere frihed til køb af luftgevær og så må man tage de tab (postbuddet og barnet) som den frihed kan koste andre uskyldige mennesker ?

Pricipielt ja og for en ordens skyld vil jeg lige minde dig om, at ingen, i den den ti-årige periode du selv anvender til statistik, er blevet dræbt.
Citat:quote:

Originally posted by Rex

.........Noget kynisk tankegang efter min mening [xx(]...........

Sund fornuft har intet med kynisme at gøre..................



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#40
@ Rex

Jeg indrømmer blankt at jeg i min argumentation ikke havde taget højde for disse luftvåben over 5,5 mm. Det er da klart at de ikke skal kunne købes af alle og enhver. Man kunne udemærket lave en energi grænse, der går ved de kraftigest gængse 5,5 mm som vi ser idag i jagt forretningerne.

Derudover er jeg enig med 6mm i hans betragtning og jeg synes heller ikke det er kynisk.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)